BMW 850 CSi: Истинското M8, което BMW запази под прикритие

  • Галерия с 19 снимки. Галерия с 19 снимки.

02 Aug 2024

Първото поколение BMW Серия 8, култовото E31, е изключително сложен за времето си (а и днес) и технологичен автомобил. Само ще спомена, че колата има сензор, който следи и контролира натиска на чистачките, за да си вършат те работата оптимално. И макар да е супер красива и педантично проектирана, BMW Серия 8 се оказва пазарен провал. От планирано производство на 56 коли на ден, темпото в завода в Динголфинг било забавено на едва 12.

Причините са няколко и няма да ги изброявам тук, защото искам да фокусирам вниманието ви към една конкретна модификация, която е пропуснат шанс за значително увеличаване на продажбите. Какво и е липсвало? Само една буква – М.

Защото BMW 850 CSi е абсолютно пълнокръвен М автомобил, без обаче BMW да са го означили, като такъв. Единствените М букви по колата са на двата прага вътре и на двигателя. Ако марката беше представила модела, като M8, само можем да спекулираме колко повече от 1510-те броя щеше да реализира. Маркетингова грешка? Кои сме ние, че да критикуваме решение на BMW отпреди повече от 30 години.

Джейсън Камиса и Hagerty публикуваха страхотно видео именно по тази тема, което прилагам тук (най-долу). От него ще разберете любопитни детайли, някои от които споделям и тук, за хората които нямат време да го гледат или не знаят английски.

Как така е истинска M-ка? Ами, VIN номерът е M, като в документацията за регистрация на модела е записан M8. BMW M са отговорни за подобренията спрямо стандартното 850i/Ci, сред които и по двигателя. М70 V12 агрегата с обем 5 литра и 300 к.с. бил „благословен“ от M инженерите до 5,6 литра (5576 куб. см) и наред с други оптимизации, достигнал до 380 к.с. при 5300 об/мин, 550 Нм при 4000. И получил нов код – S70.

Той бил свързан само и единствено към 6-степенна ръчна кутия и позволявал спринт от 0-100 км/ч за 6 секунди, 200 км/ч от място се достигали за 20 секунди, а максималната скорост била ограничена на 250 км/ч. Сериозна динамика за голямо купе с маса 1865 кг. Спирачките също били подсилени, 345-милиметрови предни дискове и по-мощни апарати.

BMW 850 CSi давал избор на шофьора как да се държи колата, по-меко или по-агресивно, благодарение на т.н. EML (electronic engine performance control) система и бутон с позиции K (Komfort) и S (Sport). Днес имаме Sport Plus и още куп настройки, но тук говорим за началото на 90-те.

Окачването също било ревизирано, аеродинамиката, за да се превърне 850 CSi в колата, която изглажда всички недостатъци на по-тромавите и не особено ангажиращи за каране по-слаби модификации. След сериозните критики, които отнасят те от медиите, неофициалната, но реално истинска M версия, реабилитира E31. „В момента няма по-добра кола по отношение на управлението и комфора“, пише Auto, Motor und Sport през 1993 г.

И да, BMW са имали разработка за още по-мощна Серия 8, която да нови буквата M, с 6,1-литров V12 с 640 к.с. (като в McLaren F1), но е щяла да бъде около два пъти по-скъпа от 850i и съответно непродаваема. Така, че ако намерите читаво 850 CSi за добра сума (успех!; пуснете и ТОТО), взимайте без да се колебаете. И не му лепете M значки…

Много по-добра от предишната?