Skoda 130 RS e чешкото Porsche. Моторът може и да е 1,3, но седи отзад и колата вдига 218 км/ч
Знаете ли каква е тази Skoda? Това е много успешната 130 RS, пожънала успехи в най-различни категории. По същество купето пред вас е чешкият отговор на Porsche 911. Малко, странно на вид и не толкова бързо, но все пак 911. Заслужило прякора си „Източното Porsche“. Може и да се учудите, но 130 RS е една от най-успешните състезателни коли от края на 70-те и началото на 80-те години, като с нея не малко пилоти са създавали (къде по-успешно, къде не) проблеми на Илия Чубриков.
За разлика от едно истинско 911 обаче, 130 RS се задвижва от 1,3-литров четирицилиндров двигател, способен на не особено епичните 140 к.с. Благодарение на аеродинамичната форма те са достатъчни за максимална скорост от 218 км/ч.
Под задния капак ще откриете също два двойни карбуратора Weber, система за сухо мазане, както и доста алуминиеви детайли. Всичко това през 2017 би било свързано към 7-степенна скоростна кутия с два съединителя… Но през 70-те 130 RS е имала 5-степенна ръчка, а заради промени в правилата от 1976 г. тя е заменена с 4-степенна.
Уникалното на 130 RS е в способността да се представя еднакво добре както на асфалт, така и в мръсни рали отсечки. Още в първото си състезание – чехословашкия кръг на купата „Мир и дружба“ – 130 RS заема първите три места. През 1981 г. печели титлата в Европейския шампионат за туристически автомобили в компанията на по-мощни конкуренти.
Най-големият рали момент пък е през 1977 в Монте Карло. От 198 стартирали едва 45 успяват да стигнат до финала. Две от тях са Skoda 130 RS – съответно на 12-о и 15-о място, като Вацлав Блахна и Любислав Хлавка печелят категорията до 1300 куб. см. Следва победа в рали Швеция през 1978, а през 1980 г. в рали Барум пет 130 RS заемат първите пет места.
А великолепието от последната снимка е 140 RS A5 Type 738. Ако 130 RS е чешкото 911, то тази кола е отговорът на легендарния Moby Dick 935. През 1978 с този прототип инженерите на Skoda навлизат в тъмните дебри на аеродинамиката. Тази модифицирана версия със 190 к.с. развива 250 км/ч. Днес всяка уважаваща себе си дизелова лимузина е способна на това, но през 70-те на подобни постижения се е гледало с уважение.