Вносителите на автомобили твърдо против отпадане на безплатното паркиране за електромобили
![]()
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) се обяви категорично против предложението на общинския съветник Карлос Контрера да се премахне безплатното паркиране за електромобили в Синя и Зелена зона в София. В позиция до медиите ААП предупреждава, че отказът от досегашните облекчения ще обезсмисли усилията за по-чиста и модерна градска среда и противоречи на европейските цели за декарбонизация. Организацията настоява мерките за стимулиране на електромобилността да се разширяват, а не да се ограничават.
Предложението на Контрера, внесено към доклад за промени в наредбата за организация на движението, предвижда електромобилите да спрат да паркират безплатно в центъра. Физическите лица, които притежават или ползват на лизинг електромобили, да плащат годишен стикер за преференциално паркиране на стойност 600 евро, а електромобилите на юридически лица да не ползват преференции и да паркират по общия ред. Контрера аргументира идеята с твърдението, че „по цели улици 50% от местата са заети от електромобили“.
В момента електромобилите в София паркират безплатно в зоните за почасово платено паркиране, ако имат издаден от ЦГМ стикер — режим, потвърден на официалните страници на Столична община и „Център за градска мобилност“. Именно отмяната на този режим е в основата на новия спор.
Данните за автопарка не потвърждават твърдението, че София е „пренаситена“ с електромобили. По официална справка на Асоциацията на собствениците на електромобили (АСЕБ), базирана на МВР към 3 юни 2025 г., в столицата са регистрирани 12 753 изцяло електрически превозни средства — около 1% от регистрираните ППС в града. За страната броят е 22 372. Това е далеч от цитираните „над 20 000“ само за София.
Ето и позицията на ААП, публикувана в оригинал без редакторска намеса:
"Подобна мярка е неприемлива, тъй като обезмисля усилията на гражданите и институциите в посока към по-чиста, модерна и устойчива градска среда. София има траен проблем с чистотата на въздуха. Замърсяването с фини прахови частици, често е над допустимите норми. Същото важи и за азотните оксиди. И двата типа замърсяване са изключително вредни за здравето на гражданите на София. Без изненада замърсеният въздух е свързан с между 1400 и 3000 преждевременни смъртни случая годишно. Ситуацията е повече от тревожна, а необходимостта от мерки не търпи повече отлагане.
Ясна нуждата от по- активни мерки за стимулиране на електрическите и електрифицирани автомобили в София, а и в цяла България. Електрическите автомобили не са просто удобство — те са инструмент за реално намаляване на замърсяването на въздуха, шумовото натоварване и въглеродния отпечатък. Вместо да бъдат наказвани, техните собственици трябва да бъдат насърчавани. Безплатното или силно преференциално паркиране е доказан механизъм, а стимулиране на преминаването към екологичен транспорт.
Такъв подход е в унисон с европейските и националните политики за декарбонизация и опазване на околната среда, както и с целите за подобряване на качеството на живот в градовете. Премахването на тези стимули би изпратило обратен сигнал към обществото — че устойчивото поведение не се оценява, а се подкрепят практиките , които увеличават замърсяването. Това би било стъпка назад в момент, когато всички развити градове в Европа търсят начини да разширяват, а не да ограничават, облекченията за чистите превозни средства.
Настояваме предложението да бъде внимателно обсъдено и да се вземат мерки в посока разширяване системата за стимулиране на електрическите автомобили чрез допълнителни екологични облекчения.“
Предстои предложението да бъде разгледано в комисиите и пленарна зала на Столичния общински съвет. Междувременно ААП настоява общината да запази или разшири стимулите за електромобили, включително чрез безплатно или силно преференциално паркиране, като инструмент с доказан ефект за намаляване на замърсяването и шумовия фон в града.
