Властелинът на батериите: приносът на BMW за прогреса на CATL (Част II)

Властелинът на батериите: приносът на BMW за прогреса на CATL (Част II)
18 Jul 2024

 

Историята на развитието на CATL звучи като един голям бизнес план, но в него има множество случайности, упоритост, успех и…държавни стимули. 

Главният „виновник“ BMW

Ако се поровим малко в историята ще открием че всъщност един от главните „виновници“ за стремителния ръст на CATL и Зенг е Херберт Дийс, който през 2010 година все още е мениджър покупки за BMW и отговорен за връзките с доставчиците. По същото време BMW представя първите разработки на Mega City Vehicle, на които авторът бе щастлив да присъства, и търси доставчици за литиево-йонните клетки на батериите. Дийс, който доскоро бе главен изпълнителен директор на Volkswagen, тогава се заема с нелеката международна мисия да убеди компании, произвеждащи батерии за мобилни телефони, да се ориентират към производството на клетки и батерии за електрически автомобили. Опитът му с германската Bosch е неуспешен, по скоро заради факта че Bosch се разделя със Samsung SDI и се оттегля от предприятието SB Limotive, което е трябвало да стане доставчик на i3 (впоследствие доставчик за i3 ще стане именно Samsung SDI). Но Дийс се среща и със Зенг, който по това време все още управлява споменатото в предишната част дъщерно дружество на японската компания за електроника TDK. Наскоро Дийс разказа че Зенг е погледнал на предложението с голяма доза пренебрежение и по това време е смятал че е невъзможно да създаде толкова голяма батерия на базата на съществуващите технологии.

И все пак Зенг не остава равнодушен към предложението. През 2011 г. той ръководи група китайски инвеститори, които придобиват 85% дял в бизнеса с батерии за електромобили на TDK. Компанията е наречена CATL, и именно BMW става първият ключов клиент. „Дийс отвори за нашата компания бизнеса с автомобилни батерии“, каза преди три години Зенг и допълни „Благодарен съм му за това.“ Четири години по-късно друга група инвеститори купува и останалите 15 процента от CATL.    

На практика когато BMW решава да предложи на CATL да стане един от доставчиците на литиево-йонни клетки за автомобилите на компанията, Зенг внимателно прочита 800-те страници изисквания точка по точка. Вниманието на предприемача към детайлите е ключово.

Стратегическото предимство

Когато CATL стартира своя бизнес с литиево-йонни клетки, за лидер в областта се счита BYD. По това време BYD обаче развива литиево-желязо фосфатните клетки LFP, докато CATL залага на никел-манган кобалтови NMC. Това се оказва от ключово значение, защото NMC електрохимията осигурява по-голяма енергийна плътност и съответно по-голям пробег на електромобилите. И така когато Китай въвежда субсидии за електрическите автомобили, захранвани от този тип батерии CATL получава стратегическо предимство.   

Субсидиите стават решаваща част от успеха на CATL и много анализатори посочват плана на Пекин Made in China 2025 като ключов за еволюцията на компанията. Политиката има за цел  стимулиране на стратегическите високотехнологични сектори, включително електромобилите. Между 2009 г. и 2021 г. Китай налива огромни пари в субсидии за електрически автомобили. Освен това китайските потребители получават данъчни облекчения за избор на електромобили пред такива с двигатели с вътрешно горене, но, забележете, само ако тези електромобили включват батерии, включващи произведени в Китай клетки. Това стимулира търсенето на батерии на CATL не само сред китайските производители на електромобили, но и сред международните фирми, които се опитват да навлязат в доходоносния китайски пазар.

Благодарение на тези обстоятелство Зенг вече може да се насочи към разширяване на дейностите си и търсене на инвестиции за осигуряване на вериги за доставки и отделяне на големи средства за научноизследователска и развойна дейност. Между 2015 г. и 2017 г. CATL успява да набере над 2 милиарда долара капиталово финансиране, преди да стане публична компания през юни 2018 г. С добро стратегическо планиране компанията успява да инвестира в цялата верига на доставки, от минното дело (като добив на литиева суровина в Австралия или никелова в Индонезия), през производството на материали до производството на самите батерийни клетки и дори до рециклиране. Това включва и самия Китай. Особено стратегическа е инвестицията в провинция Кингхай където CATL открива своето богато находище – изсъхнало езеро, в пластовете на което има значителни залежи на литиева суровина. За разработката му CATL получава щедри субсидии от държавата, а на практика в собствеността и има немалка част обвързани с политиката лица.  

В това се включва и разширяването на производствената структура, респективно споменатият в първата част първи завод извън Китай е в централната германска провинция Тюрингия, който трябва да помогне за намаляване на себестойността на батериите използвани от германската автомобилна индустрия.

Неприятни обстоятелства 

Не трябва да се заблуждаваме обаче че CATL си е осигурил съществуване в някаква комфортна среда. Прекъснатите вериги на доставки, глобалният недостиг на полупроводникови елементи и войната на Русия в Украйна разкриват тесните места в производствените звена и принуждават фирмите по-внимателно да избират доставчиците си. В областта на литиево-йонните технологии, това означава да сключват сделки и с конкурентите на CATL или да се опитват да изградят свои собствени заводи за литиево-йонни клетки. Акциите на CATL например падат когато BYD започна доставки на LFP клетки на Tesla, а General Motors, друг клиент на CATL, си партнира в голям мащаб и с южнокорейската LG Energy Solution. Toyota възнамерява да отвори завод за батерии на съвместното предприятие с Panasonic в Северна Каролина, а Ford разширява сферата на доставчиците си. 

Неприятен за клиентите е и фактът че CATL не е склонен да персонализира продуктите, а това също ги подтиква да търсят алтернативи. Факт е обаче и че CATL придоби най-голямата относителна тежест в индустрията за производство на литиево-йонни клетки и към момента притежава изключителна конкурентноспособност да осигури на автомобилните производители възможност за създаване на висококачествени батерии на достъпна цена. В стремежа си да запази тези си качества CATL организира гигантска по своите мащаби научноизследователска и развойна дейност от 2020 г. и продължава да стабилизира веригите на доставки на суровини. Същевременно компанията се стреми и да диверсифицира производството и разработва годни за серийно производство на клетки без кобалт и натриево-йонни клетки. Натрият е шестият най-разпространен елемент на земята и батериите, които го използват, биха облекчили зависимостта на автомобилната индустрия от литий, който може да се сблъска с голям недостиг още тази година.

Намесата на политиката

Глобалната конюнктура обаче е само едната страна на уравнението. Заради потенциалната заплаха от китайските милиардери които се явяват алтернативна властова база на Пекин в страната на тях се гледа подозрително. Китайското правителство обвинява технологичната индустрия, че подхранва по-широко неравенство в страната. Съоснователят на Alibaba Джак Ма става олицетворение на репресиите. Милиардерът, изпада в немилост, след като изнася реч, която критикува китайските регулатори за задушаване на иновациите. IPO-то на Alibaba бързо е отменено и компанията получава рекордна антитръстова глоба от 2,8 милиарда долара, а около 10 милиарда долара са изтрити от богатството на Ма.

Ходът срещу Ма отчасти се отдава на стремежа на Китай за „общ просперитет“ – усилие за намаляване на пропастта между богати и бедни – което президентът Си Дзинпин описва като една от най-важните цели на страната през следващите 15 години. Въпреки че натискът върху технологиите намалява, идеите си остават.

В Китай, който е произвел 80 процента от литиево-йонните батерии в света през последното десетилетие се чуват гласове за прекомерното финансиране на CATL и замяната му с други компании. Смята се че Пекин предпочита да замени CATL и други производители на батерии с мрежа от малки и средни предприятия. Но експертите са разделени относно това до какъв риск е изправен CATL. Пекин показа че може внезапно да реорганизира своите индустрии, ако те започнат да се сблъскват с по-широки политически амбиции. Вече има намеци как това може да се случи. През 2015 г. предприятия, контролирани от държавна аерокосмическа компания и областно правителство, съосноваха CALB, държавна фирма, която също е специализирана в производството на литиево-йонни батерии. Подобен ход може да изправи CATL срещу самата китайска държава. Твърде много господство не се харесва на китайската власт. Да видим какво ще се случи…

Все пак За CATL сключването на договори и споразумение с европейски производители важно за европейския и донякъде за китайския пазар, но истинското ръст в Китай се дължи на редица китайски старт-ъп компании като Nio и Xpeng. Именно те се сега са поели на поход за завоюване на клиенти в Европа. Британската автомобилна компания MG, собственост на китайската държавна SAIC, също използва батерии на CATL. А за да си  гарантира, че разполага с постоянен поток от ресурси, CATL купува дялове в австралийски компании за добив на литий, индонезийски за никел и придобива собственост върху находища на кобалт в Демократична република Конго – важни компоненти за производството на литиево-йонни клетки. Това осигурява спокойствие и стабилност във веригите на доставки за компанията. 

В момента Робин Зенг е един от най-богатите хора в света, според списъка на милиардерите на Bloomberg. В компанията му има повече милиардери отколкото Google или Facebook и вече струва повече от Volkswagen.

 

Най-достъпният пикап у нас?