BMW M5: шест поколения и над 30 години история на един от най-бързите седани в света
Може би звучи странно, но причината за появата на BMW M5 е Mercedes-Benz 190E и по-точно наточената версия 2,3 16V. Merc пускат колата през 83-та, а баварците нямат с какво да се противопоставят. И макар, че прекият конкурент на бързата 190 се появява по-късно – M3 E30 -, BMW първо заляга над разработката на най-бърза Серия 5 Е28. Тя излиза през 1984-та под формата на M535i, на практика първата, но неофициална М5-ица. Първата с истинско означение M5 започва да се произвежда малко по-късно през годината. M535i се от 3,5-литров редови 6-цилиндров мотор с 218 к.с. и 310 Нм, достатъчни за 6,7 сек от 0-100 км/ч и 230 км/ч. Гумите на колата са разработени специално за модела от Michelin, а на багажника има спойлер.
Това бе началото за да се стигне до ‘30 Jahre’ изданието на M5 F10, което разполага с 600 коня от неговия 4,4-литров битурбо V8 мотор. Шестстотин коня в Серия 5, която вдига сто за 3,9 секунди и е ограничена в само 300 броя, а накрая и до M5 F90, задвижвано от модернизирана версия на същия мотор, също с 600 коня, за да може да вдига сто от място за 3,4 сек и да развива 315 км/ч. Което е и първото M5 с двойно предаване. Тадаам! Представяме ви шестте поколения на един от най-добрите бързи седани, както и галерия с яки снимки.
M5 E28.
BMW Motorsport GmbH представя E28S – първото поколение M5. Автомобилът се задвижва от двигателя на M1 – 3,5-литров редови шестак с 286 коня. Колата вдига сто за 6,5 секунди и развива 245 км/ч. Последният показател я запечатва в историята, като най-бързия седан за времето си.
Е28 M5 е снабдено и с 4-бутални спирачни апарати отпред, хапещи вентилирани дискове, воланът е кожен, заключването централно, а огледалата са с подгрев. Да не забравяме, че говорим за 80-те. До 87-ма BMW M произвеждат общо 2200 екземпляра, след което идва още по-мощния наследник.
M5 E34.
Представено е през 88-ма с по-голям 3,6-литров мотор, 315 к.с. и 360 Нм. М5 Е34 развива до 250 км/ч, а сто за 6,3 секунди. През 92-ра идва фейслифтът известен, като E34/5S: двигателят вече 3,8-литров, мощността 340 к.с., въртящия момент сериозните не само за тогава 400 Нм, а ускорението до сто пада под шест секунди: 5,9.
През същата година BMW M пускат и версията Touring, която е първата комби M кола, както и последната сглобявана ръчно. Направени са едва 891 броя от M5 Touring, като общото производство на E34 M5 приключва през 95-та с 12 254 екземпляра.
M5 E39.
Може би най-харесваното поколение M5, както и последното изглеждащо сравнително умерено, което бе и част от чара на модела. Култовият четириврат супер седан е представен през 1998-та година, моторът е 4,9-литров V8 с епохалните за времето си 400 конски и 500 Нм. Скоростната кутия е 6-степенна механична, а показателите на колата са повече от добри: 5,3 сек до 100 и ограничение на 250 км/ч. Този път M дивизията пропуска комбито, моделът се произвежда до 2003-та и тази глава от историята на M5 се затваря след 20 482 сглобени броя.
M5 E60.
Четвъртото поколение M5 идва през 2005-та година с V10. Десетцилиндров двигател в Серия 5. V10 в семеен седан. Десет, развъртащ се до 8250 об/мин. Колата позволява да се избират два режима на мотора, градски за спокойно каране с едва 400 коня и такъв отвързващ всички 507 к.с. и 520 Нм. Трансмисията е 7-степенна SMG (секвенциална), а от 2007-ма се предлага и 6-степенна механична кутия, като опция без доплащане.
Динамиката? Стотака се достига за 4,7 секунди, а 0-200 за 15. Максималната скорост е ограничена на 250 км/ч, но без спъващата настройка колата спира да ускорява при 330 км/ч. Моторът печели наградата „Двигател на годината“ за 2005-та и 2007-ма, а този път има и комби. Touring модификацията M5 E61 е изключително рядка, направени са едва 1025 броя (19 564 седана; производството спира през лятото на 2010-та). Запазен екземпляр днес може да струва около 100 000 лева.
М5 F10.
Чао, чао V10 – здравей битурбо V8. Да, M кола с турбо, че даже с две. Моторът обаче е супер потентен: обемът 4,4 литра, мощността е 560 коня, пикът на въртящия момент идва при 680 Нм. Петото поколение на супер седана е представено през 2011-та, трансмисията е 7-степенна с два съединителя, а ускорението до сто става за 4,3 секунди. Както и преди, максималната скорост е ограничена на 250 км/ч, но може да бъде развързана до 315.
През 2013-та се появява версията Competition Package с 575 к.с., а година по-късно идва и топ изпълнението ‘30 Jahre’ с 600 к.с., 700 Нм, 3,9 до сто и ограничена в серия от 300 броя. Комби? M дивизията не вижда пазар за такъв автомобил.
M5 F90.
И последната за сега M5-ица, която стъпва на актуалната Серия 5 G30 и ползва доразвита версия на 4,4-литровия битурбо мотор на F10 ‘30 Jahre’. Мощността е 600 к.с. между 5 600 – 6 700 об/мин, въртящия момент е с 50 пункта нагоре до 750 Нм (още от 1800 об/мин), а ускорението до сто става за респектиращите 3,4 секунди. Спринтът от място до 200 пък трае едва 11,1 секунди.
Шокираща за пуристите новост при М5 F90 е и наличието на двойно предаване. Като изключим великаните X5 M и X6 M, това е първата кола на M GmbH с четири задвижвани колела. Системата е наречена M xDrive и позволява изключване на предните, с което колата си става с чисто задно, така че тези пуристи могат да бъдат спокойни. Друга сериозна промяна в концепцията при шестото M5 е трансмисията, която вече е 8-степенна автоматична: лека-полека M дивизията ще изоставя двойния съединител в полза на класическия автомат.