Знаете ли колко Porsche Carrera GT има у нас?
Нашите приятели от Bulgarian Registry отново ни зарадваха със супер подробен и мега любопитен материал за рядка суперкола: Carrera GT. От текста по-долу ще научите колко екземпляра има у нас, кои са (били) собствениците и как така една от колите е собственост на държавата.
Carrera GT – един от най-великите автомобили на нашето съвремие, впечатляващ със своя 10-цилиндров състезателен двигател, ръчните скорости и неповторимото усещане на пътя. Спряган за последния истински автомобил за каране, за едно от най-великите творения на немския гигант Porsche, за кола от ранга на McLaren F1.
Легенда, за която много автомобилни почитатели си мечтаем от 20 години. Легенда, в която загина известният актьор Пол Уокър. Легенда, която впечатлява и ще впечатлява поколенията след нас. Това е Carrera GT.
Похвалните ни слова са твърде оскъдни, за да опишем колко специална е Carrera-та. Затова ще ги овкусим с данни. Porsche-то използва двигател, разработен за състезателния модел LMP2000, предвиден да участва в “Льо Ман” в навечерието на новото хилядолетие. Мощността му от 700 к.с. при невероятните 10 хиляди оборота (при серийния модел са ограничени до 612 к.с. и 8000 об/мин), в комбинация с бруталния звук спомагат за неповторимото усещане, когато си зад волана, покрай автомобила или пред малкия екран. Поддръжката е трудоемка и не особено евтина.
Скоростният лост се намира на сантиметри от волана за максимално бърза смяна на предавки. Трябва съединителят да е отпуснат докрай преди шофьорът да подаде газ, което прави управлението по-особено, но според собственици бързо се свиква.
Окачването, аеродинамиката, външният вид на Carrera GT са изпипани до последния детайл за отлично поведение на пътя и нисък коефициент на съпротивление.
За скромните две години производство (2004 - 2006) от фабриката излизат 1270 Карери, предимно сребристи, черни и червени. Налични са и Paint-to-Sample цветове, които значително увеличават стойността на всяка една персонализирана CGT. Що се касае до цената, в годините, а и в наши дни, доста варира.
В началото Porsche-тата трудно са се продавали и някои от тях се задържали в представителствата с години. Цената им е била 1,3 милиона сегашни лева, но често пъти са я подбивали. Към днешна дата екземпляри с около 10 000 км пробег се продават за 2,7 милиона лева, но редките цветове и малкият пробег могат да увеличат цената до 4 млн. лв.
Известният автомобилен журналист Дъг Де Муро е собственик на CGT и детайлно документира преживяванията си със суперавтомобила. Други популярни личности, собственици на Карери GT, са: Ралф Лорен, Джей Лено, Тайгър Уудс.
Да проследим историята на четирите български Carrera GT!
1. C 777777
Първата CGT, внесена в България в началото на 2007 г. от автокъща CityCar. Става въпрос за сребрист щатски екземпляр с черен интериор – най-масовият спек.
Porsche-то е било собственост на бизнесмен и колекционер, като се е шофирало в София, Бургас и Плевен. Личности, свързвани с подземния свят, като Камен Куката и Жоро Главата са сядали зад волана на роудстъра.
През септември 2010 г. човек от обкръжението на собственика се качва в колата, но загубва контрол в завой и я удря. Щетите не са малки, карбоновият монокок е повреден от удара. Porsche-то е пуснато за продажба в mobile.bg, но след месец обявата е свалена и колата изчезва.
Към днешна дата се намира на територията на България, но не е известно в какво състояние е, нито кой е сегашният собственик. Бизнесменът, който я е шофирал, има Ferrari 599 и F8, както и други интересни автомобили.
2. CA5885KT
Това е рядко срещан червен екземпляр с кафяв интериор, внесен от САЩ през 2007 г. благодарение на CityCar. Закупен е от семейство бизнесмени, също колекционери на интересни коли, регистрирани с номера 5885. Преди около 15 години са имали два броя Lamborghini Murciélago, Lamborghini Gallardo, Mercedes SLR McLaren, Dodge Viper, както и други интересни и редки суперавтомобили.
Carrera-та е забелязвана по морето, в Сандански, в Солун, както и на много автомобилни сбирки в столицата през годините. Около 2010 г. собствениците разпродават голяма част от колекцията си, но запазват черешката на тортата - Porsche-то.
Около 2012 г. е чипосано от TST Racing и е добавена генерация Fuchs. Джантите са пребоядисани в тъмносиво.
Carrera-та е шофирана до 2014 г., като след това изчезва. Десет години по-късно, през юни 2024 г., е закарана за обслужване в сервиз Overdrive. Сменени са свещите и бобините, двигателят е промит с масло, предните амортисьори са рециклирани. Пробегът е 18 000 км, а причината колата да не е била изкарвана в продължение на 10 години е задлъжняла фирма. Според вътрешна информация в сервиза идват представители на банка и се опитват да запорират Carrera-та, но без успех.
За момента специалното Porsche стои в шоурума на Overdrive и нямаме търпение отново да го видим по родните улици!
3. CA4805MB -> CA7373HB
Трети внос на CityCar от края на 2007 г. – сребрист екземпляр с кафяв интериор, дошъл у нас от Италия.
За кратко се кара от собственика на автокъщата, след което е забелязан в шоурума на Капитолия и на Премиум кар. През пролетта на 2008 г. е закупен от колекционер и пререгистриран. Собственикът е имал няколко бройки 997 Turbo, Bentley Continental GT, Lamborghini Gallardo и Maybach 57, както и ретро автомобили.
Carrera-та е забелязвана на ретро изложби, както и по улиците на Оборище.
През 2010 г. след обстойна данъчна проверка бизнесменът се принуждава да продаде по-голямата част от автомобилите си. За съжаление неговата CGT е конфискувана от властите.
Към днешна дата тя е държавна собственост и от време на време се шофира от висши органи на реда късно нощем. Състоянието ѝ не е добро и се нуждае от обстоен ремонт, за да се приведе в приличен вид...
4. M BN1111
Четвъртата българска Carrera GT, черен екземпляр, е била собственост на подземния бос Николай Паскала.
Забелязвана е между 2007 и 2009 г. в София и в Хасково, регистрирана с немски номера. За съжаление няма нито снимки, нито информация какво се е случило с роудстъра...
***
И четирите ни CGT са имали турбулентен живот. Далеч са от гаражните си събратя с пробег по 40 км, които често се появяват на големи търгове. Все пак собствениците им не са нито западноевропейци, нито американски милиардери, нито арабски шейхове, нито японски колекционери. А по нашите ширини всяка една специална кола е съпътствана от интересна история, която си струва да се разкаже!
Текст и снимки: Bulgarian Registry