Ексклузивно: Китайци тестват електрически кросоувър в София


08 Jul 2024

Наскоро стана ясно, че китайската фирма Geely подготвя стъпване на българския пазар чрез партньорство със словенската копмания SEEAG. Предвижда се това да се случи преди края на годината, а първият модел на китайците на родна земя да бъде малкият кросоувър Coolray. 

Изглежда от Geely готвят и още нещо - дали е за българския пазар или не, не можем да предположим със сигурност, но знаем, че този маскиран тестови прототип се движи из улиците на София. Успяхме да го заснемем по време на зареждане на станция от веригата на Еldrive. Външният вид е сериозно прикрит, но благодарение на полския регистрационен номер успяхме да се сдобием с малко повече информация.

Със сигурност това е автомобил Geely, а по всяка вероятност говорим за модела Galaxy E5. Припомняме, че Galaxy e името на дивизията за електрически автомобили на Geely. Външните прилики между прототипа и серийния модел са много силно изразени, въпреки камуфлажа, а е важно да отбележим, че Galaxy E5 направи своята премиера през май тази година и все още не е влязъл в производство. Възможно е китайците да правят финални настройки след дебюта и преди качване на поточните линии, нещо, което е често срещано в автомобилната индустрия. 

Само преди три дни моделът влезе в предварителна продажба в Китай на стартова цена от около 17 000 долара. В страната се предлагат пет нива на оборудване, а първите доставки ще станат факт през август. Geely промотира продукта като глобална кола, като тук изниква и друга възможност - адаптация на Е5 към европейския пазар с цел получаване на хомологация. При дебюта на модела беше обявено, че ще видим и версия с десен волан, но този прототип беше в стандартна за ЕС конфигурация с волан отляво.

Geely E5 е първият автомобил на марката, който използва ново поколение литиево-желязо фосфатни батерии (LFP). Предлагат се два пакета с капацитет от 49,52 кВтч и 60,22 кВтч, а обещаният пробег е до 530 км, но по доста по-лекия китайски тестови цикъл. И двете батерии се разполагат в пода на машината, като Geely твърди, че архитектурата позволява перфектен баланс на теглото между двете оси 50:50. 

Задвижването е само едно - преден електромотор с мощност от 214 к.с., за който Geely казва, че има КПД от малко над 90 процента, а теглото му е под 80 килограма. В най-ефективните режими на движение Е5 ще изразходва около 12 кВтч/100 км, а при най-динамично шофиране ускорението от място до 100 км/ч ще отнема 6,9 секунди.

Сбогом V10!