Любопитната история на това BMW M1 Procar #1077. Изработено от Рон Денис и живяло в Япония. Галерия и историята


11 Mar 2017

BMW Procar шампионата е доста интересно явление в историята на моторния спорт, което дължи съществуването си на сложно стечение на обстоятелства, шанса и усилията на няколко човека. И на идеята на BMW да пусне в серийно производство култовото M1, което е трябвало да се произведе в минумум 400 екземпляра, за да бъде изпълнена основната цел – хомологация на колата за Group 5 състезанията по правилата на FISA (предшественикът на FIA).

Поради ред причини обаче, в това число и фалита на Lamborhnini с които BMW разработва колата -, M1 не успява да се роди навреме, както и да набере достатъчно скорост с продажбите за да изпълни хомологационната бройка. Шефът на BMW Motorsport обаче, вместо да забави проекта решава да направи едномарков шампионат с колата, в който да карат известни пилоти от Формула 1 и не само. Така отпада нуждата от посрещане на изискванията на FISA, като същевременно BMW ползва шампионата за развиване на автомобила.

И за популяризирането му, както и на самата марка. Първият сезон се провежда през 1979 и е спечелен от не кой да е, а Ники Лауда, а вторият през 80-та от Нелсън Пикет. За 81-ва обаче BWM решават да прекратят сериите за да могат да се съсредоточат върху участието си във F1. А как така BMW са успели да ангажират такива големи имена? Просто, с пари в брои и връзки, за да може шампионата да върви успоредно със състезанията от календара на Ф1. Уловки маневри, който са достойни за уважение.

Именно Procar шампионата е причината за появата и на колата, която виждате на снимките, това „японско“ BMW M1 с шаси шаси номер #1077. Колата е сглобена от самия Рон Денис и неговите хора от Project Four Racing през май 1979. Предназначена е за купувач, който за съжаление не успява да осигури пълното финансиране и в крайна сметка не получава състезателната машина. Вече завършено обаче шаси #1077 си намира нов собственик в лицето на японска компания за джанти на име Speed Star Wheel. SSW се прочуват през 71-ва с представянето на първата джанта съставена от три компонента, като в последствие се прекръства на Speed Star Racing, когато получава колата през август 1979.

Те я получават M1 Procar автомобила с разцветките с които я е поръчал първоначалния клиент. Колата пристига в Япония четири дни преди първото си състезание „500-те мили на Сузука“, насрочено за 26 август. SSR освобождават автомобила от митницата едва ден преди старта и с минимална подготовка и настройки M1 влизат в битката. Пилот е Наоки Нагасака с навигатор Кунимитсу Такахаши, а шаси #1077 печели победата в класа си завършва на 4-то място в генералното класиране.

Благодарение на усилията на Project Four, SSR и таланта на Нагасака, М1 #1077 записва сериозни успехи с няколко победи, като в края на 1980-та завършва сезона на 1-во място в Японския шампионат по издръжливост. През 1981 г. колата продължава да жъне успехи, като в последствието е продадена на японския тим Auto Beaurex и пребоядисана, а след това преработена според правилата на Group 5. През 82-ра #1077 печели „500-те километра на Фуджи“, „1000-те километра на Фуджи“, както и „500-те километра на Сузука,“ завършвайки на 2-ро място в генералното класиране на Шампионата по издръжливост.

Състезателната история на това легендарно М1 приключва през 1984-та, когато е купено от спонсора на отбора и оставя негово притежание през следващите 25 години. Докато през 2009-та не я купуват братята Крис и Дейвид Браун, който се заемат с тежката задача да върнат автомобила в първоначалния му вид от 1979 г. Издирват стари снимки на колата, като дори двамата разговарят със самия Нагасака за подробностите.

Резултатът виждате на снимките – едно прекрасно BMW M1 Procar, до последния детайл, което ще продължава да радва феновете на моторните спортове по цял свят. Една съхранена кола с много история, която ни напомни за наскоро намереното в гараж цивилно M1, с едва 100 000 км на километража и преседяло там цели 43 години (кликнете на колата за историята и галерията).

Сбогом V10!