ЖП връзката между Китай и Европа в числа!

  • Галерия с 12 снимки и карти Галерия с 12 снимки и карти

24 Aug 2023

На 29 юли 2023 от град Иу в провинция Джъдзян, Китай, тръгна влак номер 10 000 по маршрута Китай – Европа. Влак номер 10 000 за тази година! Преди десетина дни композицията достигна крайната си точка – Мадрид! ЖП връзката между Китай и различни страни в Европа беше открита през 2011 г. с влак до Дуисбург, Германия, като алтернатива на корабите, които обикновено пътуват около месец, в зависимост от началната и крайната точка в Китай и Европа. Влаковете в повечето случаи вземат разстоянието за две седмици. Маршрутите са различни, но най-често минават през Казахстан, Русия и Беларус, за да стигнат до ЕС.

 

Началото е доста плахо – през 2011 влаковете са общо 17 за цялата година. На следващата година са 42, после 80, а през 2014 са 308 – капка в морето, ако сравним с гигантските кораби, превозващи контейнери. Големият ръст започва от 2015, когато за първи път има по повече от един влак дневно, като през 2020 г. по направлението са минали 12 400 влака, през 2021 – 15 хил. влака, а миналата година – 16 хил. композиции, превозили 1,6 млн. контейнера – грубо по 100 контейнера на влак. Очаква се 2023 г. отново да е рекордна.

И още числа: в Китай влаковете тръгват от 110 различни града, като досега са пристигали в точно 216 европейски града в общо 26 европейски страни, по данни на Seetao.com.

Маршрутите са почти безкрайно много, но за най-дълъг се счита този от Иу до Мадрид – 13 хил. км. По пътя си контейнерите се прехвърлят от един влак на друг поне два пъти – заради различните стандарти в широчината на релсите – в Китай и Европа се използва стандартно междурелсие от 1435 мм, а в Русия и Беларус – 1520 мм.

Има планове за маршрут, който би включвал и България – южно трасе, но този маршрут включва доста повече страни, включително Иран, или качване на кораби през Каспийско море, което засега изглежда по-проблемно.

 

Лукс от Китай!