Тествахме новия VW Transporter T7
Още от първите изображения на Volkswagen Transporter T7, които излязоха на бял свят през декември 2023 година, беше ясно, че моделът няма да е просто поредното поколение на легендарния бус с минимални промени. Факторите за това са много - лекотоварният пазар се променя много динамично и поставя все по-високи стандарти за функционалност, ефективност и сигурност. VW просто не можеше да си позволи нещо различно от солиден модел без слабости. Дали изцяло новата рецепта за поколение Т7 е сработила? Разказваме ви преките си впечатления след два дни с модела в покрайнините на Атина.
Предистория
Историята на Transporter започва преди цели 75 години. В началото на март тази година моделът ще отбележи юбилея си, като за него ще ви разкажем в отделен материал. Но накратко, Transporter е също толкова важна легенда за марката от Волфсбург, колкото и, да кажем, Golf и Passat. Но тъй като времената се менят (само си припомнете, че Skoda е отговорник за разработката на актуалното поколение Passat), Volkswagen трябва да се адаптира към новата реалност да взима гъвкави решения. Като такова можем да определим партньорството с Ford, което се задълбочи сериозно през последните години в две основни направления - електрически и лекотоварни автомобили. По първата линия видяхме появата на Ford Explorer и Capri, които са технологично огледални на ID.4 и ID.5
По втората взаимоотношенията са двупосочни - обща разработка на лекотоварни машини, между които новите Caddy и Tourneo Connect, Amarok и Ranger и - автомобила, който виждате на снимките тук - Transporter заедно с Transit Custom. На пръв поглед трудно можете да повярвате, че това са два доста сходни автомобила, но истината е, че технологично приликите са много големи. Какво означава това за Volkswagen? На практика всичко е ново и напълно различно от предшественика Т6.1. Нека навлезем в детайли.
Дизайн, интериор, оборудване
Както стана дума, трудно е да се повярва, че Transporter и Transit Custom имат толкова близка връзка. Дизайнерите от Волфсбург (или по-точно тези от Хановер, където се базира централата на Volkswagen Commercial Vehicles) са свършили чудесна работа, като са успели хем от една страна да придадат собствена индивидуалност на Transporter, хем от друга да запазят поне някаква визуална връзка с предшествениците му. VW описва предната част като smiley (усмивка), а ние бихме добавили, че откриваме и леки ретро нотки с до голяма степен затворената от големи решетки предна маска, по подобие на по-ранните итерации на Transporter.
Страничната част е зоната, в която връзката с Transit Custom се открива най-лесно - профилът, дръжките на вратите и чупките по каросерията са на практика идентични. Отзад отново усещаме свеж полъх - светлините са сякаш вдъхновени от актуалния Amarok от една страна, но пък от друга наподобяват и тези на някои от предшествениците.
В интериора можем условно да пуснем мислена разделителна линия някъде през средата на таблото - всичко над нея е уникално за Transporter спрямо Transit Custom. И това е добра новина - воланът е познат от други модели на Volkswagen, а сега е и отново оборудван с физически бутони, вместо капацитивни копчета. Екранът е с малко по-различна форма, а софтуерът, на който залага, е дело на Ford, макар и с необходимите визуални и алгоритмични промени, за да пасва по-добре на продукт от гамата на Volkswagen. Като цяло, разликите между двата автомобила не са огромни, но напълно достатъчни, за да се почувствате в един изцяло различен лекотоварен автомобил, когато сте на борда на Т7.
Задвижване
По време на международния тест на Transporter T7 в Атина имах възможността да изпробвам две различни задвижвания - върховия TDI агрегат със 170 к.с. и електрическата версия със 136 к.с. Това са само две от общо три дизелови, четири електрически и едно плъг-ин хибридно задвижвания по отношение на максималната мощност. В зависимост от конфигурацията, клиентите могат да избират 6-степенна ръчна трансмисия (за по-маломощните дизели), 8-степенен автоматик (с опционална 4х4 система), безстепенна трансмисия за електрическите версии и CVT кутия за хибридната версия. Впрочем, PHEV моделът с мощност от 232 к.с. и 2,5-литров бензинов ДВГ все още не се предлага, но ще стъпи на пазара по-късно тази година.
Както можете да предположите, скоростта не е приоритет при такъв автомобил. Това обаче не означава, че Transporter е бавен - най-мощната TDI модификация се усеща почти като лека кола, когато бусът е празен. Пъргав и жизнен дори и при ниски обороти, двигателят оставя впечатлението, че винаги може да се справи с още и още натоварване, а това е важна сигурност за лекотоварен автомобил. Средният разход на гориво по време на пробното ни шофиране в околностите на Атина беше в порядъка на около 7,5 - 8 литра/100 км, което не е революционна стойност, но е съвсем адекватен показател. Тук все пак е важно да отбележим, че макар и чисто нови за Volkswagen, дизеловите двигатели не са чисто нова разработка, а усъвършенствана версия на агрегатите от предходния Transit Custom. Това обаче не е лоша новина - моторите са доказани и надеждни.
Електрическата версия се усещаше леко по-мудна при потегляне спрямо дизеловата. Това, разбира се, е въпрос на настройка на автомобила, тъй като целта, естествено, не е динамичен старт, а възможност за плавно потегляне дори и с много товар. Говорейки за товар, новият Transporter може да носи до 1,33 тона тегло, което е със 130 килограма повече отпреди. За разход на енергия и максимален пробег не бих искал да говоря - тестът ми не беше достатъчно продължителен, за да мога да дам достоверна информация по този въпрос, а и условията по време на пробното шофиране се различаваха доста от тези, при които моделът ще бъде експлоатиран в България. Фактите сочат батерия с капацитет от 64 кВтч и прогнозен пробег до 330 км с едно зареждане, но при идеални условия.
Пътно поведение и управление
Зад волана Transporter се усеща на практика като лек автомобил. Воланът е лек, което улеснява маневрите в по-натоварени участъци, но все пак е подобаващо информативен като за лекотоварен автомобил. Возията също е попадение - дори и напълно празен, Transporter избягва в максимална степен подскачането на каросерията при неравности, което беше характерно за бусовете в миналото. Можем само да си представим, че натоварен Transporter ще има дори още по-приятни маниери. Видимостта е прекрасна заради големите прозорци и огледала, както и камерата за паркиране.
И накрая...
След два дни зад волана на Transporter (и Caravelle) нямам съмнение, че моделът отново ще има пазарен успех. Интересното тук е, че Volkswagen e успял да постигне по-ниска базова цена (72 520 лева с ДДС) спрямо Ford Transit Custom (73 300 лева с ДДС), като тази разлика се запазва през почти целия ценови диапазон на двата модела. Чудесна технологична база, доказани двигатели и по-ниска цена от прекия конкурент - какво повече може да иска клиентът? За потребителя, който търси най-доброто съотношение цена-качество, отговорът е ясен. Но за фена - онзи, който е пленен от 75-годишното наследство на Transporter и романтичното му минало през 60-те, може би ще настъпят някои съмнения с оглед преките връзки на T7 с един от най-дългогодишните му съперници на пазара.