Без изненади: Lada абсолютен доминатор на руския пазар през 2024 г.
Руският пазар на нови автомобили отбеляза минимален ръст през 2024 г., като продажбите достигнаха 935 900 бройки (леки автомобили и лекотоварни превозни средства). Това представлява ръст от едва 0.4% в сравнение с 2023 г. След драматичния спад през 2022 г., когато Русия започна инвазията в Украйна, търсенето изглежда се стабилизира около 1 милион единици годишно. Въпреки това, пазарът остава далеч под нивата от преди инвазията, когато продажбите варираха между 1,4 и 1,7 милиона бройки.
Без реални сериозни конкуренти, Автоваз – компанията-майка на Lada - затвърждава лидерската си позиция с продажби от 451 600 автомобила през миналата година. Това е с 100 000 коли повече от 2023 г., като пазарният дял на марката скача от 37.7% на 48.3%. По-долу можете да видите най-продаваните модели за 2024 г. (източник: Car Industry Analysis).
Докато Lada се възползва от ситуацията си на доминираща сила, китайските автомобилопроизводители отбелязват спад в пазарния си дял – от 48.8% през 2023 г. до 37.9% през 2024 г. Основният виновник за това е сериозният спад в продажбите на Chery.
Голямата изненада на пазара бе тихото завръщане на Hyundai, въпреки международните санкции. След като западните производители напуснаха Русия през 2022 г. заради санкциите на САЩ и ЕС, Hyundai също затвори дейността си в страната. Но през 2024 г. компанията се завърна чрез създаването на нова марка – Solaris. Под това име се произвеждат модели, добре познати в Русия под предишните си имена: Hyundai Accent (Solaris HS), Creta (Solaris HC), Kia Rio седан (Solaris KRS) и Rio хечбек (Solaris KRX).
Важно е да уточним, че официалните данни за пазара показват само част от картината. В действителност, много нови автомобили от западни марки, особено премиум немски и екзотични модели, продължават да влизат в Русия. Те се доставят през трети страни като Казахстан, ОАЕ, Турция и Грузия, което позволява на руснаците да заобикалят санкциите. Тези коли не попадат в официалната статистика.