„Какъвто кон яздиш, такава песен ще пееш“…
Тази ще е номер 13. Фатална статия за един още по-фатален автомобил. Една легенда, която ще трупа цена и стойност тепърва. Поне докато не ни накажат да караме акумулатори на колела…
Говорейки за стойности, всички виждаме как на много остарели мощни автомобили цените рязко се сриват, освен тези от неочакваните търгове на коли, пазени 20-30+ години някъде под стара черга или покривало. Те, впрочем, винаги ще си останат скъпи и едва ли някога ще загубят цена.
Първото поколение Mercedes-Benz C 63 AMG отдавна е в тази остаряваща категория. Това е кола, която винаги е била смятана за доста специална, но започна да изглежда много по-рядка и екзотична, тъй като светът се движи сериозно напред и стана ясно, че никога повече няма да видим нещо подобно: C-класа с натурално природно аспириран 6,2-литров V8… Ех, Грета, Грета… да ги беше натоварила тези картонени табели и плакати за протестите в едно С 63 комби….
Причините (или поне част от тях) за стареенето са доста логични:
- Едната страна включва силата на амортизацията: сериозна сила, като се има предвид, че най-новите W204, задвижвани от V8, вече са на 8 години, а най-старите – на 15 години. Годините на такава кола винаги са лошо бреме, като се има предвид, че голям процент от собствениците са джигити или се мислят за пилоти на автомобила за сигурност на Формула 1. И които, съответно, не обичат да обслужват навреме колата си, а биха чакали разните там лампи по таблото да светят ли светят с месеци наред.
- Друг важен фактор за остаряването на тези коли са разходите по тях и по-точно горивото и данъците. Последното носи и чувство на страх от покупка на такъв автомобил. Това не е 1.0 Ecoboost двигател от Ford Fiesta ST, тоест не очаквайте разход от 5 л/100км… Просто няма как… Да, знам че в БГ специално голяма част са все още или са били на АГУ, но това е малко тъпо решение, предвид категорията на колата. Или накратко, като нямаш пари, не купуваш…
Но нека се върнем на позитивната част от историята, и разкажем малко за този модел.
Историята на C63 е свързана най-вече с тази на неговия грандиозен двигател. Това е M156 V8, двигател, направен от AMG след като убеждават висшия мениджмънт на марката, че тунинг отделът трябва да бъде оставен да разработва сам моделите си. Разработката по онова време е ръководена от Волф Цимерман, който по-късно се премества в Lotus под ръководството на Дани Бахар, а сега отговаря за развитието на двигателите F1 на Ferrari за новите промени от 2026 натам. Двигателя на AMG включваше екзотична технология: алуминиево-силициева сплав за блока, както и за цилиндровите глави, заедно с това имаше и ковани колянов вал и съответните биели към него. Очевидно хората от екипа са знаели какво и как да правят.
След като беше представен през 2006 година първо за Е 63 AMG, M156 се разпространи и в горната част на гамата на Mercedes при ML, S-Class, CL, CLS, CLK и SL моделите. Големият въпрос беше кой от по-малките AMG варианти ще го получи, докато не се разбра, че наследникът W204 ще премине към него. В началото C 63 стартира в седан и комби, а след това и в купе версия през вече далечната 2011. Това беше сериозен избор с немалка доза риск от страна на AMG, но се превърна в един от най-великите примери за комбинацията на малка кола с голям двигател, която създаде много разпалени разговори и стана повод за много силни емоции, както и изхабени задни гуми.
Дори поставен в малката С-класа мощният двигател на C 63 даваше комфортно предимство в мощността и динамиката пред най-очевидните конкуренти. Както E90 BMW M3, така и B7 Audi RS 4 бяха напълно безсилни срещу бруталната мощ и въртящия момент на AMG-то.
Чакай да го повторя пак за неразбралите: E90 BMW M3 и B7 Audi RS 4 бяха напълно безсилни срещу бруталната мощ и въртящия момент на AMG-то…. Добре си звучи?!, нали мои бавараджии и кръводарители от група „Ауди“.
Но все пак, за да не кажете, че само плюя по BMW и Audi (което аз обожавам да правя), ще споменем за страхотното и леко управление на M3, което понякога липсваше на собствениците на AMG-то, основно заради високото тегло на шасито, както и Quattro задвижването при Ауди, което щадеше гумите, докато беше практично и за зимни условия, за разлика от задното задвижване на Mercedes-а. И все пак като цялостен пакет, заради по-големия и по-едър двигател, красивия, стилен и здрав интериор, Mercedes беше почти непобедим.
C 63 имаше и друга свръхсила и способност, която много собственици бяха открили за много полезна, а именно – на празни кръгови, поизоставени паркинги или тихи индустриални зони: Така нареченото унищожаване на задни гуми в бърз режим. Особено, ако версията е поръчана с изключително важния механичен диференциал с ограничено приплъзване. Тук е и мястото да споменем за Performance Package опцията като част от изживяването, която идва с куп благинки освен диференциала.
Споменавайки този пакет освен повишаване на мощността през годините от 457 до 487 к.с., той дава и доста подобрения по двигателя както и по екстериора и интериора. Някои от екстрите са:
- Пренаписан софтуер на ел. блок за управление и преработен колянов вал, както и въртящи се компоненти от двигателя M159, използвани в SLS AMG
- композитни спирачни дискове (боядисани в червено или жълто спирачни апарати)
- карбонов спойлер на капака на багажника (версия седан)
- Волан AMG Performance в кожа Напа със зона за захващане (3-9 часа) гарнирана с Алкантара
- Опционална черна кожа Designo, покриваща горната част на арматурното табло, горната тапицерия на вратите, тавана и подлакътника на централната конзола
- Дълбоки седалки с едър шев, и много настройки към тях
Време е и да кажем нещо за разходите и цените, които споменах в началото. Ако си мислите, че такава кола се купува с потребителски кредит за 20 000 лева или с празни джобове, дълбоко се лъжете. В актуалния автопазар цените за такава кола започват от около 21 хил. евро и стигат 300 000 от същите евро пари за модел от Black Series гамата, който е и последния писък на генерацията W204 по онова време. Все пак това е кола, която изисква стабилни финанси и желание за харчене при евентуални проблеми. Модела като цяло е с добра защита от ръжда, както и много здрав интериор (когато не сте прасета), но разбира се като всеки друг автомобил, има части, които се износват или чупят. Няма да влизам в детайли относно различните подобрения с годините, но ако търсите да закупите такъв модел, гледайте той да е от фейслифт годините, за да може повечето детски болести по техническата и козметична част да не чакат на вашия джоб или някой вече да ги е отстранил.
А на въпроса дали цените ще останат такива или ще ударят небесата… Според мен ще скачат още нагоре, особено виждайки набиращата омраза към новият 4-цил. модел на С 63 AMG, който трябваше да се казва С 20 AMG…
*LIFE IS TOO SHORT TO BE SLOW* - Слоган от реклама на W204 С63 AMG