Карбонов до мозъка на костите си: BMW HP4 Race и какво печели един мотор с въглерода. Галерия и видео


09 Nov 2016

Определено карбонът е бъдещето на моторите. В автомобилния свят се използва с конструктивна цел още от края на 80-те (Ferrari F40), но при мотоциклетите, неговата функция бе предимно декоративна. Постепенно обаче се появиха джантите от карбонов композит, а с премиерата на Ducati 1299 Superleggera, вече имаме и първия сериен мотор с карбонова рама и рамо на окачването.

BMW са готови да бъдат следващите, нещо което ни показват с този мотор: прототипът BMW HP4 Race, прелюдия към серийния вариант, който се очаква след средата на 2017. Немците обаче казват, че подходът им е доста различен от този на Ducati. Докато не получим пълни подробности, няма как да знаем, но и двата мотора притежават карбонови рами с алуминиеви вложки, и двата търкалят карбонови колела, и двата са окачени на елементи Ohlins.

Само, че серийният HP4 Race ще бъде чисто пистова машина, без право да носи регистрационна табела, каквато може да се монтира на Superleggera. Без съмнение обаче, този въглероден баварец е лаборатория на две колела (доста бърза при това), данните, от която ще се използват за разработката и на шосеен мотоциклет.

Какви са предимствата на карбона? Освен най-очевидното, лекотата, съвременните технологии за изработка на елементи от карбонов композит позволяват постигане на изключителна якост, която води до по-добро управление на машината, поради липсата на усукване. По-ниската маса при колелата пък кара окачването да работи по-добре. И далеч не на последно място, карбонът позволява сериозно заиграване с геометрията на байка.

Сбогом V10!