Допълнителното отопление – толкова комфортно и недооценено
Съвременните системи за допълнително отопление са една от най-добрите инвестиции в автомобила. Освен огромните ползи по отношение на комфорта в студените зимни дни, те удължават живота на двигателя. При това разходът на гориво е незначителен.
Едва ли ще звучи пресилено, ако кажем че всъщност това е едно от най-големите и ценни изобретения свързани с комфорта на автомобила. Но, за съжаление и едно от най-недооценените. В днешни дни почти никой не си купува автомобил без климатик, но допълнителното отопление все още е рядко срещано явление. За съжаление защото инвестицията в него е една от най-оправданите в автомобила. При това тя е полезна не само за пътниците, но и за самия автомобил.
През зимата това устройство ви помага да избегнете досадното чегъртане на стъклата от лед и сняг. Сядате в автомобила, а той е приятно отоплен в студа. Стоплена е и охладителната система или по-точно самият двигател и се намалява износването на мотора. Устройството е особено ценно при движение на къси разстояния в студените зимни дни най-вече за модерните дизелови мотори, които се нуждаят от километри пробег за да сгреят охладителната си риза и салона. Разбира се, не всеки производител предлага подобна екстра в гамата си от нови автомобили; при старите рядко може да се намери модел с така наречената „вградена печка“, а инвестицията в ново устройство не е оправдано при евтините автомобили.
Допълнителното отопление удължава живота на двигателя
На пазара съществуват различни устройства като продуктите на Webasto и Eberspächer, а стойността се определя от вида на модела и цената на монтажа. Отоплителите с горивна камера може да са сухи, с оребрения и да затоплят само въздуха към купето или по-сложни, свързани с водната риза на двигателя. Съществуват и електрически системи за погряване като eThermo Top Eco на Webasto, но те изискват достъп до електрическата мрежа. В това отношение електрическите автомобили са облагодетелствани, защото така или иначе разполагат с отопление (с нагреватели или термо помпа) и осигуряват предварителен комфорт за пътниците си. По време на процеса на зареждане се загрява и батерията и, в края на краищата, спомага за намаляване на последващия разход на енергия от самата батерия.
Допълнителната отоплителна система с водна риза представляваща малка горивна камера с циркулационна помпа за охлаждащата течност, която се интегрира към охладителната система на автомобила и при включване загрява малкия охладителен кръг, самия двигател и, разбира се, моторното масло. Това води до значително намаляване на триенето в двигателя, което е особено високо при студен старт в зимните дни. Самото устройство обикновено е изключително надеждно, работи без никакво обслужване и може да издържи поне 3000 часа работа. Това означава, че ако се използва всеки ден за 30 минути през шест месеца от годината, ще може да функционира цели 30 години. Системата може да се захранва с дизелово гориво или бензин в зависимост от това какво гориво използва автомобила, но принципът на горивният процес в „котлето“ е постоянен и по скоро наподобява този в газовите турбини.
Притеснението на повечето хора е по отношение на сигурността на работата и разхода на гориво. Съвременните системи за допълнително отопление са абсолютно безопасни, а разходът на гориво на практика е нищожен. За една фаза на подгряване при пълна мощност с продължителност от 30 минути (напълно достатъчни и в доста студени зимни дни) разходът е около 0,2 литра гориво, което означава около 50 стотинки. Но дори и той се компенсира в голяма степен от намаления разход на гориво във фазата на загряване, при която разходът на гориво е до три пъти по-висок от този при топъл двигател.
Допълнителното отопление е ефективно
Много от модерните дизелови мотори така или иначе имат допълнително монтирано електрическо устройство да доотопление – с проста резисторна матрица или с малък електрически топлообменник. Във втория случай се улеснява монтажът на дизелово допълнително устройство, при което се използва част от периферията на тази система и се намалява цената за монтаж. Съвременните модулни системи са така конструирани, че да се монтират по-лесно, като времето и респективно цената за монтаж се намаляват когато устройството се монтира на нов автомобил още в рамките на производствения процес. Монтирането на употребявано устройство в повечето случаи не е оправдано, защото всеки автомобил изисква доста специфични монтажни елементи, които оскъпяват поставянето му.
Най-модерните системи за допълнително отопление са изключително ефективни устройства. При това те вече са и доста бързи – благодарение на интегрираните функции за термо- мениджмънт и интелигентното управление на циркулацията на течността в охладителната система на автомобила. Логиката на работа е първо да се подгрее салона (затова се използва вентилацията на автомобила), а чак след това двигателя. Както споменахме, тези устройства са особено ценни при къси пробези, когато автомобилът така и не може да загрее и се движи почти винаги студен. А, както знаем движението в града почти винаги е такова. При това задръстванията влошават още повече нещата, тъй като дизеловите двигатели работещи на празен ход отделят много малко топлина. Всеки собственик на автомобил, оборудван с такъв агрегат ще потвърди колко ценен е той в този момент. Това напомня и за факта, че работата на празен ход за предварително затопляне на двигателя не е препоръчителна, освен това значително замърсява въздуха (в Западна Европа е забранена), а при дизеловите двигатели е и напълно безпредметна. В някои случаи устройствата за предварително загряване отделят повече твърди частици, но изчисляването им трябва да става на базата на отчитане на целия цикъл от работа на устройството и вече стопления двигател.
Новите системи имат още едно голяма предимство – те скъсяват фазата на стартиране на мотора и така помагат на акумулатора. Тъй като обаче устройствата изразходват – макар и малко – ток за системата за управление и захранване с гориво и въздух, трябва да се има предвид че при къси пробези, генераторът може и да не успее да възстанови изцяло изразходената енергия. Затова е добре да се спазва принципа устройството да не работи повече време отколкото ще трае пробегът. От друга страна обаче стопленият мотор означава и стопляне на моторния отсек, което пък осигурява по-голям капацитет от самия акумулатор, така че подобен проблем рядко може да възникне.
През последните години значително се усъвършенстваха и възможностите за стартиране на отоплителния агрегат. Устройството може да се настрои така че да осигури определена температура на салона и двигателя за определен час. В зависимост от външната температура, то само решава кога да са включи, като това може да става както с дистанционно управление, така и вече с помощта на приложения в смартфона.
Модерните системи за допълнително отопление могат да бъдат използвани и в по-меки сезони, при което предимствата по отношение на стопления салон и намаляването на износването на двигателя се запазват – просто не са толкова ярко изразени. Дори през лятото част от функциите могат да бъдат от полза – предварителното и включване позволява вкарване на свеж въздух в салона. Освен това фирми като Webasto предлагат различни хибридни решения като отоплители за кемпери и каравани които стоплят и водата за къпане.