Това ли е най-високоскоростната серийна кола на планетата?


20 Feb 2024

Докато автомобилният свят спира оборотите на двигателя с вътрешно горене една малка компания прави всичко възможно да ги вдигне до краен предел. Да, в портфолиото си имат планиран за 2026 г. брутален електромобил с шест колела, но колата, по която се работи най-много в момента е изцяло бензинова. И тя трябва да счупи рекорда за най-висока скорост за сериен автомобил в света.

Става въпрос за Hennessey Venom F5, създаден от Hennessey Performance. Тексаската компания на Джон Хенеси отдавна е в битката за скорост, в която са още Bugatti и Koenigsegg.

Именно Venom GT стана най-бързата шосейна кола в света (435,31 км/ч) през 2014 г., подобрявайки с малко скоростта на Bugatti Veyron Super Sport (432,69 км/ч).

Целта на Джон Хенеси и екипа му е постигане на 300 мили в час (483 км/ч). Но пистата за кацане на совалки на NASA във Флорида не е достатъчно дълга за подобна скорост. Все пак на космическият полигон Venom F5 разви над 435 км/ч.

В момента се търси място, на което може да се разгърне пълният потенциал на Venom F5 на Hennessey. На теория мощната 1817 к.с. хиперкола може да ускори до 515 км/ч. На симулация колата дори постига невероятните 528 км/ч.

Джон Хенеси обаче признава, че не гонят последните цифри. Искат „само“ да счупят бариерата от така мечтаните в САЩ 300 мили в час, постигнати в двете посоки на трасето. Скорост от 500 км/ч, дори и в едната посока, ще е просто победа за двигателя с вътрешно горене, казва наскоро основателя на марката.

През настоящата година от Hennessey Performance ще опитат да поставят световен рекорд за най-високоскоростна улична кола. Техният маниакален Venom F5 ще бъде пилотиран от Дейвид Донохю.

Ако не сте чували това име ще кажем само, че той има победа в клас GT2 през 1998 г. в „24 часа на Льо Ман“ с Chrysler Viper GTS-R и подобно на баща си, но 40 години след него, печели „24 часа на Дейтона“. Има и три победи в „Пайкс Пийк“ в клас Time Attack с Porsche GT3 R (2018 г.) и Porsche GT2 RS Clubsport (2022 и 2023 г.).

В екипа на Джон Хенеси се включва още един много сериозен човек – Браян Джоунс - главният инженер на мегазвяра Mercedes-AMG One.

Малко думи и за Venom F5. Двигателят е средноразположен 6,6-литров V8 би-турбо, от който са изкарани споменатите вече 1817 к.с., постигнати при 8000 об/мин. При 5000 об/мин моторът достига своя максимален въртящ момент от 1617 Нм. Скоростната кутия е 7-степенна полуавтоматична с един съединител, а предаването е само на задната ос.

Шасито и каросерията са почти изцяло карбонови, заради което колата тежи само 1360 кг. Официалните ускорения са: 0-100 км/ч за 2,6 секунди, 0-200 за 4,7, 0-300 за 8,4 и 0-400 за 15,5 секунди.

Ще следим кога и още по-интересно къде Hennessey ще опита да счупи световния рекорд за скорост.

Сбогом V10!