Карахме новото BMW Серия 5

  • Галерия с 48 снимки. Галерия с 48 снимки.

04 Nov 2023

Осмото поколение на BMW Серия 5 е много различно от предходното и доста по-близко до Серия 7. Да, бъбреците не са огромни, като при 7er и X7, но автомобилът е сходен по радикалност със 7, включително по отношение на интериора. Когато я видях на снимки за пръв път се разочаровах, но отново, както се случва често, на живо колата оставя по-различно впечатление.

Първо реших, че задните светлини много ми напомнят на Merc-AMG 4-door. Така е, ако ви ги опишат по телефона, но реално нямат нищо общо. Страничната линия е изчистена, доминират 20- и 21-инчовите джанти BMW Individual, с които са оборудвани повечето тестови коли, а отред визията се различава в зависимост дали е с М пакет, а не от типа задвижване, което е интересно.

Докато Mercedes разграничиха тотално моделите си с ДВГ от електрическите, например новата E-класа и нейният EV вариант EQE, тo BMW i5 трудно може да бъде различено от, например, 520d (на снимката тук горе). Харесва ми този подход. Както и че гамата на новия 5er е много разнообразна, няма само версия на водород.

Феновете на добрия стар бензин могат да изберат 520i със 190 к.с. на задно, което започва от 114 200 лв. и е най-достъпната версия на модела. Има дори и дизел - 520d със 197 коня и стартова цена 118 850 лв., или с xDrive за още 5k отгоре. EV хората избират между i5 eDrive40 на задно (340 к.с.) или най-мощната засега модификация на 5-ицата - i5 M60 xDrive (601 к.с.), която ще ви кажа как се усеща малко по-надолу, заедно с дизеловата Серия 5.

Искате да карате на ток в града, но не и да се лишавате от ДВГ удобствата? BMW имат и две PHEV оферти: с 4-цилиндров мотор, сумарни 299 коня и 87-102 км EV пробег при 530e xDrive (128 600 лв.), или с копринения „шестак“ в 550e xDrive, минаващ 79-90 км на ток и разполагащ с общо 489 коня. Той започва от 152 300 лв., докато цената на 530i с 4-цилиндров мотор и 258 к.с. не е важна, защото не се предлага в Европа.

Домакините от BMW Словения, който ни поканиха в Хърватска, бяха осигурили добро разнообразие – i5 с два вкуса, екземпляри дизелова петица, както и i7 в най-мощната версия M70 xDrive, със 660 коня. Яко. Изненадах се, че има 520d xDrive и започнах с нея. Двигателят едва се чува от купето, смяната на предавките почти не се усеща (8 степенен ZF), 400-те Нм дърпат уверено, а 7,3-те секунди от 0-100 са напълно достатъчни. Дизеловият 5er продължава да бъде чудесен избор за хора, които карат много и предимно извънградско. При мен колата даде малко над 6 л/100, като спокойно може да направи и около 5.

Интериорът? Качих се в електрическото i5 eDrive40, което и вътре почти не се различава от версиите с двигател с вътрешно горене. Кокпитът е силно повлиян отСерия 7 и, ура!, все още имате врътка за контрол на iDrive-а, за разлика от новото X1. Софтуерът е най-новият 8.5 и системата работи чудесно, макар че множеството менюта са малко объркващи в началото и изискват време за свикване.

Новост е функцията Max Range, за хората, които се притесняват, че може и да не достигнат до точката за зареждане. Тя ограничава скоростта до 90 км/ч, спира климатичната инсталация и удължава пробега с около 25%. Има и опция за „селфи“ от камерата разположена в плафона. Защо? Нямам представа, но ако ползвате My BMW приложението, може да извикате на екрана на телефона си погледи от камерите на колата, което вече е смислено, ако искате „да се огледате“ около автомобила от дистанция.

Скритите въздуховоди са много яки, както и светещата кристалоподобна лента, от която се избират режимите на светлините, силата на въздушната струя и се активират аварийките. Седи супер, а впечатлението за качество е много високо. Воланът е с истински копчета, не с тъч повърхности – също супер, като при i5 M60 обръчът дори е с червен маркер на 12 ч., в стил рали бегачка. Адаптивният круиз контрол се включва много лесно, а хедъп дисплеят е космически, поднася информацията много ясно и не прекалява с нея.

Готина е и опцията Christal Clarity с кристална врътка на iDrive-а и още няколко бутона. Преди ми се струваха прекалени, но се замислете – ако трябва да направите, нещо което се пипа много често, да бъде солидно и качествено при контакт, какъв материал е най-подходящ? Метал или стъкло. Масивността на шайбата носи приятно удовлетворение при въртене и натискане.

Пространство? На втория ред е супер. С дължина от 5060 мм, новата G60 е по-дълга от Серия 7 Е65, а междуосието е 2995 мм, с 2 см повече от при предходната 5-ица. Имате 490-литров багажник при електрическите версии и 520 при тези с ДВГ. Нямам информация за PHEV вариантите, които ще стъпят на пазара догодина, но там предполагам ще има намаление с 20-50 литра, заради батерията, която вече е дори по-голяма отпреди. Последното е като капацитет, не толкова като физически размери.

Ако ви е тясна, изчакайте комбито G61. От него ще има дори и M5 с 4,4-литров туйн турбо V8 и ел. помощ. BMW още не са разкрили техническите му параметри, но задвижването ще е версия на хибридния пакет на XM, като се очакват около 700 к.с.

Освен 340 коня, i5 eDrive40 предлага и 430 Нм. Шестте секунди от 0-100 определено се усещат по-бързи от 7,3-те на 520d xDrive. Усещат се и 300-те кг повече, но не толкова, колкото очаквах. Даже, в сравнение с i7 M70 xDrive, i5 на задно си е, като карбонов болид – с 865 кг по-лек от въпросната Серия 7, но за нея малко по-надолу. Пробег? При официални данни в диапазона 497-582 км, тестовата ми кола показа възможни 460. Карането бе комбинация от градско и извънградско.

Батерията е с капацитет 81,2 кВтч, колкото и на i5 M60, но там изчисленият от колата възможен максимален пробег бе малко над 400 км. Убеден съм, че може и повече, но не и ако постоянно правите безсмислени лаунчове, както направихме ние с колегата. Нула сто за 3,8 секунди е доста добра динамика, за която феновете на Tesla Plaid ще кажат „бавна е“. Но не искам да започвам тази тема, особено без събеседник.

По-шокиращ се усеща лаунчът със Серия 7. Там е 3,7 секунди по-официални данни, но реално може да бъде малко по-бърз, от порядъка на 3,4-3,3. И понеже седите в нещо, което напомня на НДК по обем и маса, сетивата се нуждаят от прекалибриране. Интересно е сравнението с М760i xDrive, последният V12 автомобил на марката.

Когато излезе през 2016, то бе най-бързо ускоряващото серийно BMW, със също 3,7 секунди (пак по-скоро 3,6-3,4) от 0-100, благодарение на 6,6-литровия колос „а ла“ Rolls-Royce и 610 коня. После леко го скопиха на 585 коня и официалните 3,8 до сто, но идеята ми е, че новата най-бърза Серия 7 е също толкова бърза (поне до 100), въпреки че е с над половин тон по-тежка и доста по-голяма. И пак, 0-100 далеч не е всичко.

Разликите при каране на i5 на задно и M60? Разбира се, динамиката, а също така и в комфорта. М Performance колата е малко по-твърда и една идея по-тежка, макар че тези +175 кг не се усещат толкова. Също така, въпреки че е xDrive, мощната 601 к.с. електрическа петица се държи повече, като със задно, защото моторът под багажника е по-мощен от този в предницата. По-чувствителните шофьори може да предпочетат еDrive40, както и търсещите максимален EV пробег.

Задните колела завиват, но до много по-малки градуси спрямо системите при Mercedes. От BMW казват, че това е умишлено, за да бъде по-естествена обратната връзка зад волана. Серия 7? Там човек се чувства доста изолиран от управлението, макар че i7 M70 е с оптимизирано за „спорт“ окачване, с по-твърди настройки и уж направено за даване на повече газ/ток в завоите. Седмицата обаче си остава голям и мнооого бърз шосеен кораб, който е най-силен в плъзгането с постоянна скорост. При лаунч, както споделих, изненадва организма, но ако колата е ваша, надали ще го правите често.

Пробегът с луксозната лодка? Реален около 400 км, ако разделите капацитета на батерията от 101,7 кВтч на средния разход на колата, откакто тя е произведена – 25,5 кВтч за малко над 5000 км. По данни на BMW моделът минава 488-560 км, като вероятно и вие може да направите над 500, но с повече градско и внимателно каране.

Цената на i7 M70 xDrive? Започва от 314 150 лв. и лесно може да наближи 400-те. Само двуцветното купе е опция за най-малко 24 хил. лв., а т.н. Executie Lounge  с ултра комфортните задни седалки и 31,3-инчовия дисплей струва още 23 хил. лв. Но за Серия 7 имаме детайлно видео в канала, колкото до Серия 5, заключението ми е, че колата се усеща качествена и комфортна, особено когато не е с М окачване. Дизайнът със сигурност няма да се хареса на всеки, а ходът с гама включващи всякакъв тип задвижване е показателен, че BMW далеч не са отписали двигателите с вътрешно горене. Какво мислите вие за новия 5er?

Лукс от Китай!