А, къде е двигателят?!
През 70-те години на XX век, Skoda активно експериментира с различни концепции за задвижване на своите автомобили. Един от най-интересните прототипи от този период е Skoda 742 P, известен с прякора Obrtlík („завъртян“). Този модел представя съвсем различна концепция от традиционния за марката дизайн по това време с двигател, разположен отзад.
При Obrtlík инженерите на Skoda обръщат силовия агрегат на 180 градуса и го преместват пред предната ос, създавайки автомобил с предно разположен мотор и предно задвижване. Това решение не само променя динамиката на автомобила, но и увеличава багажното пространство под задния капак до впечатляващите за размера на автомобила 400 литра.
Въпреки иновациите, Skoda решава да не пуска Obrtlík в серийно производство. Вместо това, компанията продължава с моделите Skoda 105/120/130, които запазват традиционната конфигурация с двигател отзад и задно задвижване. Това решение е повлияно от факта, че по това време концепцията за заден двигател и задно задвижване вече е била отхвърлена от много други производители, но Skoda решава да остане вярна на утвърдената си технология и да предлага нещо различно на пазара.
Въпреки че Obrtlík не достига до масовия пазар, опитите с този прототип предоставят ценен опит на инженерите на Skoda. Тези експерименти с предно разположен двигател и предно задвижване по-късно намират отражение в разработката на модела Skoda Favorit, който изиграва ключова роля в модернизацията и успеха на марката през 80-те години.
Снимки: Idnes.cz