Lamborghini Urus срещу Porsche Cayenne Turbo. Моторът и платформата са идентични? Фактите и галерия
Това противопоставяне е интересно и логично, по няколко причини. Едната е, че досега Porsche Cayenne бе най-спортният SUV на пазара (Turbo), сега Lambo излизат с Urus за да отнемат тази позиция. Италианците дори определят новия си модел, като SSUV – Super Sport Utility Vehicle, А истината е, че и двата автомобила ползват една и съща платформа. И на практика един и същ мотор, но с няколко разлики.
Но колко различни са Porsche Cayenne Turbo и Lamborghini Urus? Какви са разликите в цифрите? Точно с това ви запознаваме накратко и същевременно доста подробно, като прилагаме и галерия с приятни снимки на двете коли. Приятно четене.
Размерите и обемите. Porsche Cayenne Turbo (и не само Turbo) и Lamborghini Urus са разработени на една и съща платформа на VAG – стоманено-алуминиевата MLB, която е база също на Audi Q7 и Bentley Bentayga.
Urus e дълъг 5112 мм, което е със 186 повече от Cayenne (4926 мм), широк е 2016 мм (1983 мм за Turbo), а междуосието на мега Lambo-то е 3003 мм – с близо 11 см повече от това на Cayenne (2895 мм). Иначе казано, Urus е по-голямата кола, а по-щедрото разстояние между двете оси би следвало да означава и повече място на втория ред седалки. Италианският SUV обаче…, извиняваме се, SSUV e 4-местен, докато Cayenne предлага и трето място на втория си ред.
Покривът на Lambo Urus се скосява, като при BMW X6, така че по-високите хора ще седят по-комфортно отзад в Cayenne, а що се отнася до багажния обем, при Lambo той варира в диапазона 616-1596 литра, а при Porsche е 745-1680 литра. Масите? Urus режи 2200 кг, а Cayenne Turbo 2250 кг.Задвижването. Тук има доста сходства, защото за Lamborghini нямаше да бъде рентабилно да обуят V12-ката от Aventador (или пък V10-ката от Huracan) в тялото на Urus. Нямаше, защото тези мотори са атмосферни и според Lambo не дават нужния въртящ момент в ниските обороти, необходим при каране извън пътя.
Затова италианците (заедно с немците от ръководството на VAG) са решили да задвижат Urus с версия на 4-литровия битрубо V8, който работи също в Audi RS 6 и Bentley Conti GT. И в Porsche Cayenne Turbo… Агрегатът и на двете коли е с обем 3996 куб. см., като при Urus генерира 650 к.с. при 6000 об/мин и 850 Нм между 2205 и 4500, а при Turbo: 550 к.с. при 5750 об/мин и 770 Нм от 1960 об/мин до също 4500.
Що се отнася до скоростните кутии, и при двете коли е на практика една и съща: 8-степенна автоматична ZF, a предаването е на 4-те колела. И Urus и Cayenne Turbo разполагат със система за векторно разпределение на въртящия момент.
Динамиката. Тази точка е още по-интересна. Новото Porsche Cayenne Turbo ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,1 секунди, а когато е специфицирано с опционалния Sport Chrono пакет, времето пада на 3,9 – респектиращо за кола с маса над 2,2 тона. Urus обаче е на практика еднакво тежък и със 100 коня по-мощен, като това се отразява в 3,6 сек за спринта 0-100 км/ч. Максималната скорост на Turbo-то е 286 км/ч, а на Uris е 305 км/ч, която е най-високата за SUV. И явно нормална за SSUV…
Разходът на гориво. Той също е основна причина за Lambo да се спрат на 4-литровия битрурбо V8, вместо на атмосферните V10 и V12. Благодарение на системата за изключване на цилиндри на първия, режим при който моторът предлага 235 Нм, колата гори средно по 12,6 л/100 км. Което превръща най-тежкото и голямо Lambo в (съвременната) история на марката и в най-икономичното. Парадокс, но факт. Факт е и че в ежедневието колата ще гори най малко по 16-17 на сто, но официалните данни са си официални данни. Cayenne Turbo? Той е дори по-икономичен - заводски среден разход 11,7 л/100 км.
Цените. Препоръчителната стартова цена на Lambo Urus за Европа е 171 429 евро, която не включва местните данъци и такси. Тоест, една груба сметка с нашето ДДС и в лева, означава (пак уточняваме, груба сметка) малко над 400 хил. лв. Cayenne Turbo от своя страна се продава официално в България и цената му започва от 118 680 евро без ДДС или около 280 хил. лв.
Това са най-важните цифри около двете коли, разгледате обилната галерия, след което може да кликенте на тази любопитна двойка Audi RS 6 Avant/Porsche Panamera S E-Hybrid Sport Turismo. Тя ще ви отведе до аналогичен материал, посветен на две от най-могъщите комбита на пазара в моемнта.
Текст и монтаж: Иван Монев