Тествахме новия Mercedes-Benz G 580, първата електрическа G-класа


02 Jul 2024

„Най-добрата G-класа правена някога“. Това ми отговори главният офроуд инструктор Марк Съсни, на въпроса „Какво мислиш за новата G 580?“ Според човека проектирал чисто новия полигон до Mercedes-Benz Brand Center в Дубай, където бях за теста, първата електрическа G-класа е по-добра от дизеловата, както от модела 500, както и от AMG 63. И, явно, от всички останали преди нея.

Леле. Това твърдение доста ме замисли и накара да превъртя някои от важните цифри за новата G през главата си, преди да се кача и да се убедя в способностите на два от моделите - G 580 и новата 63-ка, за известно съжаление, само от пасажерската седалка. Последното обстоятелство бе с цел сигурност, защото сложността на чисто новия полигон в Дубай определено не е за всеки. 

Разбира се, като човек с приличен опит зад волана и известен извън пътя, си казах „Ще се справя“, но Марк бе чувал това хиляди пъти. Той е и отговорникът за G-Class Experience Center до Грац, Австрия, родното място на G-wagen и единственото място, на което се произвежда, от Magna Steyr.

Обратно в Дубай на полигона. Няколко рампи с наклон, който е трудно преодолим пеша, с различни настилки, включително с едри камъни. Има „алея“ с разминати бетонови ивици с височина от почти половин метър, къса рампа с финал във водно препятствие, чийто ъгъл е непреодолим за нормални автомобили, рампа за каране със страничен наклон, още една каменна алея и водно препятствие. Последното е с две три нива на дълбочина, като най-сериозната е преодолима само и единствено с електрическата G-класа.

Мястото е страхотно само по себе си и още в довършителна фаза. Толкова е ново, че ние бяхме първите хора извън екипа на „Гаргаш“ (името на дилърството, идващо от Gargash Group, една от водещите бизнес компании в Дубай, основана през 1918 г.). И, разбира се, освен Марк Съсни, „Човекът G-класа“ и неговите помощници.

Направихме няколко пълни обиколки с Merc-AMG G 63 и 580, след което прекарах поне още час в 43-45-градусовата жега навън, за да заснема материал и да видя представянето на колите отстрани. В галерията ще мернете и един златист G 500 от предходното издание (на снимката тук долу), с V8 под капака (новият е с редови 6-так), който също се справяше повече от добре.

Фактите? Те наистина са в подкрепа на твърдението на Марк, поне що се отнася до способностите на G 580 извън пътя. Mercedes са запазили отделното шаси тип „стълба“, независимото предно окачване с двойните А-раменни носачи, както и твърдата задна ос. Това е за всички версии, както и вече серийно с адаптивни амортисьори, които преди бяха опция.

G 580 разполага с „поне 250 мм“ клиренс между осите, казват от Mercedes или с почти 10 см повече от този при братята ѝ с ДВГ. Максимално допустимите ѝ ъгли са по-добри от тези на братята ѝ с ДВГ - до 32 градуса на атака и до 30,7 на отход (съответно 31 и 30 при бензиновите и дизеловата), както електрическата G изостава единствено по т.н. brеakover angle – най-просто казано, остротата на върха на хълмче, през което може да мине колата, без да задере „корема“. А ако това се случи, батерията е презастрахована с предпазна плоча с дебелина 26 мм, изработена е от композит и тежи 57,6 кг. Струва ви се много? Merc казват, че ако направят същата от стомана, ще бъде над 150 килограма. Стоманени са 50-те винта, с които е хваната за шасито.

Максималният ъгъл за преодоляване на рампа на G 580 е 20,3 градуса или с 5,7 по-малък от при G 450 d, G 500 и G 63, макар че тези неща зависят също и от размера на гумите и джантите, както и от това дали е поръчан т.н. Professional пакет (само при версиите с ДВГ, но без AMG 63). Всъщност, не съм убеден дали последният (+3600 лв.) подобрява ъглите, но добавя „декоративна защита“ в сребрист цвят (кора под предната броня), калобрани зад гумите, като последните са 18-ки с висок борд.

Ако конфигурирате Mercedes-AMG G 63 обаче, имате опция да добавите Offroad Package PRO за 24 хил. лв., идващ също с калобрани, но само отзад, багажник на покрива гумени стелки и, най-скъпата от добавките, окачването AMG Active Ride Control. Последното е част и от AMG Performance Package (пак около 24 хил.; по-шосейно ориентиран; 22-инчови джанти, червени спирачни апарати) и идва с хидравлични актуатори за стабилизация, заменящи традиционните анти-ролбари. 

Merc-Benz G 580 е и по-водопроходим, защото позволява газене в до 85 см вода, докато ДВГ братята му са ограничени до 70 см. Заснемайки кадрите отвън не прецених водоизместващите способности на синята G, което резултира в напълно мокри обувки, заради застигналата ме фронтална вълна. Тук 45-те градуса (вече не ъглови, а температурни) се оказаха полезни – New Balance-ът ми изсъхна напълно за под час на хотелската тераса.

Усещането… до волана? Определено най-впечатляващ бе т.н. G-Turn, 360-градусовото завъртане на място. Марк каза, че това не е само шоу трик, но и полезна функция за офроуд. Но призна за достатъчността на едно завъртане, както и че инженерите са направили системата да работи за два оборота, просто защото е забавно. G-Steering­-ът би бил доста по-ползван извън пътя. При него задното вътрешно на завоя колело се блокира и завлачва, което намалява значително диаметъра на кръга, който при нормална маневра с максимално навит волан е 13,6 метра.

И докато ДВГ версиите запазват класическите три блокажа на диференциалите и разпределение на на въртящия момент в съотношение 40%/60% отпред/отзад, то ел. моторите на G 580 позволяват мигновени манипулации в разпределението на тягата. Както и симулиране на въпросните блокажи. Въпросните мотори са четири, обединени по два в общи корпуси, с по 108 кВт мощност всеки или 432 общо. Или почти 580 к.с., откъдето идва и означението на модела. Пикът на въртящия момент също респектира - 1164 Нм.

За съжаление нямах възможността да усетя динамиката на новата G, тъй като тестът бе изцяло за демонстрация на офроуд способностите на модела. Иначе Merc обещават 4,7 сек от 0-100 за електрическата G 580 и 180 км/ч максимална скорост (4,3 и 220 км/ч за G 63). Като имате предвид, че 580 е със собствено тегло от 3085 кг., с 445 кг повече от бензиновата G 63.

Усещат ли се? Не и на конкретния полигон. Возенето в G 63 и G 580 на него е почти еднакво преживяване, макар електрическата G да гази по-дълбоко. И 63-ката не може да се върти около оста си, нито да прави G-Steering. Надявам се скоро да мога да карам първата G EV и да направим подробно видео за нея, в което да споделя и данните за разход и пробег. Пак официално, те са 30,4-27,7 кВтч/100 км и 433-473 км, благодарение на сериозната батерия с капацитет 116 кВтч. 

За финал, искам да уточня в какви варианти се предлага обновената G-класа. Те не са много, но са в достатъчно широк спектър за да задоволят голяма част от потенциалните клиенти. Продължава да има и дизелова, G 450 d, която според мен е най-добрият избор, ако се търси съотношение цена/тяга и нисък разход на гориво. При нея имате 367 к.с. и 750 Нм от 3-литров редови „шестак“, 5,8 до сто и 210 км/ч. На последните бе ограничена първата G 55 AMG преди години, а тук имате и разход от около 10 л/100 км. Тя в конфигуратора започва от 251 830 лв.

G 500 вече с редови шестак, не с V8. Който обаче е по-мощен отпреди - 449 к.с. и 560 Нм, достатъчни за 5,4 сек, 210 км/ч. Стартер-генераторът дава още 20 к.с. и 200 Нм закратко, а при нея цената стартира от 270 730 лв. Електрическата G 580 започва от 290 520 лв., но може да изберете опцията Edition 1, която я оскъпява със 100 820 лв. За тях получавате карбонови елементи, няколко пакета, включително екстериор AMG Line, сини спирачни апарати, супер стерео Burmester, обшито в кожа табло, още неща и т.н. G-Roar – звуков генератор за различни… звуци.

Merc-AMG G 63 е най-скъпа. Започва от 383 300 лв., които с лекота може да докарате до над 500 хил. лв., добавяйки AMG Performance Package (+24 хил.), екстериор Manufaktur в два цвята (+37 265 лв.) и салон също Manufaktur (+38 470 лв.)

Заключение? Новата G-класа, макар и такава, остава абсолютно вярна на традициите на модела и продължава да се усеща, като супер истинска. Усеща се солидна, като танк, но е значително по-бърза и луксозна, и макар определено скъпа, престижният имидж (макар, че гангстерския също е осезаем) и запазването на цената на вторичния пазар са сред многото плюсове на модела. Харесва ли ми? Категорично да. 

Сбогом V10!