Ето кои марки се връщат в Русия и кои модели ще се правят отново там


09 Jan 2024

Заради военния конфликт в Украйна европейските, американските и южнокорейските автомобилни компании преустановиха продажбите си в Русия. Местното производство също бе спряно, като повечето заводи бяха прехвърлени на руски фирми. Но малко повече от година след наложеното ембарго на пазара в Руската федерация започват да се завръщат популярни марки, а скоро в страната ще започне и производство на някои модели.

Не е тайна за никого, че въпреки санкциите за внос на автомобили в Русия се внася всичко през трети страни. Т.нар. паралелен внос обаче значително оскъпявя цената на автомобилите (вижте колко струва новото BMW Серия 5). Автомобилните компании на хартия са солидарни с Украйна и подкрепят ембаргото, но от друга страна руският пазар никак не е малък и затворените им заводи в РФ не носят печалби.

Заобикалянето на забраните тази година ще стане толкова масово, че повечето европейски марки отново ще се продават официално в Русия, а част от моделите ще се сглобяват също в страната.

Повечето европейски автомобилни компании имат заводи в Китай, а голяма част от тях не са забранили произведените там коли да бъдат продавани в Русия. Едно от изключенията е Volkswagen AG, които изрично забраняват сглобените в китайските заводи автомобили да бъдат изнасяни за руския пазар. Но и тук има решение. Немският гигант има дъщерна компания Jetta в Китай, която се продава в Русия и е една от най-успешните марки.

Същата е ситуацията и с останалите европейски модели. Искате Peugeot, получавате Peugeot, но сглобено в Китай. Даже в момента има рекламна кампания „Peugeot остава“, създадена от местния вносител на марката. Заводът на Peugeot в Калуга скоро отново ще произвежда коли, но той вече не е собственост на френската компания, а на руската Automotive Technologies. Все още няма информация кои модели ще се правят там, но руските медии пишат,че това ще са Peugeot 3008, 4008 и 5008.

Някои от забранените за внос автомобилните марки се продават под друго име в Русия, като например Nissan e Oting. Моделът, който Oting продава в РФ е сглобения в партньорство с Dongfeng в Китай Paladin, който реално е Nissan Xterra.

Фабриката на Hyundai до Санкт Петербург вече е в руски ръце и до няколко месеца отново ще заработи. Най-вероятно там ще се правят Hyundai и Kia, но с китайски емблеми и други имена като GAC и BAIC.

Колкото до BMW и Mercedes-Benz, руснаците ще трябва да плащат за тях изключително по-висока цена от тази в Европа, защото техните модели се внасят единствено чрез паралелен внос.

Сбогом V10!