BMW, Jaguar/Land Rover и Airbus си тръгват от Великобритания?
Цели сектори на британската индустрия ще бъдат направо заличени, ако Лондон не остане в митническия съюз с ЕС. Настъпи моментът, в който британците най-сетне осъзнаха какво ще се случи с икономиката им след Брекзит, пише Deutsche Welle.
Колкото повече наближаваше съдбовният ден, в който Тереза Мей представя на кабинета новия си компромис за Брекзит, толкова по-нервно реагираше британската индустрия. Групата Jagaur/Land Rover (JLR) открито заплаши правителството с последици в случай на „лош Брекзит“. От години концернът е собственост на индийската стоманена компания Tata, но „душата и сърцето на фирмата все още се намират във Великобритания“, заяви мениджърът Ралф Шпет в специално становище: „Нас и нашите партньори доставчици ни очаква несигурно бъдеще, ако на преговорите за Брекзит не бъде постигнато споразумение за безпрепятствен граничен транспорт към ЕС.
В този случай през идните няколко години ще се окажат под заплаха инвестиции на стойност от 80 милиарда паунда“. Автомобилният концерн осигурява работа на 40 хил. души в своите заводи и на още 260 хил. души при различни поддоставчици. Концернът се опасява от милиардни загуби заради евентуални продължителни гранични контроли вследствие на „твърд“ Брекзит.
Големите фирми се бунтуват.
Миналата седмица още два големи концерна (Airbus и BMW) отправиха подобни заплахи към правителството. В доклад за „оценка на риска“ ръководството на Airbus заяви, че ако Великобритания напусне митническия съюз и единния европейски пазар, това ще доведе до „сериозно прекъсване на производството“. В такъв случай концернът щял да преразгледа „своите дългосрочни инвестиции и производствени мощности“ във Великобритания.
Самолетостроителната компания Airbus има 14 хил. служители във Великобритания. Концернът осигурява и още няколко хиляди работни места във фирмите на своите поддоставчици. БМВ във Великобритания също изрази подобни опасения. Автомобилният концерн произвежда в Оксфорд главно моделите на MINI и настоява за яснота за бъдещите контакти с ЕС. Шефът на BMW - Великобритания, Йън Робертсън заяви, че британската автомобилна индустрия ще загуби своята конкурентоспособност, ако не се намери положителен изход от преговорите за Брекзит.
Предупреждението се отнася както до изнасянето на производствени мощности извън Великобритания, така и до спирането на бъдещи инвестиции. Шефът на Siemens - Великобритания, в чиито заводи работят 15 хил. души, произвеждащи части за електроцентрали и други енергийни съоръжения, също се опасява от последиците от „твърд“ Брекзит. Той призова правителството да остави страната поне в митническия съюз с ЕС, ако не бъде намерено някакво по-добро решение.
Бившият министър на икономиката Винс Кейбъл смята, че предупрежденията на Airbus са били ключовият момент, който е накарал хората стреснато да си кажат: „Боже мой!“, защото най-сетне са осъзнали какво се случва в действителност. Пол Дрекслър, председател на Конфедерацията на британската индустрия CBI, заяви през юни, че цели области на местната индустрия ще бъдат буквално заличени, ако страната не остане в митническия съюз с ЕС.
Сега хората осъзнаха какво се случва.
Все повече фирми споделяли своите опасения, защото почти всички били силно зависими от наличието на свободен търговски обмен с ЕС. Дрекслър нарече политиката на правителството в Лондон за Брекзит „идеологически порой“. Учудващо дълго британските фирми гледаха безучастно на преговорите за Брекзит. Повечето от тях явно се страхуваха да не бъдат въвлечени в идеологическите битки на правителството. Освен това поддръжниците на Брекзит постоянно подчертаваха големите глобални предимства от излизането от ЕС. Те явно все още не са проумели до каква степен е обвързана британската икономика с континентална Европа. А, от друга страна, явно надценяват и собствената си мощ. Поддръжниците на Брекзит постоянно твърдят, че ЕС щял да им предложи всичките предимства на митническия съюз и вътрешния европейски пазар безплатно, защото зависел в голяма степен от британския пазар.
В действителност е точно обратното. Статистиките са безпощадни. 44 процента от британския износ отиват в ЕС. Други 14 процента - в трети страни, които са свързани с Европа по силата на търговски договори. След Брекзит Великобритания ще загуби тези предимства и ще трябва да сключва нови споразумения. Обратно, само 8 процента от износа на страните - членки на ЕС, са предназначени за Великобритания. Освен това европейците демонстрират пълна сплотеност в преговорите и отклоняват всички британски искания за извънредни „творчески“ решения, които да са „по мярка“ на британците.
Мей има нови предложения, но съмненията остават.
Днес Тереза Мей ще предложи нов начин за това как Великобритания да сключи търговски споразумения с трети страни, като едновременно с това запази и своя свободен граничен транспорт с ЕС. Предложението ѝ се базира на преработено техническо решение за бъдещите гранични контроли. Досега ЕС постоянно отхвърляше подобни идеи. В Лондон се говори, че Тереза Мей иска възможно най-мек Брекзит. Тя вече е потърсила подкрепата на холандския премиер Марк Рюте и на федералния канцлер Ангела Меркел.
Как обаче може да бъде договорен „мек“ Брекзит, при положение че е предвидено излизането на Великобритания от митническия съюз и от вътрешния европейски пазар, остава загадка. ЕС предлага на Великобритания само две опции: Норвежкият модел с оставане във вътрешния европейски пазар, който според британското правителство ще бъде най-безболезнен за британската икономика. Или сключване на споразумение за свободна търговия по примера на споразумението между ЕС и Канада. Ако се стигне до второто решение, това ще бъде сигнал за част от британската индустрия, че трябва да се изнася от Острова.
Източник: dnevnik.bg