Volkswagen празнува 75 години на легендата Bulli
Volkswagen Лекотоварни автомобили празнува 75-годишния юбилей на своя легендарен „Bulli“. Днес моделът, който се появява на бял свят, слизайки от поточната линия във Волфсбург на 8 март 1950 година под името Transporter или накратко T1, а от 1956 година започва да се произвежда в завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер, е най-дълго произвежданият в Европа лекотоварен автомобил. Нещо повече – той е и най-успешният в историята европейски лекотоварен автомобил, чиито тираж през годините надхвърля 12,5 милиона екземпляра. Абсолютен исторически рекорд, дело на един наистина култов автомобил! Забележителен е и фактът, че всички поколения и моделни варианти - от лекотоварния Transporter до емблематичните кемпери, и от T1 до еволюцията на шестото поколение с обозначение T6.1 използват неизменно една и съща конструктивна платформа. Значителни промени настъпиха едва в зората на ерата на електрическата мобилност, която наложи трансформация на универсалния „Bulli“ и промяна на неговата философия от „един за всички“ на „най-подходящия за всеки“. Голямата промяна бе ознаменувана от премиерата на актуалния Multivan през 2021 година и неговата практична гама от варианти за бизнеса и свободното време, предлагаща и допълнителна възможност за plug-in хибридно задвижване. През 2022 година той бе последван от ID. Buzz - първият масово произвеждан наследник на „Bulli“ с изцяло електрическо задвижване, а през 2025 година ще видим и пазарната премиера на изцяло новото поколение Transporter, което ще формира третата моделна линия в най-новата гама на Volkswagen Лекотоварни автомобили. В този си вид тя ще включва три опорни стълба с шест основни модела – Multivan / California, ID. Buzz / ID. Buzz Cargo и Transporter / Caravelle. Във всички тях личи духът и технологичното съвършенство на гените на многофункционалния пионер T1, чиято ДНК си остава неразривна част от дизайна и конструктивната същност на всички досегашни поколения. Както и на всички бъдещи!
T1 - 1950-1967 година. 1950 година бележи стабилизирането на следвоенното възраждане на Европа, която постепенно преоткрива себе си. На Стария континент цари въодушевление и блика поток от положителна енергия, който се усеща особено силно в създадената година по-рано Федерална Република Германия. По онова време музикалната суперзвезда е американецът Бинг Кросби, Елвис Пресли все още е тийнейджър, Пол Маккартни търка ученическата скамейка, а рокмузиката още не е измислена. Volkswagen е малко по-напред в развитието си и вече пета година произвежда компактния „Tип 1“ (Typ 1). По-късно той ще се превърне в легенда с прозвища като „Кефер“, „Бийтъл“ и „Костенурка“, но по това време все още прави първите си по-уверени стъпки, набирайки популярност в световен мащаб. В тази като цяло оптимистична обстановка, точно на 8 март 1950 година, Volkswagen стартира серийно производство на своята втора моделна серия, чието официално име скоро става „Transporter“, но във фирмата всички все още я наричат просто „Tип 2“ (Typ 2). Тя отваря изцяло нова страница в историята на младата компания и никой не се нагърбва със смели прогнози, но всички усещат, че хората очакват с нетърпение появата на подобно превозно средство с емблемата на Volkswagen. Интуицията се оказва оправдана – строителите на „германското икономическо чудо“ спешно се нуждаят от достъпен и надежден лекотоварен автомобил и пазарът поема втория модел в гамата с отворени обятия. Спешен е и въпросът с името на новия модел - още през 1949 година Volkswagen прави опит да регистрира името „Були“ („Bulli“) като словна марка в патентното ведомство, но претърпява неуспех - оказва се, че друга компания вече е запазила правата за набиращото популярност в обществото прозвище на товарния Volkswagen за своята машина за почистване на сняг. В крайна сметка „Tип 2“ (Typ 2) получава официално името „Transporter“, което носи и до днес, но жителите на немскоговорящите страни от континента продължават да си го наричат „Bulli“.
Първата версия на лекотоварния Transporter, постепенно добиващ известност и като T1, използва каросерия с напълно затворено, неостъклено товарно пространство (на немски “Kastenwagen” или съкратено „Kasten”) и дължина 4,10 метра. Товарният капацитет възлиза на впечатляващите 4,5 кубически метра, а разделеното на две по средата челно стъкло му спечелва прозвището „Сплити“ („Splittie“ – от британското „split window“) в Обединеното кралство. Четирицилиндровият боксерен двигател с мощност 18 кВт/25 к.с. е заимстван от „костенурката“ и с него максималната скорост на първата версия на T1 достига 80 км/ч - по-късно мощността е увеличена на 32 кВт/44 к.с., а максималната скорост нараства на 105 км/ч. Бързо се множи и разнообразието от варианти на каросерията на лекотоварния Volkswagen. Още през месец април 1950 година на пазара дебютира товаропътническия Kombi с остъклена задна част на каросерията, а скоро след това гамата се разширява и с пътнически микробус и товарна версия с бордова каросерия. Започва и производството на най-легендарния от всички класически варианти на „Bulli“ – през месец юни 1951 година на пазара излиза „специалното издание на микробуса“, който феновете спонтанно окичват с жизнерадостното „Samba Bus“. Каросерията на деветместното пътническо изпълнение се отличава със своето изобилно остъкляване (с до 23 различни по размер прозореца), двуцветно лаково покритие и луксозно оборудване, включващо панорамен сгъваем покрив. През 1956 година основното производство на лекотоварните версии на Volkswagen се премества в новия завод в Хановер, а 2 октомври 1962 година от поточните линии слиза едномилионният Т1. През месец юли 1967 година, когато производственият тираж на Т1 вече надхвърля 1,8 милиона, първото поколение е заменено официално от Т2. В Бразилия обаче производството на Т1 продължава чак до 1975 година, а днес автомобилите от първото поколение се радват на изключителна популярност и търсене в средите на колекционерите на класически автомобили - в зависимост от варианта, цените вече достигат шестцифрени суми в евро.
T2 - 1967-1979 година. Хиляди млади хора се стичат към Северна Калифорния, за да присъстват на легендарния Monterey Pop Festival през 1967 година. Бийтълс издават своя прочут албум „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“ и оставят дълбок отпечатък в историята на популярната музика, а в разгара на цветното въодушевление се ражда и второто поколение на „Bulli“. Именно по задните седалки на родения през 1967 година T2 израства поколението на днешните „бейби бумъри“, което открива света заедно със своите дългокоси родители. Eдновременно с това Т2 се грижи и за пощенските доставки, с него майсторитезанаятчии и строителните бригади в Европа пътуват до работните си места, а полицаите и лекарите от бърза помощ изпълняват своите важни за обществото задължения. И не на последно място по важност – в ролята си на къмпинг автомобил, надеждният T2 се превръща в любимец на всички почитатели на приключенията, запленени от идеите за безкрайна свобода и мечтите за околосветски пътешествия. През август 1969 година Джими Хендрикс, Джоан Байз и мнозина други музиканти записват имената си в историята с участието си в Уудсток. В легенда се превръща и „Bulli“, който е в самия епицентър на тези знаменателни събития. Именно в трите шеметни дни, преминали под знака на Peace & Music е направена може би най-известната от всички снимки на Т1 – емблематичният за „флауър пауър“ десетилетието „Light Bus“ и босоногата двойка на покрива му. Този кадър си остава запечатан завинаги в колективната памет на човечеството, превръщайки „Bulli“ в непреходен символ на свободата на четири колела. И до днес създателят на „психеделичния“ дизайн на микробуса д-р Боб Йеронимъс си остава духовно свързан с марката и модела, като през 2023 година творецът създаде и неговата модерна интерпретация под формата на „Earth Buzz“.
Най-яркият отличителен белег на новия T2 безспорно е оформлението на предната част, където V-образният вертикален мотив между кръглите фарове на първото поколение е заменен от подчертано хоризонтално ориентиран дизайн, подчертаващ широчината на каросерията. Но модерното звучене при Т2 не се дължи само на тези промени. Сериозен отпечатък върху новия облик на втората генерация оставят и видимо по-големите по размер странични прозорци, както и силно извитото, цялостно челно стъкло. Към серийното оборудване на Т2 е добавена и странична плъзгаща се врата, а развойните инженери на Volkswagen Лекотоварни автомобили внедряват модерни технологии и в редица други области като ходовата част и спирачната система например. При непроменено междуосие от 2,40 метра и леко увеличена широчина, дължината на каросерията бележи осезаем ръст от 20 сантиметра, създавайки предпоставки за още по-голям простор в интериора на T2. През 1972 година моделът е подложен на сериозно обновление, който затвърждава успеха на световния бестселър и през 1978 година от поточните линии слиза 4,5-милионният Transporter. Производството на T2 в германските заводи е преустановено през 1979 година, като тиражът само на второто поколение на „Bulli“ към този момент вече е 2,2 милиона. Историята обаче не приключва дотам, защото Т2 продължава да слиза от конвейерите на други места по света още дълги години – мексиканският завод на Volkswagen в Пуебла произвежда версиите с боксерен двигател с въздушно охлаждане до 1987 година, а след преминаването към четирицилиндрови агрегати с водно охлаждане Т2 остава в производствената гама чак до 1996 година. Но и това не е всичко - в периода до 2013 година Volkswagen do Brasil произвежда още 355 000 екземпляра от глобалния евъргрийн, преди повишаващите се изисквания към безопасността и емисиите да доведат до последната серия от 1200 екземпляра на T2, която напуска триумфално бразилския завод под названието „56 Anos Kombi - Last Edition“.
T3 - 1979-1992 година. В края на 70-те години на миналия век на сцената излизат нови изпълнители, а своята следа в неповторимата музикална атмосфера на това десетилетие оставя творчеството на групи като Dire Straits, The Alan Parsons Project, Pink Floyd и Yes. Мнозина си спомнят с носталгия и до днес нечуваната дотогава яснота и прецизност в парчета като „Sultans of Swing“ на Dire Straits. Изключително ярък характер и прецизност на изпълнението демонстрира и представеният през 1979 година Volkswagen T3, чиито ъгловати форми го правят „най-геометричното“ поколение в историята на “Bulli”. Eдновременно с това, T3 е и най-съвършеното в техническо отношение издание на Transporter към онзи момент, на чиято основа са създадени и емблематични версии като първата California и първия Multivan. В чисто концептуално отношение T3 следва философията на своите предшественици, но демонстрира много по-високо технологично равнище в редица области. Значителен напредък е отбелязан в областта на пасивната безопасност, а по-широката каросерия предлага значително по-просторно пътническо и товарно пространство при умерен ръст на външните габарити в дължина и височина, за което допринасят и специфичните пропорции с ниска височина на боксерните двигатели.
При пазарната премиера на модела, гамата от задвижващи агрегати с въздушно охлаждане на T3 включва варианти с мощност между 37 кВт (50 к.с.) и 51 кВт (70 к.с.) към които през 1981 година за първи път се добавя и дизелов двигател с водно охлаждане и максимална мощност 37 кВт (50 к.с.). Само година по-късно в производство влиза и новата, специално разработена за „Bulli“ гама от бензинови боксерни двигатели с водно охлаждане с мощност 44 кВт (60 к.с.) и 57 кВт (78 к.с.), която на по-късен етап нараства до 82 кВт (112 к.с.). През 1985 година идва време инженерите на Volkswagen да добавят и ред други нововъведения - бензиновите двигатели са оборудвани с катализатори за ограничаване на вредните емисии, а първите дизелови двигатели се сдобиват със система за принудително пълнене с турбокомпресор. Едно от най-важните нововъведения в гамата е и системата за двойно предаване с вискосъединител и допълнително обозначение „syncro“. През 1988 година идва и премиерата на California - първата фабрична кемпер версия, която веднага се превръща в бестселър и реализира 5000 продажби още през първата година на производството. Сериозни резултати бележат и други нови версии като Caravelle и Multivan, които успяват да се утвърдят на пазара и да се превърнат в бестселъри много преди T3 да слезе окончателно от сцената, предавайки щафетата на своя наследник. Същото може да се каже и за специалните издания като Multivan White Star и Blue Star, които се радват на легендарен статут и до днес. Версиите с двойно предаване „syncro“ на T3 продължават да слизат от конвейерите на завода на Steyr-Daimler-Puch в австрийския Грац до 1992 година, а в Южна Африка третото поколение остава в производство чак до 2002 година.
T4 - 1990-2003 година. Най-вероятното, което бихте чули, включвайки радиоприемника в своя автомобил през 1990 година, би било някое парче на Фил Колинс или Мадона. В Германия по същото време би било практически невъзможно да се разминете с изпълненията на рокгрупата BAP, на Мариус-Мюлер Вестернхаген, а вероятно и на Херберт Грьонемайер. Именно в тази атмосфера, през месец август 1990 година Volkswagen представя новия Т4. Четвъртото поколение е истинска техническа революция - след 40 години задно предаване и разположени отзад двигатели, инженерите на компанията променят както цялостната компановка, така и концепцията за задвижването. При Т4 двигателите са разположени отпред, а задвижването е поверено не на задния, а на предния мост. Има само едно изключение – системата за двойно предаване syncro, която се предлага допълнително и при предшественика Т3, но при Т4 вече включва задвижването на задните колела. Преминаването към предно предаване при Т4 води до пълна промяна и цялостна трансформация на дизайна и пропорциите на каросерията, конструкцията на ходовата част, двигателите и вътрешното пространство. Промените са особено осезаеми в задната част, където боксерният двигател налага сериозни ограничения, а новото решение освобождава огромно пространство. Част от него се използва от модерната конструкция на задното окачване с косо поставени носачи и предлаганата по желание система за двойно предаване syncro, а останалият обем се оползотворява изцяло за товарното отделение. Освен всичко останало, новата компановъчна схема приближава поведението на пътя на четвъртото поколение на “Bulli” още повече до това на леките автомобили.
Предната част на каросерията на Т4 от друга страна е удължена, за да осигури достатъчно място за напречно разположените четири- и петцилиндрови редови двигатели, както и по-добри деформационни характеристики на каросерията и повисоко ниво на пасивна безопасност. При пазарната премиера на модела, гамата на Т4 предлага възможност за избор между три бензинови и два дизелови двигателя с водно охлаждане и максимална мощност от 49 кВт/61 к.с. до 81 кВт/110 к.с. През 1993 година любителите на пътешествията извън асфалтовите пътища получават възможност да закупят T4 със система за двойно предаване syncro. От 1995 година Volkswagen Лекотоварни автомобили заема самостоятелно място като независима марка в състава на концерна и това намира своето отражение при представянето на пълното обновление на Т4 през месец януари 1996 година. Много от големите промени се случват под предния капак на модела, където е инсталиран първият в историята на “Bulli” турбодизелов двигател с директно впръскване (2,5-литров петцилиндров TDI), а по-дългата предна част на пътническите варианти позволява и дори вграждането на 2,8-литровия бензинов VR6. От 1998 година мощността на върховата TDI версия достига впечатляващите 111 кВт (151 к.с.), а шестцилиндровият “Bulli” развива до 150 кВт (204 к.с.). Краят на производството на Т4 е отбелязан с още един специален модел в лицето на отличаващия се с изключително богато оборудване Multivan Last Edition. След 14-годишен период и производствен тираж от около два милиона автомобила, революционният Т4 отстъпва място на Т5 през 2003 година.
T5 - 2003-2015 година. Кристина Агилера, Дидо и Нора Джоунс, Роби Уилямс, Херберт Грьонемайер и Джъстин Тимбърлейк звучат от високоговорителите на автомобилните аудиосистеми през 2003 година. Големият хит по пътищата в немскоговорящите страни безспорно е дело на Грьонемайер, чиято песен „Mensch“ („Човек“) се изстрелва в челото на класациите и добива невероятна популярност за много кратко време. Това е годината, в която Volkswagen Лекотоварни автомобили пуска на пазара значително по-просторното и по-универсално от своите предшественици пето поколение на Transporter. T5 дебютира на пазара във варианти Kombi, Kasten, бордови, двойна кабина и като шаси-кабина за различни специализирани надстройки. Изцяло нови перспективи за развитието на Volkswagen Лекотоварни автомобили дават и ултрамодерните нови издания на Caravelle, Multivan и California.
По отношение на дизайна T5 надгражда последователно конструктивната ДНК и стила на своя предшественик, но добавя още по-ясни линии, по-мощни форми и неподвластен на времето характер. Интериорът бележи последователно развитие в посока на подобряване на ергономичните характеристики и резултатите от този подход личат ясно на работното място на водача. Всички контролни прибори, екрани и уреди за управление на арматурното табло са разположени на една визуална ос, а за удобството на човека зад волана наред с много други неща се грижи преместеният на централната конзола „джойстик“ за управление на трансмисията. Пазарната премиера на Т5 е съпроводена с модерна гама бензинови двигатели и турбодизелови агрегати TDI със система за впръскване помпа-дюза и максимална мощност между 63 кВт (86 к.с.) и 128 кВт (174 к.с.). Спектърът на мощността при бензиновите мотори се простира между 85 кВт (115 к.с.) до внушителните 173 кВт (235 к.с.) на версията V6. Променено е и наименованието на вариантите със система за двойно предаване – с внедряването на новоразработения многодисков съединител, „syncro“ отстъпва място на „4MOTION“. Сред останалите акценти в моделната гама на Т5 са ограничения в серия от 222 бройки модел California NoLimit, изключително луксозният Multivan Business с индивидуални седалки в стила на лимузината Phaeton и отличаващият се със своя „аllterrain“ дизайн и система за двойно предаване Multivan PanAmericana. Сериозен повод за празнуване има през 2007 година, когато правата върху името „Bulli“ найнакрая преминават в ръцете на Volkswagen Лекотоварни автомобили. Две години по-късно двигателите TDI са заменени с новите, значително по-тихи четирицилиндрови агрегати със система за впръскване „common rail“ и максимална мощност до 132 кВт (180 к.с.). Бензиновите двигатели също са оборудвани със система за принудително пълнене с турбокомпресор, получават означението TSI и вече развиват максимална мощност между 110 кВт (150 к.с.) и 150 кВт (204 к.с.). Кариерата на Т5 продължава 13 години - моделът слиза окончателно от производствените линии през 2015 година след около два милиона произведени екземпляра, за да бъде заменен от изцяло модернизирания Т6.
T6 и T6.1 - от 2015 до 2024 година. Адел изпява своя хит „Hello“ точно преди десет години и поставя исторически рекорд с над един милиард гледания на музикалния клип в YouTube. През същата година Тейлър Суифт се изстрелва по върховете на класациите с „Blank Space“, а Ед Шийрън я следва по петите с „Thinking Out Loud“. Горе-долу така изглежда музикалната атмосфера през 2015 - годината, в която Volkswagen представя поредното, шесто поколение на своя нескончаем хит „Bulli“. T6 разполага с нови двигатели, още по-богата гама от системи за асистенция на водача и още по-модерни инфотейнмънт възможности. Благодарение на всеобхватното усъвършенстване на множество малки наглед детайли, шестото поколение представлява важна стъпка напред в развитието на моделната линия, която впечатлява със своята изключителна зрялост и качество на изпълнението. Моделната палитра при Т6 е ясно структурирана и обхваща лекотоварните Kasten, бордови, двойна кабина, Kombi и Caravelle, отлично пригодения за семейна употреба Multivan и кемпер изпълнението California.
Отвън T6 впечатлява преди всичко с новото оформление на предната част, чиито стилни прави линии са съчетани с подчертано динамично излъчване. Спортният дух се подчертава от ниската предна престилка на Т6, а елегантната динамика намира отражение в новите двуцветни изпълнения на лаковото покритие, които отдават дължимото на първите поколения на „Bulli“. В гамата от задвижващи агрегати са включени четири нови TDI и два нови TSI двигателя - всички с работен обем от два литра и с около един литър по-нисък разход на гориво на 100 километра в сравнение със своите предшественици. Всички варианти на задвижването са оборудвани серийно със старт-стоп система, а мощността им варира от 62 кВт (84 к.с.) до 150 кВт (204 к.с.). В зависимост от нея, двигателите в гамата се предлагат в съчетание с пет- или с шестстепенна механична предавателна кутия или със седемстепенна DSG трансмисия с два съединителя. Много от вариантите на Т6 могат да бъдат поръчани и със система за двойно предаване 4MOTION. Един от технологичните акценти при новото поколение е и допълнително предлаганата възможност за оборудване с адаптивна система на окачването DCC, а в гамата на Т6 са включени и много нови системи за активна безопасност и асистенция на водача.
Оказва се, че дори впечатляващото със своята изключителна зрялост шесто поколение на „Bulli“ подлежи на усъвършенстване. Неоспоримото доказателство за това се появява на бял свят през есента на 2019 година в лицето на T6.1. С него инженерите на Volkswagen Лекотоварни автомобили пренасят „Bulli“ в дигиталната епоха - за първи път в напълно обновеното арматурно табло на T6.1 се използват изцяло цифрови показания на контролните прибори, инфотейнмънт системите са интерактивно свързани с глобалната мрежа чрез вградена мобилна връзка с e-SIM, а броят на онлайн базираните функции и услуги е впечатляващ. Удобството и безопасността при управление на всички тези функции и възможности са изведени на качествено ново равнище с възможността за гласово управление с естествена реч. Производството на поколението 6.1, което се отличава и с още много новости по отношение на модерното оборудване и дизайна, продължава до 2024 година.
Актуалните издания на Multivan и California - от 2021 и 2024 година. През месец ноември 2021 година, Volkswagen Лекотоварни автомобили демонстрира истински фойерверк от иновации с представянето на новото поколение на Multivan. Промяната наистина е епохална по своя характер, защото за първи път в задвижването и електрониката на Multivan са включени компоненти от модулната платформа за модели с напречно разположени двигатели MQB (Modulare Querbaukasten) на концерна Volkswagen – стъпка, която открива нови високотехнологични перспективи пред наследниците на легендарния „Bulli“. Никога до този момент Multivan не е предлагал подобни нива на многофункционалност, комуникационна свързаност и екологична устойчивост. Първата в историята на модела plug-in хибридна система за задвижване е представена като възможност за допълнително оборудване още през 2021 година, а към средата на 2024 година компанията представя и новата California. Тя използва техническата основа на версията на Multivan с удължено междуосие и макар да е променена и модернизирана до последния детайл, запазва своята емблематична концепция и пренася гените на своите славни предшественици в модерното настояще и бъдеще, разширявайки своите възможности. Един от найярките примери в това отношение е plug-in хибридната система за двойно предаване eHybrid 4MOTION, представена в края на 2024 година. Тя може да се поръча както при Multivan, така и при California и с големия си пробег на изцяло електрическа тяга с нулеви локални емисии на практика дава възможност двата култови модела да се използват като пълноценни електромобили в ежедневието. Едновременно с това, plug-in хибридната система впечатлява със своя продължителен общ пробег и демонстрира отлично сцепление и проходимост върху нестабилни настилки извън утъпканите пътища – като на неасфалтираните площадки за кемпери например. Друго изключително удобство при eHybrid 4MOTION версиите на Multivan и California е електрическата стационарна климатична инсталация, която дава възможност за охлаждане, вентилация и отопление на вътрешното пространство на микробуса и кемпер версията. Инсталацията черпи енергия от високоволтовата акумулаторна батерия на plug-in хибридната система или от външно захранване по време на зареждане и е в състояние да осигури приятна температура в салона още преди началото на пътуването.
Актуалните ID. Buzz и ID. Buzz Cargo - от 2022 година. На 9 март 2022 година Volkswagen Лекотоварни автомобили представя новия ID. Buzz в неговата готова за серийно производство версия. От самото начало електрическият ван се предлага в два основни варианта - ID. Buzz Pro за семейството, свободното време и малкия бизнес, и ID. Buzz Cargo за професионалистите в различни клонове на индустрията. Тази концепция остава непроменена и до днес, макар че гамата и възможностите на ID. Buzz се разраснаха и еволюираха значително от 2022 година насам. От 2024 година моделът ползва изцяло ново, високоефективно електрическо задвижване с мощност 210 кВт (286 к.с.), както и нова акумулаторна батерия с нетен капацитет 79 кВтч. Друго нововъведение в гамата на ID. Buzz е версията с удължено междуосие, максимално увеличено вътрешно пространство и акумулаторна батерия с нетен капацитет 86 кВтч. Всички варианти на ID. Buzz с мощност 210 кВт се задвижват от колелата на задния мост, а представеният също през 2024 година топмодел ID. Buzz GTX разполага с по-висока мощност от който и да било друг вариант в дългата история на „Bulli“. Изключителният потенциал от 250 кВт (340 к.с.) осигурява забележителни динамични характеристики и е съчетан с перфектното сцепление на системата за двойно предаване и отличните възможности за теглене на прикачни товари с високо тегло. ID. Buzz GTX се предлага по избор в двата варианта на междуосието – версията с нормално междуосие използва акумулаторна батерия с капацитет 79 кВтч, а при изпълнението с дълго междуосие се използва по-голямата батерия с капацитет 86 кВтч. Този вариант на електрическото задвижване се предлага и при ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION. В основата на моделната гама на ID. Buzz са новите базови версии със задно предаване „Freestyle“ и „Pure“ с мощност 125 кВт (170 к.с.) и акумулаторна батерия с нетен капацитет 59 кВтч.
Новият Transporter и Caravelle - от 2024 година. (прочетете нашия тест на новия Transporter) Двата най-нови модела в гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили са актуалните издания на Transporter и Caravelle. Товарният Transporter се предлага в различни версии с изцяло затворена каросерия Kasten, като Kombi за комбиниран товаропътнически превоз на помногобройни работни екипи и тяхното оборудване, както и като бордова версия с двойна кабина. Всичко това, в зависимост от версията - с възможност за избор на две дължини на междуосието и две височини на покрива. Успоредно с Transporter, гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили включва и неговия пътнически събрат Caravelle – пряк наследник на оригиналния „микробус“ на Volkswagen, предназначен за професионален превоз на пътници. Диапазонът на приложение на Caravelle е изключително широк и включва всичко от големи осем- или деветместни бусове за таксиметрови превози до луксозно оборудвани автомобили за VIP шатъл услуги. Разбира се, Caravelle също може да бъде конфигуриран в два варианта по отношение на дължината на междуосието. Новото поколение на двата модела бележи напредък във всички области - Transporter и Caravelle са модерни многофункционални инструменти, които предлагат значително увеличено пространство, много по-добра гъвкавост и функционалност при употреба, повисок полезен товар, значително подобрена ефективност и отлични възможности за икономична експлоатация. Качествено ново ниво демонстрират и съвременните системи за асистенция на водача, както инфотейнмънт възможностите на новите автомобили, чиито собственици могат да разчитат на незаменимото в сферата на професионалните товарни и пътнически превози бързо и компетентно обслужване от една от най-големите и най-добре развити дилърски мрежи в Европа. В допълнение към това, Volkswagen Лекотоварни автомобили предлага новите Transporter и Caravelle и с 5-годишна фабрична гаранция на германския пазар. От гледна точка на задвижването, новата моделна серия предлага богат избор от свръхмодерни турбодизелови двигатели, plug-in хибридни и електрически системи. Като цяло, актуалната фамилия на „Bulli“, включваща Transporter и Caravelle, Multivan и California, ID. Buzz и ID. Buzz Cargo, е най-многобройната, най-способна и най-модерна гама от модели в историята. Многообразието от приложения на моделната серия е в основата на успехите и най-яркото доказателство, че „Bulli“ ще си остане оригиналът сред всички настоящи и бъдещи ванове и лекотоварни автомобили – един емблематичен по характер и невероятен като възможности многофункционален инструмент за работата, семейството, свободното време и приключенията.