DPA: Собствениците на електромобили причиняват повече емисии като цяло
Германската информационна агенция DPA публикува материал, базиран на проучване, проведено от изследователи във Финландия. Публикуваме го без редакторска намеса.
Въпреки че електрическите превозни средства отделят по-малко въглерод от другите автомобили, техните шофьори обикновено причиняват повече общи емисии на замърсители от тези, които карат на бензин или дизел, установи екип от изследователи във Финландия.
Причината е, че електрическите превозни средства (EV) обикновено са по-скъпи от бензиновия или дизеловия еквивалент. Това означава, че те са извън бюджетите на много домакинства и до голяма степен са ограничени до хора, чийто т.нар. въглероден отпечатък е по-висок от общото население, тъй като имат повече пари за харчене.
В проучване, публикувано в списание PLOS Climate, изследователите казват, че „собствениците на електрически превозни средства средно са по-богати, шофират повече от общото население и имат по-висок от средния въглероден отпечатък поради по-високия разполагаем доход“.
„Притежаването на електромобил намалява техните емисии, свързани с трафика, а техният личен опит с електромобили е свързан с положителни нагласи и намерение за покупка“, пише екипът на университета в Турку, който е анкетирал почти 4000 души във Финландия.
Изследователите съобщават, че „високата цена на закупуване се възприема като един от основните недостатъци на електрическите превозни средства“. Цените изглежда ще се увеличат в Европа, след като Европейският съюз наложи мита върху произведените в Китай електромобили, които са по-евтини от другите модели.
Електрическата мрежа на Китай разчита много повече на въглища и други изкопаеми горива, отколкото в Европа, където политиците прилагат правила, изискващи увеличаване на използването на вятърна и слънчева енергия, и поставят цели пред автомобилната индустрия да се откаже от двигателите с вътрешно горене в полза на електромобилите.
Китай също така е най-голямата нация в света, изгаряща въглища и представлява над 90% от новото строителство на въглищни електроцентрали в света през миналата година, според Global Energy Monitor.
Изследването на PLOS се появи след проучване на екип от изследователи, ръководен от Кеймбриджкия университет, който показа, че въглеродният отпечатък на бедните е „силно“ преувеличен, докато този на богатите хора се омаловажава.
Публикувано в списание Nature Climate Change и базирайки се на проучване сред над 4000 души в Дания, Индия, Нигерия и САЩ, изследователите установиха, че „по-голямата част“ от хората „силно“ подценяват въглеродния отпечатък на най-богатите хора в обществото, докато „драстично " надценявят този на най-бедните.
*Източник: DPA