Riva Aquarama е била на Феручо Ламборгини. Сега е с два 5,5-литрови V12 мотора, а единият работи в обратна посока

  • Галерия от 18 снимки. Галерия от 18 снимки.

29 Apr 2017

Ако не сте чували за Riva, това е може би най-харизматичната марка за дървени моторници. Никой богаташ не притежава стил ако не притежава Riva. А г-н Фручо Ламборгини, основателят на автомобилната марка, не правел изключение. Той поръчал своята Riva Aquarama, но в лодката имало нещо, което не му допадало особено. И по-точно две неща – двата GM V8 мотора работещи под дървения капак на двигателния отсек в задната част. Феручо искал там да бъдат наместени негови V12-ки.

Речено-сторено, само че резултатът не бил толкова праволинеен. Италианските 4-литрови V12 мотори от Countach били по-мощни от щатските V8, но не доставяли така ценната на вода тяга в ниските обороти – липсвал им въртящ момент в началото. В последствие Феручо решил да помоли Riva да върнат американските агрегати докато се намери решение на проблема. Това, както може да предположите, не бил сред приоритетните проблеми на Феручо и големия италианец си карал Riva-та с GM-ските мотори доста време.

Докато не идва ред на втората трансплантация, за като хората от Lambo поработват сериозно над V12 агрегатите. И като казваме сериозно, имаме предвид сериозно – единият от двигателите е модифициран така, че да работи... в обратна посока, за да се неутрализира „самозавиването“ на лодката в посоката на въртене на коляновия вал.

Но, за съжаление Riva-та отново не функционирала така както му се искало на г-н Ламбпргини и към края на 80-те лодката отново била преоборудвана с оригиналните американски V8. Явно, в крайна сметка, не е толкова лесно да смениш двигателите и всичко да е шест.

Но, на тази лодка явно не и било писано да си умре с V8-ци, макар че това за малко не се случва. Както често става с подобни творения, Aquarama-та на Феручо потъва в забвение за около две десетилетия, преди да бъде открита в доста лошо състояние. И тогава се намесва човек на име Сандро Зани, основател на Riva World (базирано в Холандия ателие занимаващо се с класически лодки) и възстановява моторницата до последния детайл.

С идеята да най-накрая да осъществи искането на вече покойния г-н Ламборгини и моторницата да заработи както трябва, с V12 мотори. Зани получава достъп до един от двата оригинални двигателя, един от дуото от втората трансплантация (с въртящия се наобратно вал), след което се обръща за съдействие към специализирана работилница в Ню Мексико. Там два класически 4-литрови V12 получават невиждано от тях внимание.

Използвани са съвременни симуалционни методи и е решено какво точно трябва да се направи по машините, за да бъдат удачни за монтиране в лодката. Направени са много неща: работният обем е увеличен от 4 на 5,5-литра, монтирани са нови бутала, мотовилки, преработени са маслените магистрали, променено е всмукването, а това са само част от взетите мерки. В резултат сега всеки от агрегатите развива по 320 к.с., а кривата на въртящия момент е достатъчно блага за ефективно задвижване на перки. Най-накрая идеята сработва.

Както може да се убедите от последния кадър в който самият Карло Рива, легендарният основател на марката, дава знак на одобрение с два вдигнати палеца, по един за всеки V12.

Респект към г-н Карло Рива, който ни напусна съвсем скоро – той почина на 10 април 2017 година, на 95 годишна възраст. Наследството му обаче ще продължава да живее и да радва поколения наред, благодарение на хора, като Сандро Зани и неговия екип.

Много практичен и интересен!