Това е робот на НАСА за пукане на гуми на совалка, който е базиран на немски танк

  • Галерия с 5 снимки. Галерия с 5 снимки.

19 Nov 2023

Заглавието може да звучи, като абсурден низ от думи, но описва много точно причудливия робот. Той представлява умалено копие на немския танк Tiger II от Втората световна война, в мащаб 1;16, с дистанционно управление, производство на легендарната японска марка Tamiya.

Или поне базата му е на Tamiya. Инженерите на НАСА са премахнали оригиналните електромотори и на тяхно място са сложили такива от бормашини Black & Decker. Те задвижват веригите на машинката през отделни скоростни кутии, което позволява индивидуално контролиране на двете ленти. Куполът с оръдието също е демонтиран. Вместо него е поставена глава от 3/8-инчова пробивна машина DeWalt. Ако се чудите колко точно е голям този танк за пукане на гуми, дълъг е 46 см, широк е 20, а височината му е 30 см. Тежи 9 кг, като хората от НАСА дори са му дали подобаващо име Tire Assault Vehicle.

Супер, но защо е създаден? За помощ при разработката на гумите за совалката. По време на този процес НАСА използвали пътнически самолет Convair 990, под чиито фюзелаж била закачена допълнителна ос с тестова гума. И, типично за НАСА, учените искали да разберат не само колко точно се износва тя при всяко кацане, но и какъв е лимитът на самата гума.

Това обаче създавало сериозна опасност за наземния екип. Гумите на совалките се помпали с азот под налягане между 21 и 25 бара, чието освобождаване при спукване било еквивалентно на взрив на две и половина пръчки динамит. В резултат всеки намиращ се в радиус 15 метра можело да бъде сериозно наранен, а в радиус до 30 метра, да получи трайно увреждане на слуха.

След приключване на дадена тестова сесия и преди смяна на гумата, симпатичният Tire Assault Vehicle влизал в употреба. Роботът е използван общо 32 пъти, девет от които след реални мисии на космическата совалка. При четири от тях взривът на гума е бил неизбежен.

Най-достъпният пикап у нас?