Дигитална система за управление на клапаните, която изкарва дизелова икономичност от бензиновия мотор. Революция?

  • Галерия от 4 снимки. Галерия от 4 снимки.

26 May 2017

Дали това изобретение на една малка британска компания от Лемингтън Спа няма да доведе до нова революция в двигателите с вътрешно горене? Нямаме представа, но идеята е доста добра и в нея има доста логика. Дори можем да кажем, че като идея е доста проста, вероятно за разлика от нейната реализация. Защо обаче за нея не са се сетили големите?

„IVA е концепция за дигитализиране на последната система останала аналогова в двигателя с вътрешно горене - пълненето с въздух,“ казва Марк Гостик, търговски директор на Camcon Automotive, малката британска компания, разработваща технологията. Техническият директор Роджър Стоун пък казва следното: „Можем да постигнем пълно повдигане [на клапаните] чрез пълно завъртане на разпределителния вал на 360 градуса или пък можем да постигнем всякаква междинна степен на повдигане, за части от секундата. От повдигане с части от милиметъра до пълно повдигане, чрез спиране на вала и връщането му в обратна посока“.

Хах! Ето това е приказка, да спреш вала и да го върнеш в обратна посока. Това е възможно благодарение на индивидуалните ел. мотори задвижващи всеки един вал и, разбира се, на една доста стабилна платка с чипове (а вероятно и повече). Даже, ако съдим по картинката, по-скоро самият вал е част от този електромотор - той на практика е ротора на машинката.

С какво е съвместима IVA? Г-н Гостик казва, че както я наричат в Camcon Automotive системата „Breathe-by-Wire“, е съвместима с почти всеки конвенционален двигател с вътрешно горене „IVA има потенциала да елиминира разстоянието между бензиновия и дизеловия мотор, предлагайки динамичните показатели на бензиновия с разхода на дизеловия,“ казва също той. Camcon Automotive обещават и намаляване на вредните емисии с между 15 и 20%.

Първородната Godzilla!