Резки промени в глобите за неплатени пътни такси

"Тарифата" за глобите, които се налагат на пътуващите по родните шосета, без да са платили дължимите пътни такси, ще претърпи пълна промяна. В момента паричните санкции са с фиксирани размери, което не е справедливо, защото наказват еднакво малките и големите нарушения. С този мотив Министерството на регионалното развитие е пуснало за обществено обсъждане промени в Закона за движение по пътищата, които предвиждат по-гъвкава схема - с долни и горни граници на глобите. Така санкцията за шофиране без платени тол такси ще е минимална, ако става дума само за няколко километра, но ако са изминати големи разстояния, може да удари тавана. Различни ще са глобите за водача и за собственика на превозното средство, хванато да се движи гратис по платените пътища.
За по-леките автомобили - с тегло до 3,5 тона, които се таксуват не за изминато разстояние, а за време (за година, за месец и т.н.), глобата за шофьора за неплатена винетка ще е 194 лева (това е двукратният размер на годишната винетна такса). Но ще има и "смекчаващи обстоятелства". Ако реагира незабавно и си купи винетка още в деня, в който е хванат в нарушение, санкцията ще е 97 лв., което е цената на една годишна винетка. В момента глобата за липса на винетка е 300 лв., но водачът има 14-дневен срок, в който може да плати компенсаторна такса от 70 лв.
За големите МПС-та - камиони и автобуси, санкциите също бъдат "от до" и ще са кратни на максималните тол такси. Така ако дължимата такса не бъде платена в рамките на календарния ден, в който е установена нарушението, водачът ще бъде наказан с най-малко 116 лв., но с не повече от 1800 лв. - конкретната глоба ще зависи от това колко километра е изминал автомобилът. За шофьор, който за една отсечка е платил тол такса, а за друга е "забравил", глобата ще е не по-малко от 87 лв. и не повече от 1500 лв. Има случаи, когато част от дължимата тол такса е спестена чрез деклариране на неверни данни за МПС-то (например по-малко тегло или пък по-малко оси). Тогава санкцията ще е в диапазона между 80 и 1300 лв. С промените ще бъдат въведени и различни санкции за шофьора и за собственика на автомобила.
За отбелязване е, че освен проекта на МРРБ, който току-що е предложен за обществено обсъждане, има още четири проекта за ремонт на същия Закон за движение по пътищата, който и без друго е сред най-често променяните нормативни актове в държавата ни. Четирите проекта вече минаха на първо четене в Народното събрание.
Източник: СЕГА