Разделят България на три ЖП лота, частни компании ще използват новите влакове
България ще бъде разделена на три части за ЖП превоз на пътници. Те обаче няма да бъдат равномерни – два от лотовете са състоят от по само едно направление: София – Пловдив – Бургас и София – Горна Оряховица – Варна. Третият лот се състои от всички останали линии. Така се очаква частни превозвачи да вземат двете най-натоварени и най-печеливши линии в страната, докато за БДЖ да останат всички останали, повечето от които – на загуба.
Договорите с превозвачите ще са сравнително кратки – по осем години. Очаква се първият да влезе в сила от началото на 2026 г., след като БДЖ остана единствен превозвач на пътници и за 2025 г. Засега има трима кандидати за частни пътнически влакове, като са известни имената само на двама от тях – ПИМК и Рейлимпекс.
Част от новите влакове, които България купува по Плана за възстановяване и устойчивост, ще бъдат използвани от частните превозвачи. Става въпрос за общо 20 нови мотрисни влака, които Skoda трябва да достави до края на август 2026 г. срещу 511 млн. лв. Не е ясно колко от тях ще бъдат използвани от БДЖ и колко – от частните превозвачи. Пропаднаха сделките за останалите 42 влака, тъй като България закъсня с обявяването на поръчките. Така ще изгубим стотици милиони евро от финансирането за нов подвижен състав.
Водеща снимка: Иво Радоев (Подвижен железопътен състав /ПЖС/)