Дигитална система за управление на клапаните, която изкарва дизелова икономичност от бензиновия мотор. Революция?
Дали това изобретение на една малка британска компания от Лемингтън Спа няма да доведе до нова революция в двигателите с вътрешно горене? Нямаме представа, но идеята е доста добра и в нея има доста логика. Дори можем да кажем, че като идея е доста проста, вероятно за разлика от нейната реализация. Защо обаче за нея не са се сетили големите?
„IVA е концепция за дигитализиране на последната система останала аналогова в двигателя с вътрешно горене - пълненето с въздух,“ казва Марк Гостик, търговски директор на Camcon Automotive, малката британска компания, разработваща технологията. Техническият директор Роджър Стоун пък казва следното: „Можем да постигнем пълно повдигане [на клапаните] чрез пълно завъртане на разпределителния вал на 360 градуса или пък можем да постигнем всякаква междинна степен на повдигане, за части от секундата. От повдигане с части от милиметъра до пълно повдигане, чрез спиране на вала и връщането му в обратна посока“.
Хах! Ето това е приказка, да спреш вала и да го върнеш в обратна посока. Това е възможно благодарение на индивидуалните ел. мотори задвижващи всеки един вал и, разбира се, на една доста стабилна платка с чипове (а вероятно и повече). Даже, ако съдим по картинката, по-скоро самият вал е част от този електромотор - той на практика е ротора на машинката.
С какво е съвместима IVA? Г-н Гостик казва, че както я наричат в Camcon Automotive системата „Breathe-by-Wire“, е съвместима с почти всеки конвенционален двигател с вътрешно горене „IVA има потенциала да елиминира разстоянието между бензиновия и дизеловия мотор, предлагайки динамичните показатели на бензиновия с разхода на дизеловия,“ казва също той. Camcon Automotive обещават и намаляване на вредните емисии с между 15 и 20%.