Официално: Новият Mercedes A-клас с операционна система, създадена в България


02 Feb 2018

Да, ето я новата А-класа или А-клас, както вече обичат да наричат колата хората в Mercedes. Най-малкият Benz (защото Smart все пак не е Mercedes) е тук в новото си четвърто поколение. И вече съвсем не е така малък. Пораснал е с 30 мм на дължина и 14 мм на широчина спрямо предшественика си. И предлага повече пространство за раменете, главите и лактите на пътниците си. Освен това багажникът е много по-просторен от доста неудобното в това отношение трето поколение на модела. Но всички тези неща минават на заден план, защото има нещо наистина ново и много съществено.

То се казва MBUX – Mercedes-Benz User Experience и е изцяло ново поколение инфоразвлекателна система, която тръгва от А-класата, но ще се разпространи и подобрява във всеки следващ модел на германците. Това, което особено ни вълнува, е, че системата е разработена от българските инженери на Visteon в развойния им център в София.

Какво може MBUX? Системата се учи от поведението на шофьора. Например, ако вижда, че няколко дни поред, точно в 18:00, превключвате от Z-Rock на радио „Новините сега“ на честота 105,6, то започва да ви предлага сама да превключва навреме за емисията. Подобно на големите S и E, А-класата вече разчита на два големи LCD екрана. В по-луксозния вариант те са с размер от 10,25 инча всеки, като няма да има А-класа с аналогови стрелки. Дори базовият модел ще разчита на два 7-инчови екрана. Говорим за класа на Golf, не забравяйте. На левия са оборотомерът, скоростомерът и подобните данни, а на десния – навигацията и инфоразвлекателната система.

Десният за първи път е чувствителен на допир, но системата може да се управлява също с контролите от волана или гласово, като кажете „Хей, Mercedes!“. Компанията е особено горда от усъвършенстването на гласовото командване.

Гордост са и новите четирицилиндрови двигатели. А200 стартира с 1,4-литров, а А250 има двулитров, докато А180d се задвижва от 1,5-литров дизел. По-късно ще се добавят също А180 и А250, като данните ще имаме за автосалона в Женева на 5 март.

1,4-литровият е чисто нов, докато другите са само преработени. И трите са много умни, особено 1,4-литровият, който е първият четирицилиндров мотор на Mercedes с деактивиране на цилиндри. Всички те получават 7-степенна трансмисия с два съединителя, по-късно ще се предлагат и ръчни скорости, а също двойно предаване и активно окачване.

На борда присъства и сериозен арсенал от системи за сигурност, някои идват директно от S-класата. А-класата ще може да се движи „полуавтономно в определени ситуации“, благодарение на система от камери и радари, които „виждат“ на 500 метра. Последното поколение Distronic намалява скоростта преди завои, кръстовища и други подобни. Също като в S-класата. Това е опционално, но активният асистент за лентата и спирачният асистент са стандартно оборудване. Опционални са и диодните светлини с 18 отделни диода във всеки фар. Доста по-малко са от тези във фаровете на S-класата, но вярваме, че светят достатъчно добре.

Инженерите са хвърлили много усилия, за да направят колата по-тиха и комфортна в сравнение с предшественика си, който не можеше да се похвали особено в тези области. Според Mercedes това е аеродинамично най-изпипаната кола в класа си, което е чудесно за разхода на гориво и шума при висока скорост. За това съществена роля имат също окачването и новата платформа, върху която ще стъпят новите GLA и CLA.

Знаем, че ще попитате и за версиите AMG. За тях обаче ще трябва да изчакаме до Женева, когато ще имаме повече инфо.

А сега цъкнете на този доволно скрит от снега S 560, за да гледате силното видео от теста ни с колата:

Сбогом V10!