Карахме новия Range Rover Velar. Галерия и впечатленията ни


26 Sep 2017

Що за странна птица е Velar? Красива, която Land Rover позиционира над бейби Range-а Evoque, но под RR Sport. Range Rover Velar e дълъг малко над 4,8 метра (43 см повече от Evoque; близо 5 см по-къс от Sport), a спрямо SUV-тата на конкуренцията, по-едър е от Audi Q5 и седи между BMW X3 и X5, както и между Merc GLC Coupe и GLE Coupe. Дотук добре. Кой обаче е най-прекият опонент на този чисто нов модел, който се явява най-модерният в гамaта на LR Range Rover? Ние смятаме, че колата може да дръпне дори клиенти от Range Sport (на първо време, докато JLR не го обновят), а Jaguar F-Pace също попада пред мушката на Velar – междуосието на F-Pace e абсолютно същото (2874 мм), двигателите и пространството са идентични, както и платформата.

RR Velar и F-Pace са една и съща кола? Не съвсем. Двата модела споделят една и съща платформа и имат доста общи компоненти, но докато Jaguar залага на спортния имидж, RR са направили Velar да се усеща супер комфортен, също завладяващо елегантен и осезаемо по-луксозен от Jag-a. Въздушното окачване е опционално за версиите с по-малките мотори, но тестовият D300 Automatic AWD идва серийно с него. Колата вози изключително нежно дори с внушителните 22-ичнови джанти, които търкаля „моят“ First Edition – модификация с доста серийни „опции“, която ще се продава само през първата година и само с големя дизел и 380-конния бензин. И която в случая струва, готови, 216 530 лв. Ауч. Много пари, но за тях получавате и много кола. Иначе Velar започва от 118 790 лв. за изпълнение с 4-цилиндровия редови дизел със 180 коня, а F-Pace със същия мотор (кликнете на снимката долу за галерията и теста на голямата „котка“), но само със задно предаване, стартира от 89 360 лв. Тоест, Range Velar няма претенции да бъде спортен, а да потапя пътниците в лукс, комфорт и да изумява с интериора си.

Значили това, че Velar не е динамичен? Тестовият ‘First Edition’ e с най-големия дизелов мотор, 3-литровия V6 с 300 коня и 700 Нм, които се разстилат (или стоварват, зависи от избрания режим) от предоказания 8-степенен автомат ZF. Колата ускорява от 0-100 км/ч за 6,5 и развива 241 км/ч. Тоест, Velar може да бъде и доста пъргав за автомобил от този калибър и тежащ 1959 кг. Причината да не тежи 2+ тона е, че конструкцията е алуминиева, но масата все пак не е малка и се усеща, особено в завои. Нютон-метрите обаче бутат D300 със силата на локомотив, а тестовият разход бе около 10 на сто, тоест с по-нормално каране пада и под него - Range Velar е най-аеродинамичният в гамата и в историята на марката, така че и това помага. Задвижването D300 определено е най-добрият избор за модела – ако искате повече от прилична динамика, забравете за 180-конния дизел (има и вариант с 240 коня), а ако ще взимате бензинов, то нека бъде 3-литровия V6, който се среща и в Jag F-Type и F-Pace: 380 к.с., супер звук, 5,7 секунди до сто и ограничение при 250 км/ч.

Колата е адски елегантна, значи ли че това е за сметка на простора? Не, защото това е и един от основните акценти на Velar – да бъде готин, но не в замяна на пространството, както прави тесният Evoque. Най-новият Range събира между 673 и 1731 литра багаж, а линията на покрива не притеснява и високите пасажери на втория ред. Мястото за краката и рамената също е добро, което прави возенето по диагонал на шофьора също доста спокойно преживяване. Velar става и за шефска лимузина, въздушното окачване носи колата с транквилизиращо спокойствие над пътя, а шумоизолацията на купето е подобаваща на цената на автомобил.

Значи трябва да куца извън пътя? Не би трябвало. Не съм изкарвал Velar на тежък офроуд, но данните от брошурата са достатъчно обещаващи. Двойното предаване се командва от способната система Terrain Response 2, въздушното окачване осигурява просвет от 251 мм (на класически пружини колата седи на 215 мм, но като ще е Range нека да е въздух), а автоматичният режим на TR2 ви дава правото да не мислите много за настройките – колата сама „опипва“ обстановката, разпознава настилката, преценява сцеплението и решава как точно да разпредели въртящия момент по колелата. Ако решите да газите в дълбоки води, може да го направите спокойно до 650 мм – Evoque се дави при 500, а Range Sport се чувства добре и при 850 мм.

Добре, ами интериорът? Интериорът, както и екстериора впрочем, е демонстрация от типа „Ето какво можем и какво ще видите в останалите ни модели.“ За разлика от по-старите големи коли на марката, повечето неща във Velar се управляват от екрани. На централната конзола има два 10-инчови, като горният прилича на iPhone и при контакт се навежда напред за по-добра видимост, а зад волана седи друг 12,3-инчов LCD панел за километража, оборотомера, дублиране на показанията на навигацията. По-ниските изпълнения идват с класически стрелки, но 3-литровия дизел е с дигитално табло. Добро впечатление прави и че всички текстове във Velar са преведени на български, дори тези за режимите на работа на окачването, което е яко. Менютата не се бавят, а навигацията е космическа стъпка напред в сравнение със старото поколение. Не се съмнявайте, че този интериор ще бъде настанен и в по-големия Sport, а и в татко Range, които вече изглеждат поостарели при пряко сравнение с Velar.

Тоест Velar няма минуси? Има разбира се. Колата не е завладяваща за каране, а по-скоро адски отпускаща, което е минус в зависимост от гледната точка. Хипер модерната система с дисплеите пък работи доста добре, но може да шашне по-старите поколения и да провокира въпроса „Къде са големите копчета на Range Rover, които се натискат и с ръкавици?“. Най-големят минус? Цената: тестовият ‘First Edition’ с 3-литровия дизел с 300 коня е минимум 216 550 лв. (бензиновия 3.0 Supercharged с 380 коня и изпълнение ‘First Edition’ e дори 217 880 лв.) Това означава с около 16 хил. лв. повече от RR Sport SDV8 с 4,4-литровия дизел и 339 коня, в топ изпълнението Autobiography Dynamic или с 6500 повече от големия Range с 3-литров дизел, 258 коня и средното ниво Vogue. Вярно е, че ‘First Edition’ е най-скъпото изпълнение, но базов Velar с D300 започва от 144 570 лв., а в него определено ще ви липсват неща. Прилично екипиран с този мотор в HSE изпълнение започва от 180 хил.

Заключението. Новият Range Rover Velar e изключително красив SUV, който не жертва практичността в полза на визията. Достатъчно просторен е за семеен автомобил, извън пътя е вероятно по-способен отколкото някога ще ви е нужно, а интериорът в по-високите изпълнения е космически, в най-добрия смисъл на думата. За града си остава голяма кола, а най-същественият минус е етикета с цената. 

Текст и фотография: Иван Монев

Сбогом V10!