Продават Peugeot за над 310 000 лв., купено от Lotus за тестове на системи
Не всеки ден може да видите Peugeot, което се продава за колосална сума. Но няма и как да е евтино, защото става дума за Peugeot 205 Turbo 16 PTS Clubman.
Това е хомологацията на Peugeot за легендарната Group B от Световния рали шампионат. Произведени са 200 броя Peugeot 205 Turbo, като екземплярът от снимките тук е под номер 091 и е от 1984 г.
По-специфичното за него е, че е с пакета PTS Clubman, с какъвто излизат около 30-тина коли от споменатите вече 200 броя. Той включва олекотена със 108 кг каросерия (заради по-леки композитни панели), усилени шевове на заварките, алуминиев ролкейдж, модернизирани компоненти по двигателя, допълнителни охлаждащи елементи, по-къси предавателни числа и променена изпускателна система.
Интересен факт е, че колата е била купена от Lotus (тогава собственост на General Motors) и е използвана за разработване на системи за активен динамичен контрол.
Средноразположениет 1,8-литров турбо мотор е комбиниран с 5-степенна ръчна скоростна кутия, а мощността от около 300 к.с. се предава към четирите колела. За своите близо 40 години това Peugeot 205 Turbo 16 PTS Clubman е изминало само 16 000 км и няма никакви инциденти с него.
Когато е било притежание на Lotus редкият френски хотхеч с ДНК от Group B получава нови всмукателни отвори от двете страни на задната част и малък спойлер на покрива. Lotus добавя система за активно окачване, кормилно управление на четирите колела и втори диференциал. По-късно колата е изложена в Центъра за наследство на General Motors, където остава до 2018 г., когато е продадена. Последният й собственик е изминал с нея едва 50 км.
През 80-те години General Motors започва да разработва и тества системи за активно окачване, които да се използват в серийните модели на компанията. Около 1984 г. GM призова тогавашното си дъщерно дружество Lotus, което едновременно разработваше такива системи за използване във Формула 1, да подпомогне разширяването на своите предложения от активни системи за контрол на динамиката на автомобила. Lotus потърси високопроизводителна платформа със задвижване на четирите колела, която може лесно да се модифицира, като в крайна сметка избира 205 Turbo 16.
Системата за активно окачване на Lotus в това Peugeot използва мрежа от електроника със сензори и компютри, намиращи се в предния багажник, както и хидравлични компоненти и модифицирани диференциали. Десният заден панел е променен, за да събере оборудването за активното окачване. На таблото има цифров дисплей за следене на въпросните системи.
В този момент това Peugeot 205 Turbo 16 PTS Clubman 1984 се продава на онлайн аукцион в САЩ. Най-високата оферта за него до момента на писане на тези редове е 170 205 долара, което е точно 310 590 лв. До края на търга остава само един ден.