Създадено в Чехословакия

  • 15 снимки 15 снимки

29 Mar 2024

Георги Колев

Да, вече няма такава държава. Но фактът, че отговорността за произвежданата заедно с Volkswagen Passat в Братислава Skoda Superb носи екипът на чешката компания, създава някаква нова форма на символично обединение. Резултатът е едно естетично превъплъщение на функционалността. Класически комби модел в най-добрите традиции на този клас със стилистика, включваща елементи на shooting brake, но не и елементи на SUV.  

Изпаднал съм в детински захлас на предната пътническа седалка до водача. Прекрасно шосе виещо се край живописното Атлантическото крайбрежие на Португалия на път за най-западната точка на Европа Кабо да Рока. Пътят поема нагоре по стръмнината, а странната смесица от миризма на дърво, кожа, бензин и масло, съчетани с директното нахлуване на топлина от моторния отсек и резониращият звук, създават сюрреалистично усещане. 3,1-литровият шестцилиндров чугунен бензинов двигател скрит под отразяващия небето лак на класическото за 30-те години торпедо напряга сили и понася автомобила по стръмнината, необезпокояван и сякаш забравил достолепната си възраст от 86 години. На една отбивка на върха шофьорът решава да направи обратен завой с автомобила и извършва това с цял ритуал от движения и впрягане на почти цялата мускулатура на тялото си. Преди това щраква малко лостче на волана, което активира един боядисан в жълто палец на страничната колонка, играещ роля на мигач. Интересно е, че задействането става по електрически път с цяла система от превключватели, кабели и релета. 

Тази прекрасно поддържана Skoda Superb е прекрасен предвоенен автомобил, собственост на Skoda Classic. Имено респекта към това историческо наследство става основание тя да стане кръстник на възродената през 2001 г. моделна линия. А след като слизам от него за момент, си спомням за онова митично пътуване от София до Берлин зад волана на Skoda 105 L с онзи удивително детайлен термометър за охлаждащата течност на разположения в дълбините на задната част малък двигател, който изразяваше себе си с повече шум и по-малко сила. Слава богу, машината с 44 к.с., произхождаща от предишната 100 S, се охлаждаше с предно разположен радиатор и термометърът се държеше относително спокойно. В главата ми още отекват притропванията на ходовата част по бетонната магистрала от Дрезден към Берлин и неспокойната компания, в която група младежи купуваше бира в тогавашната ГДP и тогавашната Чехословакия и връщаше бутилките в Унгария, защото там „било по-скъпо“.

Завръщане в настоящето

Поводът да преживея запомнящото се цял живот пътуване с оригиналния Superb е динамичното представяне на новото четвърто поколение на възродения модел, което по един доста символичен начин обединява отново Чехия и Словакия. Заедно с Passat моделът е разработен от развойния отдел на Skoda и се произвежда в завода в Братислава. Това пък освобождава капацитет в завода в Квасини, който имах щастието да посетя преди години и който сега може да произвежда повече бройки от Octavia.

Имам късмета до мен, на вечерята след шофирането, да е Петр Филип, ръководил цялата организация и координация на проекта. Нелека задача за специално привикания за целта мениджър, който преди това е ръководил операции на компанията в индийското ѝ подразделение, с нейната много специфична гама от модели, някои от които на прастарата платформа PQ35.

Дейността на Петр Филип е свързания с така наречения Beta+ проект, който трябва да подобри производствената ефективност и допълнително качеството на произвежданите модели. В зависимост от задаваните въпроси, Петр Филип влиза в професионалната си роля на координатор и ме представя на съответния човек, от който добивам информация. Това, което четете в тази статия, е в голяма степен синтез на наученото.

Модерна история

Производството на Skoda Superb в Словакия започва с пресоването на каросерийните детайли, които след това се откарват в каросерийния цех. За Beta+ той е изцяло трансформиран и в рамките на две години са монтирани над 500 нови високотехнологични робота. Изцяло променена е и поточната линия, в която преди това не се е извършвало сглобяване на plug-in хибридни модели. Значително променен е и бояджийският цех.

Всичко това е дало възможност за свободната реализация на новия дизайнерски език на Superb. Ниските и обточени динамични линии са доста далеч като усещане от това, което създаваха първите модели. Когато през 2001 година Skoda навлезе в неясни за себе си пазарни сегменти, стратезите от концерна решиха моделът да се съотнася с Passat така както Octavia се съотнасяше с Golf . Решението бе открито в удължената версия на използваната от Passat и Audi A4 „надлъжна“ платформа PL45, наречена PL45+. Тя от своя страна бе донор на китайския Passat Lingyu.

Макар и да бе изгоден в ценово отношение, Superb не можа да завоюва трайните пазарни позиции и успехите на колегата си Passat. Въпросът обаче не бе само в неясната принадлежност на този автомобил, но имаше и дизайнерски аспект. Класическата форма на седан изисква и класически пропорции, които имат определени граници на взаимодействие и баланс, а удължаване на средната част може рязко да ги измени. В известна степен този феномен може да се приглуши със създаване на дъговидна форма на покрива и по-скосени линии, но във всички случаи стилистичната хармония се превръща в деликатен и прецизен въпрос. Единственият вариант, в който това може да бъде прието, поне от европейската публика, е в луксозния клас. Тук обаче става дума за долния сегмент на средния...

Второто поколение наследи идеята за голямо междуосие, но нищо не бе заимствано от китайските версии, благодарение на гъвкавостта на „напречната“ платформа PQ 46 (наричана така заради напречно разположените си двигатели). Superb II стана по-разпознаваем и търсен модел, най-вече благодарение на завоюваната междувременно репутация от Skoda на надеждна и достъпна марка. Това пък ѝ осигури смелостта да създаде и комби версия на модела, чиято двуобемна форма изцяло абсорбира неестествения визуален характер на седана от среден клас с удължено междуосие и придоби хармоничен вид на спортно комби. Така той можеше изцяло да ползва предимствата на големите си размери. Седанът пък мутира в специфично съчетание от фастбек и седан, с голяма задна врата, която може да се отваря като цяла или частично. 

С вече утвърдената философия моделът се насочи към третото си поколение през 2015 г., базирайки се върху изцяло новата и модерна платформа MQB, получавайки задвижване освен от конвенционалните бензинови и дизелови двигатели и от plug-in хибрид. Променените производствени процеси позволиха на Superb III да се сдобие с доста по-изразителна и елегантна стилистика с повече изострени повърхности.

Ред е на четвъртото поколение

При новото четвърто поколение динамиката на формите е придобила още по-ярък израз. Визуално комби автомобилът (фастбек версията ще се появи малко по-късно) изглежда по-нисък, по-елегантен и преди всичко качествен. В основата на това е поредното еволюционно стъпало на платформата MQB, която до такава степен се промени от представянето си през 2012 г., че на практика стана нова платформа. Координацията на дейностите на различните звена е позволила автомобилът едновременно да изглежда по този начин и да постига впечатляващия за комби модел коефициент на обтекаемост от 0,25. Подобно нещо наистина е трудно. Както дизайнерите често се оплакват, когато иначе красивите форми бъдат тествана в аеродинамичния тунел, се оказва, че има множество детайли, генериращи турбулентни явления. Това от своя страна означава необходимост от цялостно преработване на стилистиката. И накрая целият този труд може да бъде „нулиран“ с констатацията от инженерите от производствения отдел, че „тази форма няма как да бъде реализирана на практика“. „Дизайнерите, инженерите по аеродинамика и тези от производствения отдел си живеят в свои собствени балони“, шеговито отбелязва Петр Филип.

Не бива да забравяме обаче, че отговорността в крайната си реализация дизайнът да изглежда добре се дължи на производствените процеси, позволяващи качествено изработване на каросерия с малки и равномерни фуги и усещане за цялостност и хармония на формите. В същия този дизайн са интегрирани и всички аеродинамични прийоми като въздушните завеси около предните колела, издълженият спойлер, странични насочващи потока елементи и активните жалузи. Съществен компонент от аеродинамиката е и цялостно подподово покритие.   

Бензинов двигател с mild хибридна технология, дизел или plug-in хибрид

Базовото задвижване включва версията evo2 на 1,5-литровия TSI бензинов двигател (EA 211 Evo 2), два варианта на двулитровия бензинов турбо мотор с мощност от съответно 204 и 265 к.с., двулитров дизел с мощност от 150 и 193 к.с. и plug-in хибриден вариант със системна мощност от 204 к.с. Последният е изцяло нова конфигурация, съчетаваща 1,5-литровия агрегат с електрически мотор и батерия с капацитет от 24,7 кВтч (бруто). Тази версия на 1.5 TSI е адаптирана за работа с множество спирания и стартирания. Машината е един най-високотехнологичните едросерийни бензинови мотори и включва работа по цикъл на Милър, директно впръскване с много високо налягане, турбокомпресор с променлива геометрия и система за изключване на два от цилиндрите при работа в частично натоварване. Лагерите на коляновия вал на Mahle вече са с нискофрикционно полимерно покритие, намаляващо триенето при студените стартове. Това е важно не само за plug-in версията iV, но и за варианта с mild хибридната 48 волтова система с ремъчен стартер-генератор. При plug-in хибридът пробегът на електричество вече достига 100 км, а зареждането може да става и с DC зареждане с мощност 50 кВт. Той е единственият модел със шестстепенна DSG трансмисия (заради наличието на електрически мотор). Всички останали модели са със седемстепенна DSG трансмисия. Най-мощният бензинов и дизелов вариант стандартно са със система за задвижване четирите колела с многодисков съединител.

Какво означава всичко това в реалния живот

Първото впечатление в интериора на Superb е конфигурацията на арматурното табло. Категорично мога да твърдя, че този стъпаловиден дизайн с напречно орнаментиране на междинната част е не само изключително елегантен в реализацията си, но и един от най-ергономичните предлагани на пазара. Тъй като платформата MQB, респективно нейната еволюция, не включват само каросерията, а и цялата електронна архитектура, пътниците ще могат да разчитат на нови софтуерни и хардуерни решения като свободно стоящият 10- или 13-инчов централен дисплей, конфигурируем екран на дисплея за водача и комбинация от дигитални и механични регулатори. Независимо кой от трите варианта на конфигурация на седалките изберете, можете да разчитате на качествена изработка, а вариантите с кожа са обработвани с вода и маслиново масло.

Като човек прекарал години наред зад волана на камион със съответните последствия върху шийните прешлени, превърнали се в индикатор за ергономия или липса такава, мога да твърдя, че инженерите на Superb са успели да създадат наистина изключително приятни за пътуване седалки. На помощ за управлението на функциите ви идва и гласовата асистентка под формата на виртуалната Лаура, използваща изкуствен интелект, за да разбира командите ви. Можете да разчитате на огромно място за краката на задните седалки, на общ багажен обем от 690 до 1920 л и възможност за създаване на равно багажно пространство, а като допълнително оборудване можете да поръчате аудио уредба Canton Sound System (стандартно за Laurin & Klement). Към всичко това се добавят широко амбиенто обслужване, множество места за съхранение на предмети и най-различни удобства в стила на Simply Clever.

Разбира се личните ми предпочитания са към дизеловия агрегат, който със своя масивен турбокомпресор ви осигурява изобилие от въртящ момент, а двойното предаване с междуосев съединител определено гарантира по-добро поведение. И 1,5-литровият агрегат превърнал се в универсален високотехнологичен базов мотор се справя с големия автомобил напълно достойно, единствено малко синтетичното усещане при подаване на газ помрачава чувството. И в двата електрифицирани варианта рекуперативното спиране се усеща осезаемо. Принос за баланса на поведението на автомобила има не само подходящо настроеното окачване, включващо честотно селективни амортисьори с различно поведение при движение по неравности (комфортно) и при взимане на завои (стегнато), но и прецизната кормилна уредба.

За безопасността на автомобила с грижат както адаптивните LED матрични светлини, които сами по себе си са уникално технологично и дизайнерско решение, така и широката гама от системи за асистенция и, като последен стожер и елемент от пасивната безопасност – структурата на споменатата по-горе MQB платформа с нейното широко използване на високоякостни стомани.

Първородната Godzilla!