Електромобилите запазиха безплатното паркиране, а зоните поскъпнаха
![]()
Парите от платеното паркиране в синя и зелена зона в София, които се събират от живущите, ще се връщат изцяло в техните квартали. С решение на Столичния общински съвет (СОС) 100% от тези приходи ще се инвестират в изграждане на паркинги, премахване на кални точки, ремонти на улици, подобряване на осветлението, тротоари и друга квартална инфраструктура.
Паралелно с новия модел за разпределение на приходите СОС одобри и цял пакет промени, свързани с разширяване на зоните за платено паркиране, нови цени и ново работно време. Може би най-голямата новина е, че електромобилите запазват правото си да паркират през цялото работно време на зоните, но с нови условия. Първите три часа за тях ще бъдат безплатни, а всеки следващ час до края на работното време на зоната ще се заплаща по стандартната тарифа за съответната зона. За локално паркиране вече важат същите правила като за всички останали жители – собствениците на електромобили ще трябва да си закупят годишен или месечен стикер на стандартната за всички цена.
От 5 януари 2026 г. обхватът на синята зона се разширява и в нея ще влязат площад „Македония“ и „Руски паметник“, кварталите „Крива река“ и „Иван Вазов“, долната част на „Лозенец“ между Канала и ул. „Св. Наум“, долната част на „Яворов“, както и част от „Оборище“ между ул. „Ситняково“ и Канала.
Обхват на синя и зелена зона след разширението:

Зелената зона също значително увеличава обхвата си. Към нея ще бъдат добавени „Банишора“, „Лагера“ и южните квартали до бул. „Тодор Каблешков“, голяма част от район „Слатина“ (включително „Редута“ и „Гео Милев“), „Изток“, „Изгрев“, „Дианабад“, част от „Студентски град“ по предложение на районния кмет Петко Горанов, както и част от район „Подуяне“ по предложение на районния кмет Кристиян Христов. Въвеждането на новите зелени зони ще се случва поетапно през 2026 г., като студентите в „Студентски град“ ще имат право да ползват винетен стикер за паркиране.
Част от съществуващите подзони ще бъдат окрупнени в по-големи, за да се даде повече свобода на местните жители да паркират в по-широк периметър около дома си. Променя се и работното време на зоните. Синята зона ще работи от понеделник до неделя от 9:00 до 21:00 ч., включително в празнични дни. Зелената зона ще е в сила от понеделник до събота в същия часови диапазон – от 9:00 до 21:00 ч.
Цените за почасово паркиране също се променят, като новите тарифи влизат в сила от 5 януари 2026 г. Час паркиране в синя зона ще струва 2 евро, а в зелена зона – 1 евро. Въвежда се и т.нар. уикенд зона в част от Банкя, по предложение на местния районен кмет. Там паркирането ще е платено само в събота и неделя, с цена 0,50 евро на час. Отбелязва се, че цените за почасово паркиране и винетни стикери не са били променяни от 2012 г.
Променя си и максималното време за престой. В синя зона шофьорите ще могат да паркират до 3 часа вместо досегашните 2, докато в зелена зона максималният престой остава 4 часа. От средата на 2026 г. се предвижда отпадане на хартиените талони за паркиране и ще бъде прекратена практиката да се комбинират SMS и хартиен талон за удължаване на престоя. Табелите по улиците ще бъдат обновени с QR кодове или линкове към алтернативни канали за плащане, като приложенията Sofia Plus, уебсайта на ЦГМ и други дигитални платформи.
За живущите в зоните се въвеждат нови годишни и месечни такси. За синя зона цената за първи автомобил става 150 евро годишно или 15 евро на месец, като за втори автомобил сумата е двойна. В зелена зона таксата за първа кола ще бъде 100 евро на година или 10 евро месечно, отново с удвояване на цената за втори автомобил. Живущите в уикенд зоната в Банкя ще имат право на безплатно локално паркиране. Тези цени също влизат в сила от 5 януари 2026 г. Всички валидни стикери за локално паркиране остават в сила до изтичане на срока им, без да се изисква доплащане.
Служебният абонамент също поскъпва и се ограничава. В синя зона годишният служебен абонамент ще бъде 800 евро, а в зелена – 500 евро. Извън зоните цената ще е 255 евро. За денонощен служебен абонамент сумите се удвояват. Въвежда се и лимит: служебният абонамент ще може да обхваща максимум 10% от всички паркоместа в съответната подзона, с цел да не се изземват прекомерно много места за нуждите на бизнеса за сметка на живущите.
Промяна има и в санкциите. Цената за поставяне на скоба се увеличава на 30 евро, а репатрирането с „паяк“ ще струва 75 евро. Столична община очаква Народното събрание да приеме законови промени за въвеждане на т.нар. виртуална скоба, която да улесни контрола без физическо поставяне на устройство върху автомобила.

