Официално: BMW Neue Klasse X слага край на огромните бъбреци


21 Mar 2024

BMW официално представи може би най-важния си концептуален модел през това десетилетие – Vision Neue Klasse X. Буквичката X в добавка към името на седана от миналата година, показва, че това е виждането на германските дизайнери за новото поколение Х-модели на марката – големите решетки на Серия 7, XM, X7 и компания отиват в историята, за да бъдат заменени от супер елегантните бъбреци, каквито феновете на марката помнят още от класиката E30. Харесва ни много! 

 

Neue Klasse X обаче е много повече от дизайн. На практика пред вас е новото поколение iX3 – електрическа кола, разработена като такава от бял лист хартия – без да стъпва на платформата на някой стар дизелов модел. Платформата Neue Klasse ще доведе до шест нови модела, като първите два ще бъдат електрическата Серия 3 и новото iX3.

Всичко в тази кола е разработено с изцяло нова философия. Всяко ново BMW от серията Neue Klasse ще включва един малък суперкомпютър на борда. Представете си който и да е модел на баварците досега – с множество електронни системи, които работят поотделно. Оттук нататък в едно BMW ще има четири напълно нови супермозъка – високопроизводителни компютри с до десет пъти по-голяма изчислителна мощност, отколкото досега. Които ще се обновяват като телефона ви – докато спите през мобилната мрежа. Какво означава това на практика? Искате динамично управление? Умният софтуер ще управлява всичко – от поведението на волана до температурата на батерията. Това ще намали системите на борда, а оттук – колата ще е по-проста и по-ефективна, както и по-лесна и евтина за обслужване.

От гледна точка на електрическата мобилност с платформата Neue Klasse германската компания преминава към 800-волтови системи. Шестото поколение на технологията eDrive за първи път ще разчита на кръгли литиево-йонни батерии, вместо използваните досега призматични клетки. Това осигурява с 30% повече пробег в същия размер батерия. И това в комбинация с несравнима дотук скорост на зареждане – 10 минути на станцията ще добавят 300 км пробег, а стандартното зареждане от 10 до 80% ще отнема малко над 20 минути. Серийните модели ще се предлагат с три размера батерии – със 75, 90 и 105 кВт, като последната ще осигурява по-голям пробег в сравнение с тези 630 км на iX в момента.

И когато говорим за екологичност при електрическите автомобили, неминуемо се стига до аргумента: “Да, ама те не са екологични за производство!”. Neue Klasse X предлага цял куп решения в тази посока – от тапицериите на растителна основа, в които са вплетени нишки от събрана от океана пластмаса до праговете от рециклирани материали – по-лесни за ремонт и евтини за смяна. Дори ултра модерният завод в Дебрецен, Унгария, е съобразен с тази философия. Когато новото iX3 започне да излиза от него догодина, то 100% от енергията на завода ще идва от напълно възобновяема енергия без използване на изкопаеми горива.

Супер, нямаме търпение да видим серийната кола!

 

Сбогом V10!