България се оказва с проспериращ пазар на нови автомобили на фона на намалелите продажби като цяло в Евросъюза, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA). В ЕС през ноември има спад на новорегистрираните коли с 1,9% на годишна база, макар предния месец да бе отбелязано слабо повишаване с 1,1%. Като абсолютна стойност тези данни означават 869 816 нови регистрации на превозни средства в целия ЕС през ноември. Същевременно продадените нови нови автомобили в България през разглеждания период са с 14% повече. Най-голям е спадът през ноември във Франция (12.7%), докато в Италия той е 10,8%, а в Дания 8.6%. На този фон най-големият пазар на нови автомобили в Европа - германският, е нараснал само с 0.5%.
България е сред малкото с двуцифрен процент увеличение.
14% повече продажби означават 3956 новорегистрирани коли у нас през ноември, спрямо 3470 година по-рано. Рекорден ръст в ЕС бележи Естония - 81.3%, където този ноември са купени 3313 нови автомобили, при 1827 година през миналия. По-голямо увеличение от България имат още само пазарите в Унгария (28.4%), Нидерландия (22%), Ирландия (21.4%), Литва (19.1%), Хърватия (18.3%) и Полша (17.9%).
Делът на новите автомобили с бензинови двигатели в нашата страна си остава най-висок - 79%, почти колкото беше и миналия ноември (79,6%). Дизелови коли представляват 12.3% от новозакупените в България и това оставя минимален дял за електромобилите (5%), хибридите (2,7%) и plug-in хибридите (0,9%).
В Европа най-малко купуват дизели
Делът на новите електромобили в Евросъюза през ноември намалява до 15% от всички, при 16,3% през същия месец на 2023 г., но автомобилите, отделящи по-малко вредни емисии там вече са предпочитани.
Това прави общата картина по видове превозни средства много по-различна от тази в България. Най-голям дял сред всички нови коли в Съюза през ноември се пада на хибридите (33,2%), чак след това са бензиновите (30,6%), които са намалели със 7,8% спрямо година по-рано. Най-малък пък е делът на новозакупените дизели (10,6%) и plug-in хибриди (7,6%).
Проблемите на автопроизводителите със забавянето на продажбите в Европа идват от факта, че потребителите все още са под натиска на по-високите разходи за живот. Същевременно премахването на субсидиите за електрически превозни средства в някои страни допълнително засегна търсенето на коли с ниски вредни емисии, които обикновено са по-скъпи от техните еквиваленти с двигатели с вътрешно горене.
Материал на СЕГА