Alfa Stelvio е първата „джипка“ на марката? Никак даже, запознайте се с AR51


09 May 2017

Още в началото на 2014 година концернът FCA започна да повдига лекичко ъгъла на завесата, която крие новите модели на Alfa. Тогава се заговори и за навлизане в модерния клас SUV и всъщност в течение на почти три години се появяваха намъкнати с парцали и чергила прототипи и оскъдна информация. А от януари 2017 моделът с италиански красивото име Stelvio е вече на пазара.

Към днешна дата това е една от съставките на рецептата за успешно оцеляване на трудната и разнообразна автомобилна сергия. Моментално коментарите се разделиха на две половини, като едната скандираше „Ура, най-после и Alfa ще имат джипка!”, а другата „Ееее, и те ли като всички останали...”. Да драги читатели, потребителят иска „джипка“, а тифозите искат марката да запази своята индивидуалност, произвеждайки само бързи седани, двуместни кабриолети и горещи хечове. Малцина и от двете групи обаче знаят, че Alfa е имала своя джипка преди почти 70 години.

През Втората световна война се появява гениалният и прост, като дръжка на лопата Jeep Willys. Благодарение на пословичната си здравина и функционалност той пленява сърцата на военните по цял свят и благодарение на пресметливостта на американците, се превръща в своеобразен световен франчайз.

След приключването на войната лицензирани копия на този високопроходимец са се произвеждали на различни места по половината земно кълбо (Land Rover тръгва именно от Willys). В списъка на производителите се появява и Alfa Romeo. Причината за това е факта, че миланската фирма е реагирала най-бързо на обявения от италианското военно ведомство конкурс за разработка на лек и високопроходим автомобил за разузнавателните войски.

Резултатът е AR51, можел носещ типично за военните сухарско букво-цифрово обозначение. Всъщност това е съкратено от „Autoveicolo Ricognitivo” или „Автомобил Разузнавателен”, а цифрите 51 идват от годината на представяне - 1951 (моделът е познат и като Matta). Логично е, че в в много отношения Alfa Romeo AR51 изключително силно напомня за оригиналния Willys MB, но в много отношения това си е оригинален чисто италиански автомобил. Например вместо типичния твърд заден мост прогресивните инженерите на Alfa са създали актуално дори и в наши дни независимо окачване с двойни триъгълни носачи. Това е позволявало на AR51 неприлично дълги ходове на колелата и значително е подобрявало проходимостта.

Другата изключително гъзарска разлика с американеца е легендарният двигател на Alfa с два разпределителни вала. При работен обем от само 1884 кубика той е имал фантастичната за онези години мощност от 91 коня, срещу 60-те на оригиналния мотор на Willys. По време на тестовете се оказало, че моторът на Alfa трябва все пак да се дефорсира докъм 70 коня, защото късата, висока и тясна машинка е развивала прекалено висока скорост, която създавала постоянна опасност от преобръщане. Въртящия момент обаче остава доста по-добър, отколкото при американския агрегат.

Благодарение на това ползването на „бавните“ скорости се случва изключително рядко, а това на свой ред позволява много бързо движение по черни пътища и форсиране на реки със 70 см дълбочина на скорост, без почти никаква подготовка. Естествено и очаквано допълнение (разбирайте подобрение) е външният вид на AR51. Сравнено с Willys MB типично по италиански, конструкцията е пипната тук-там от дизайнерите на Alfa и изглежда доста по-изящно и приятно за окото. В периода между 1951 и 1954 година са произведени малко над 2000 бройки от модела, а след това военните са избрали значително по-простия и евтин Fiat Campagnola.

Независимо от това фактът, че Alfa има положителен опит с всъдеходни автомобили остава в историята. Днес, почти 70 години по-късно, марката се възражда и настъпва с нови модели в много класове. Предвид положителните отзиви от първите тестове вярваме, че Stelvio ще наследи макар и малкия, но успех на легендарния и обичан от италианските военни AR51.

Разгледайте обилната галерия, след което кликнете на тази Alfa Stelvio тук долу, придружена от... касетофон Hitachi, за да разберете каква е връзката между вете.

Текст: Начо Симеонов; Фотография: petrolicious.com, drive2.ru; Илюстрация: Иван Монев

Сбогом V10!