Карахме ‘Baby’ Jag. Как се усеща новият E-Pace?

  • Галерия с 27 снимки. Галерия с 27 снимки.

20 Feb 2018

Първо ще уточним какво точно представлява Jagaur E-Pace. Колата не е електрическа, както може да заподозре някой по името (такава ще бъде I-Pace), а е по-малко братче на пълноразмерния SUV F-Pace. Конкурентите? BMW X1, Merc GLA, Audi Q3 и компания. 

За разлика от F-Pace обаче, както всъщност от всички останали актуални модели на марката, конструкцията на E-Pace не е алуминиева. Вместо да ползва по-лекото, но и по-скъпо ядро, 'baby' Jag е базиран на версия на платформата на Range Evoque и Land Rover Disco Sport, като междуосието на E-Pace е някъде по средата.

Какво означава това? Означава основно четири три неща: първо, че Jaguar E-Pace е първият модел на марката с напречно разположен двигател и предно предаване, от седана X-Type (2001-2009 г.) насам. Второ, пряко свързано с първото, в купето има повече място, отколкото би позволил един надлъжно настанен 3-литров V6; трето, стоманеното шаси означава, че колата не е от най-леките – в зависимост от задвижването и оборудването тежи между 1775 и 1926 кг и четвърто – една от най-важните точки - Jag E-Pace е доста по-достъпен отколкото много хора предполагат.

Цените. Базов Jaguar E-Pace струва 63 600 лв. с ДДС. Малко над 63 бона за красив Jag SUV? Цената наистина е добра, и макар, че на дали ще има много мераклии за стартовия E-Pace със 150 коня, ръчни скорости и само предно, автомобилът си идва с прилично серийно оборудване. Само 17-ките не седят много адекватно на базовото изпълнение, но това е поправимо. За сравнение, сходен Disco Sport с абсолютно същия мотор и задвижване, започва от 68 840 лв, а RR Evoque пък стартира от 72 100.

Другата крайност? Ако не щадите средства за опции (може да си поръчате дори да ви изпишат името на праговете), вземете най-мощния бензин с 300 коня и R-Dynamic HSE изпълнение (R-Dynamic задължително! С него идват яките брони и стърчащите ауспуси), колата лесно може да надхвърли 120 000 лв.

Дизайнът. Определено силна черта на Е-Pace, особено ако се изберат по-големи джанти (гамата варира в диапазона 17-21 ична) и R-Dynamic пакета, който идва с вече споменатите по-агресивни брони и стърчащи отзад два ауспуха. Дизайнът целенасочено взаимства елементи от F-Type, което важи и за визията на интериора, но за него ще кажем по-долу.

Моторите и задвижването. Както споменахме, всички двигатели са разположени напречно и всичките са 2-литрови. За съжаление в гамата не присъства 3-литровият V6 от F-Type/F-Pace и компания, но вече уточнихме каква е причината за това – платформата и цената. Мощността на дизелите е 150, 180 и 240 к.с., а на бензиновите – 250 и 300 к.с. Само базовият дизел може да се вземе с предно, докато останалите версии са AWD и с опция (или стандартно) за 9-степеннен автомат ZF. Супер.

Динамика и пътно поведение. Не очаквайте рекордни ускорения от E-Pace, но колата се хвърля в завоите повече от адекватно. Карахме двете дизелови версии D180 и D240 (430 и 500 Нм; 0-100 за 9,3 и 7,7 сек), които идват серийно с двойно предаване и 9-степенния ZF. Имате и пера зад волана (могат да се поръчат алуминиеви), но кутията сама се справя прекрасно с избора и смяната на предавките. Dynamic режимът поизостря нещата, а AWD системата насочва по-голямата част от тягата към задната ос, защото все пак колата е Jaguar. E-Pace разполага и със система за векторно разпределение на въртящия момент, което допълнително прави автомобилът по-уверен в изписването на завоите. Изводът по този параграф? E-Pace не е фурия, но е приятен за каране, както по завоите, така и на магистрала. Jag са се справили прекрасно с настройката на окачването, което позлва доста алуминиеви компоненти.

Интериор и комфорт. Салонът също е взаимстван от F-Type, усеща се по-премислен дори от на големия F-Pace, а на места материалите са по-качествени дори и от тези в спортното купе. Най-базовата версия идва серийно с 12,3-инчовия тъч, а опционално може да се поръчат и дигитални уреди. Най-готин бе салонът на сивата кола от снимките, D240, в топ изпълнението R-Dynamic HSE и издание ‘First Edition’ – специално изпълнение за старта на продажбите, което обаче идва на над 120k.

Инфотейнмънт системата позволява да свържете до 8 мобилни устройства, в салона са пръснати 5 USB порта, а отделенията за вещи са повече от достатъчни. Във вратите има отделения за бутилки с ъгъл 45 градуса - така тене се тресат и не ви дразнят при шофиране, хитро. На втория ред е окей за хора с ръст до един и деветдесет, а багажникът е 425-литров – не рекорден, но приличен (по-голям от този на Q2, по-малък от на Q3 и BMW X1). Що се отнася до комфорта на возене, с 21-ичнови джанти и окачван харесващо завоите, E-Pace е по-„нервен“ от Disco Sport, но и съответно по-приятен за динамично каране. Като цяло колата се справя добре и в двете ситуации, а аеродинамичният шум е минимален. Супер.

Заключението. Jag E-Pace се оказва много добър компактен SUV, чиито дизайн крещи “100% Jaguar” и изпъчва динамика в стил F-Type. Колата не е властелин на завоите, но се движи изключително приятно, екипирана е със стабилно количество нови технологии (в това число и LED фарове), а ако се специфицира разумно, може да се вземе много добър екземпляр със 180 дизелови коня за под 90 хил. лв. Разгледайте галерията, вижте и краткият видео тийзър, след което може да кликнете на този F-Pаce, който карахме преди известно време.

Текст: Иван Монев; фотография: Пресо Петров.

Първородната Godzilla!