Kalmar 9x9 е мощна 930 коня хай-тек интерпретация на Porsche 959
Имам късмета да познавам Ян Калмар, човекът зад Kalmar Automotive, чието творение е бруталният Kalmar 9x9. Запознахме се на мега събитието „50 години Porsche 911“, на пистата „Словакия Ринг“. Феновете на 911 могат да предположат кога е било това, а за останалите – 2013 г. Под „запознахме“ разбирайте първа среща и попиване на инструкции от моя страна, тъй като той бе главния инструктор на събитието.
После разговаряхме на още няколко представяния на Porsche през годините, а последната ни среща бе в София, през 2016 г., когато той и екипът му (Kalmar Beyond Adventure) преминаха през България по пътя си към световен рекорд – нон-стоп шофиране от Нордкап, най-северната точка на Европа*, до Иглен нос в Южна Африка (двете снимки тук, с колегите от TopGear тогава, Атанас Марков и Иван Войков). Премененият, като зебра Cayenne S Diesel получи туба Mobil 1, която бе налята без да се гаси мотора, след което Калмар и компания отпрашиха за Турция. Резултатът? 17 450 км за 8 дни и 21 часа и 3 мин, подобрение на предишния рекорд със 7 часа и 6 мин., със среден разход 11,1 л/100 км и изгорени 1949 литра дизелово гориво.
Но не правя това въведение за да се изтъкна, а за да подчертая, че следя работата на Ян от повече от 10 години и за това време съм се убедил, че той не се отказва пред нищо и че продължава да следва мечтите си и да надминава очакванията. Мечта му бе и да направи Kalmar Automotive, ателието за реставрация и модификация на класически Porsche 911, включително и преработката им в рали машини.
Kalmar 9x9 е най-новата му сбъдната по изумителен начин мечта, рестомод в духа на Porsche 959, който Калмар определя, като изцяло нов тип кола - Retro Hypercar. Базирана е на Porsche 911 поколение 993, последното с въздушно охлаждане, но двигателите не са с такъв произход. Използвани са компоненти от най-новото поколение 992, като спомагателни рами и части от окачването, макар че то е преработено за нуждите на Kalmar 9x9.
Всички панели са карбонови, а масата варира между 1250 и 1375, в зависимост от версията и конкретното изпълнение, което се конфигурира по желанията на клиента. Почти всички данни на модела са респектиращи, но една от най-впечатляващите характеристики е максималната аеродинамична сила на притискане, достигаща до 1450 кг. За сравнение, супер крилатото“ Porsche 911 GT3 RS генерира 860 кг при 285 км. Kalmar 9x9 генерира 590 кг повече. При това без особен ущърб на обтекаемостта, за което говори коефициентът на съпротивление 0,39. При 130 км имате 157 кг притискане.
Версиите? Стандартен 9x9, Sport (-75 кг) и Leichtbau (1275 кг). Разликите обаче не са само в масите. Последното например разчита на 4-литровия атмосферен 6-цилиндров боксер на 911 GT3, задвижващ задните колела през 6-степенна ръчна кутия. Той генерира 530 к.с., с които Kalmar 9x9 Leichtbau вдига 100 км/ч от място за 3,5 сек и развива 310 км/ч. Средната по мощност спецификация е с 3-литровия туйн турбо мотор от 911 GTS (преди хибридизацията) – 650 коня, 7-степенна механична кутуя и двойно задвижване. В този „вкус“ колата прави 100 за 3,7 секунди и достига до 340 км/ч.
Топ изпълнението по мощност е със сърце от 911 Turbo S, но докато там е „едва“ 650 коня, при 9x9 е с 930 коня и 1000 Нм. При маса от 1340 кг… Това е и най-бързата модификация – 2 секунди от покой до сто и 340 км/ч. Задвижващи са и двете оси, а трансмисията вече PDK. Макар, че в прессъобщението пише, че типа задвижване и скоростите също са по желание на клиента и че е явно е възможна инсталацията наPDK в моделите с ръчни кутии. „Чистият“ 9x9 идва и със завиващи задни колела, които са опция при Sport и Leichtbau.
Отвън? Видимо само фаровете и огледалата са от 992, всичко останало е изваяно от компаниите Danisi Engineering и Aerotak, а изработката на панелите е дело на Benefit. Колелата са 19-инчови отпред и 20-инчови отзад, магнезиеви, като за лекотата помагат и принтираните от титаниева сплав спирачни апарати. Техен доставчик е Carbobrake. Карбон-керамичните ротори са 400-милиметрови отпред и 380 отзад.
Вътре? Качествен минимализъм. Виждам познати елементи от 922, като волана, лостчето за избор на предавките/скоростния лост при ръчките, както и разположената отляво на кормилото врътка за палене. Всичко останало е направено специално за Kalmar 9x9, няма екрани, с изключение на двата LCD панела вляво и дясно на централно разположения аналогов оборотомер (до 8 хил. об/мин при турбо моделите и до 10k при N/A), който също е от 992.1, преди Porsche да го махнат и заменят с цял екран при 992.2.
Цена и обем? За първата не се споменава нищо. Относно сериите, Kalmar Automotive ще произведат по 9 коли от всяка версия или общо само 27. Самата сглобка ще се извършва в Модена, Италия, a първите доставки започват от юли 2025.