BMW показа най-важния си нов модел от десетилетия насам
BMW възроди легендарното име Neue Klasse с премиерата на първия сериен модел от новото семейство – електрическия iX3. Дебютът се състоя на автосалона в Мюнхен и бележи стратегическа промяна: вместо да споделя платформа с версии с ДВГ, моделът стъпва на изцяло нова електрическа архитектура и ще се продава успоредно с настоящия бензинов/дизелов X3.
iX3 е първият от множество автомобили върху платформата Neue Klasse и е сред най-важните модели на BMW от десетилетия насам. Версията iX3 50 xDrive обещава пробег до около около 640 км, мощност 463 к.с. и 641 Нм въртящ момент от два електромотора. Очакваната базова цена в САЩ е около 60 000 долара, което го позиционира с приблизително 10 000 долара над четирицилиндровия X3 и с около 5 000 долара под шестцилиндровия X3 M50, при значително по-висока мощност и чувствително по-добра ефективност.
Новата 800-волтова електрическа архитектура позволява зареждане с до 400 кВ. На подходящ DC бързозаряден терминал това се равнява на приблизително около 370 км пробег за 10 минути. По размери iX3 е с малко по-дълго междуосие и обща дължина от стандартния X3, но е по-компактен в повечето други габарити.
Дизайнът черпи вдъхновение от концептите Neue Klasse и Neue Klasse X, както и от историческите модели от 60-те години: четворните светлини и високите, тънки „бъбреци“ напомнят за оригиналната Neue Klasse. Отстрани силуетът е близък до X3, но със спускащи се назад рамене, а отзад отделните широки стопове избягват модния тренд на светеща LED лента по цялата ширина. При пакета M Sport Professional предната решетка има светлинен контур.
Интериорът бележи по-радикална крачка напред. Вместо традиционен приборен панел има тънък, широк дисплей в основата на челното стъкло, който показва скорост и ключова информация. Централният шестоъгълен тъчскрийн работи с най-новата инфоразвлекателна система Operating System X, а класическото въртящо копче iDrive отсъства.
Най-голямата промяна е софтуерната архитектура. Това е първият „software-defined“ автомобил на BMW с четири централизирани изчислителни модула („супермозъци“). Модулът „Heart of Joy“ обединява управлението на силовия тракт, спирачките, кормилното управление и окачването за по-прецизно поведение и по-висока ефективност. Втори модул отговаря за помощниците на водача: стандартни са адаптивен темпомат и поддържане на лентата, а опционално се предлага система за движение по магистрала без ръце върху волана, която осигурява по-плавно предаване на контрола между човек и машина.
Електромоторите са разработени вътрешно от BMW и не използват постоянни магнити. Производителят твърди за до 40% по-висока ефективност, 10% по-ниско тегло и 20% по-ниска себестойност спрямо предишното поколение. Батерийните клетки са с 20% по-висока енергийна плътност, а инверторите също са собствена разработка. iX3 е първият BMW с зареждащ порт по стандарта NACS и първият модел на марката с двупосочно зареждане - адаптер за CCS е включен стандартно.
Окачването комбинира преден McPherson с нов тип многоточково задно окачване. Разпределението на масата е 48,6% отпред към 51,4% отзад, но общото тегло не се съобщава. Ускорението от 0 до 96 км/ч е 4,7 секунди, а максималната скорост – малко над 200 км/ч. Серийно автомобилът е с 20-инчови колела, а 21- и 22-инчови са достъпни с пакета M Sport.
Производството на iX3 ще бъде в новия завод на BMW в Дебрецен, Унгария. Планирано е и производство за САЩ през първото тримесечие на 2026 г., а доставките започват през лятото на 2026 г.