2 831 км с едно зареждане - Skoda Superb 2.0 дизел

2 831 км с едно зареждане - Skoda Superb 2.0 дизел
22 Oct 2025

Дизеловият двигател постепенно отстъпва позиции. Дори в Европа – последния бастион на „нафтата“ – търсенето рязко се свива. В пика си в началото на предишното десетилетия дизелите държаха над 50% от продажбите на нови автомобили, но към края на август тази година пазарният им дял е едва 8,3% според ACEA. На този фон Skoda напомня защо TDI все още е еталон за дълги преходи: серийна Superb постави рекорд на Гинес, изминавайки 2 831 км без зареждане, съобщи Motor1.com.

Постижението е дело на Мико Марчик, шампион от Европейския рали шампионат 2025. Той управлява флагмана на марката – Superb лифтбек с 2.0 TDI и предно предаване – и прекосява маршрута Лодз (Полша) – Германия – Париж – обратно през Нидерландия и Белгия, поддържайки средна скорост около 80 км/ч. Резервоарът с вместимост 66 литра е напълнен догоре, а стилът на шофиране е изцяло подчинен на икономията.

Автомобилът е стандартен, с две дребни изключения: гуми с ниско съпротивление при търкаляне и пружини от версията Sportline, които снижават клиренса с 15 мм за по-добра аеродинамика. Конфигурацията включва 7-степенна двудискова автоматична трансмисия и режим Eco. За да минимизира спирането и излишните ускорения, пред колата се движи помощен автомобил, който подава информация за трафика няколко километра напред.

Резултатите са впечатляващи: средният разход по време на рекордния преход е 2,61 л/100 км – значително под официалните 4,8 л/100 км. В участък от 200 км във Франция насрещният вятър се превръща в попътен и подпомага още по-ниска стойност – едва 2,2 л/100 км. В полза на икономичността работят и 16-инчовите колела, и относително ниската маса от 1 590 кг. Дори и така Марчик далеч не използва потенциала на 2,0-литровия TDI, който развива 148 к.с. и 360 Нм, предпочитайки максимална плавност пред бързина.

След рекорда пилотът поставя следваща цел – символичните 3 000 км с един резервоар. Според него това е постижимо при по-благоприятен профил на маршрута и по-високи нощни температури от отчетените в Германия (до 1°C), а премиум дизел може да увеличи шансовете за успех.

Наистина ли е толкова добър?