Европейска премиера и тест на Lynk & Co 02


20 Feb 2025

DizzyRiders присъства на европейската премиера на Lynk & Co 02, проведена преди няколко дни в живописния алпийски курорт Бохин в Словения. 02 е вторият модел на марката за Европа, изцяло електрически за разлика от 01, който е плъг-ин хибрид.

Очаква се първите бройки в България да пристигнат още този февруари, като вече има ценова листа за двете нива на оборудване.

Каква марка е Lynk & Co – китайска или шведска

Този въпрос бе зададен на представянето на модела 02, като получихме отговор, че е шведска, въпреки че в Уикипедия пише, че компанията е китайска. Основана през 2016 г. Lynk & Co е разработена от инженери на Volvo, а централата й се намира в Гьотеборг, Швеция. От 2021 г. стартират първите продажби в Европа.

Реално Lynk & Co е собственост на китайците от Geely, които купиха Volvo от Ford през 2010 г. Производството се осъществява изцяло в Китай, като в момента колите се оскъпяват с колосалните 30% мита и такси, за да се продават в страни от Европейския съюз.

Здраво стъпване на Балканите

Lynk & Co развива мащабна дилърска мрежа на Балканите, като марката е представена официално в Гърция, Румъния, Сърбия, Хърватска, Словения, Албания, Косово, Черна гора, Босна и Херцеговина и Северна Македония. В България има два шоурума със сервизна база, намиращи се в София, като скоро ще има дилърства във Варна и Бургас.

Първи впечатления от 02

Моделът е създаден от нулата и се води кросоувър в C-сегмента, не е SUV. Проектиран е в Швеция и качествено сглобен в Китай.

Да, някои като чуят словосъчетанието китайски електромобил, веднага ще кажат, че „това е миксер“, за други е просто „боклук“, но истината е, че китайската автомобилна индустрия няма нищо общо с първите коли, които се появиха в България преди 15 години. Все повече китайски коли ще виждаме по родните пътища и това не е защото са по-евтини, а защото много от тях са конкурентни на европейските.

„А ма тя Tesla-та е по-евтина“. Да, в Щатите е по-евтина, но тук качеството е далеч на по-високо ниво. И имате официален сервиз с 4 години гаранция за колата и 8 години за батерията.

Обратна връзка

От Lynk & Co са получили 6000 препоръки как да се подобри дебютния модел 01, които са приложени в 02. Заради една от тях под предния капак има закачлив надпис с големи главни букви: Nope, No Engine Here. Изписан е върху иначе скучното корито на отделението за кабелите за зареждане.

Под капачката за зареждане пък има друг текст We’ve got the power!

Когато шофьорът отвори вратата, на панела се появява приветствено съобщение Drive safe. При вдигане на подлакътника се появява надпис Lynk & Co Design, Göteborg, Sweden.

Дизайн

Никога не съм виждал на живо Lynk & Co 01, нито съм го карал, но ако трябва да съм честен, когато видях за първи път снимки новия 02, не останах особено впечатлен. Но когато видях модела на живо в Словения мога да кажа, че изглежда доста добре, особено задницата с интегрирания спойлер и стоповете в него.

Хич ме няма да описвам визия, дизайн и пропорции. И такива неща никога не чета, още по-малко пък пиша. Това е като някой галерист да ти описва изящността на картина на Пикасо. Някои виждат шедьовър, други инфантилни драсканици. Или ти харесва или не. Просто е.

Ще цитирам думите на президента на дизайна на Lynk & Co Щефан Росен:

Втората генерация дизайнерски език на Lynk & Co Design оживя в концептуалното превозно средство Next Day. Дизайнът на 02 е новият дизайнерски език, който започна да се произвежда - преобразуван в нещо уникално на пазара. Става въпрос за нов вид автомобил, трансграничен дизайн, смел и динамичен, но в същото време много просторен и практичен. Вдъхновението черпим от модата, технологиите и архитектурата, за да въплътим градския дух на „feel electric“. В центъра на всичко, което правим в Lynk & Co, стои простотата, откритостта и вечността.“

Нищо не разбрах…

Накратко, колата е много яка, както отвън, така и отвътре. Направена е от висококачествени материали със 100% възобновяема електрическа енергия и усещането е за премиум автомобил. Има си своите готини елементи, които я правят по-интересна, като малката текстилна връзка на мястото, където обикновено стои контактния ключ. С издърпването на тази връзка може да отправите директно препоръка към Lynk & Co, ако нещо не ви допада.

Нестандартно „запалване“

За стартирането на колата трябва само ключът да е с вас. Не натисткате никакви старт/стоп бутони. Включвате просто на D през дясното лостче зад волана (подобно на Mercedes-Benz) и потегляте. Когато спрете, оставяте на на позиция P (Parking) и слизате. Супер опростено.

Слизането от колата също е интересно. Трябва да натиснете бутон и вратата се отваря. В корите обаче има малки механични лостчета за излизане при аварийна ситуация.

За разлика от Tesla зад волана има 10,2-инчов екран, даващ информация за скорост, 3D навигация с показване на останалите участници в движението, оставащ пробег, километраж, външна температура, режим на шофиране (Comfort, Eco, Sport и Individual).

Повече от добро оборудване

Lynk & Co 02 излиза в две нива на оборудване Core и More. При по-скъпата версия имате 20-инчови джанти, 360-градусова камера, селфи камера, аудио система Harman Kardon с 14 високговорителя и вградено 22 kWh зарядно устройство. При базовото ниво Core седалките са от рециклиран текстил, а при More са с изкуствена кожа.

Централният дисплей на таблото е 15,4-инчов, през който управлявате всички настройки, част от които може да „ръчкате“ от бутоните на волана.

Електромотор, батерия и зареждане

Lynk & Co 02 е с монтиран на задната ос електромотор с мощност 272 к.с. (200 kW) и 343 Нм въртящ момент, наличен от 0 оборота. Задвижването е само на задните колела, а ускорението от 0-100 км/ч е впечатляващите за 1,8 тона кола 5,5 секунди. Максималната скорост е 180 км/ч.

Батерията NMC е с капацитет 66 kWh, достатъчна да изминете до 445 км. При Core пробегът е с 10 км по-малко, защото More разполага с термопомпа и активна радиаторна решетка.

С 150 kW DC зарядно устройство може да се зареди от 10% до 80% само за 30 минути.

Официално средният разход е 17,1 kWh, който по случайност или не постигнахме в Словения при смесено шофиране – градско, извънградско и магистрала.

Lynk & Co 02 се справя комфортно с неравностите по словенските пътища, изпълнени с безброй кръпки. Само на местната магистрала асфалтът бе гладък, където с лекота може да поддържате висока скорост, в нашия случай максимално допустимите 130 км/ч.

Цени и оборудване

В България Lynk & Co 02 във версия Core струва 73 333 лева с ДДС, a More струва 81 150 лева. Заводската гаранция е 4 години за автомобила и 8 години за батерията. Първото сервизиране е чак на 40 000 км или след 2 години шофиране, което събитие настъпи първо.

И двете нива са с 5G свързаност и двойно безжично зарядно устройство за телефони. Системата за цифров пилотен кокпит е разработена от ECARX и е с трета генерация процесор Qualcomm Snapdragon SA8155p SoC.

В отговор на исканията на потребителите, автомобилът предлага дистанционно управление на климатичната система и нова камера Journey, която позволява на потребителите да правят селфита или групови снимки директно от задното огледало, за да запечатат спомени по време на пътуванията. При More имате отопляеми предни седалки и волан.

Lynk & Co 02 е оборудван със системи за подпомагане на шофьора (ADAS) с 21 интегрирани активни и пасивни функции за безопасност, включително система за предупреждение за страничен трафик отпред (FCTA), система за помощ при избягване на инциденти (EMA), система за предупреждение за страничен трафик отзад (RCTA), система за предупреждение за сблъсък отзад (RCW) и интелигентен круиз контрол (ICC).

Технически характеристики

Размери: дължина: 4,46 м, ширина: 1,84 м, височина: 1,57 м.

Междуосие: 2,75 м

Окачване: McPherson отпред и мултилинк отзад

Мощност и въртящ момент: 200 kW (272 к.с.) и 343 Нм

Режими на шофиране: ECO, Comfort, Sport и Individual

Ускорение: 0-100 км/ч за 5,5 секунди

Тегло: 1820 кг

Батерийна система: NMC с капацитет 66 kWh

Пробег: 435 км за версията Core и 445 км за More по стандарта WLTP.

Зареждане: 11kW вградено зарядно устройство (OBC) в версията Core, 22kW в версията More

Скорост на зареждане у дома (AC): От 0 % до 100 % за 7,5 часа за Core и 4,5 часа за More

Скорост на бързо зареждане (DC): Около 30 минути от 10 % до 80 % капацитет на батерията

Система за рекуперация на спирачната енергия: Батерията се зарежда всеки път, когато намалите скоростта

Най-добрият семеен SUV?