Тествахме 2018 BMW S 1000 RR. Моторът е, като... Nissan GT-R


17 Aug 2018

Започваме директно с едно обяснение и едно признание. Обяснението е защо BMW S 1000 RR е, като Nissan GT-R R35. Причината е не само, че този мотоциклет е брутално ефективна и супер високотехнологична машина, а и че BMW не спират да усъвършенстват мотора технически, често без да казват и без особено видими или никакви белези.

Признанието? Взехме мотоциклета от BMW България още преди той да бъде официално „пуснат“ за тестове (юхуу!), което означаваше известен компромис – байкът бе ограничен на 9k оборота (пфф…). Ще го караме пак обаче, след махане на рестрикцията преди 1000 км и след смяната на първото масло. Рестрикция, която обаче не закача динамиката на байка до въпросните обороти, така че вместо да проявим търпение (никакъв шанс), се възползвахме от това да бъдем първи.

Какво е новото? Ами, инженерите са пипнали двигателя така, че той вече не издава леко странния звук при празен ход S 1000 RR. Промяна в мощностните му показатели няма: 999-кубиковия агрегат генерира 199 к.с. при 13 500 об/мин и 113 Нм при 10 500. Mашината вече отговаря на еко нормите EU4, а списъкът с опции е още по-дълъг (вече се предлага и HP литиево-йонен акумулатор, с 2 кг. по-лек), както и режим Race.

Към тестовия мотор. Той е в мега яката разцветка Racing Red / Light White и е снабден с прилично количество допълнителни работи. Като например с двата пакета Dynamic (2425 лв.) и Race (1193 лв.) Първият е задължителен, защото включва неща, като Gear Shift Assist Pro асистента за смяна на скоростите без съединител, Dynamic Damping Control активното окачване, подгрев на ръкохватките и прозрачни LED мигачи. С вторият пък идват регулируемият Dynamic Traction Control, Pit Lane Limiter, Launch Control, още два режима Slick и USER. Вторият работи с флашка под седалката за индивидуални настройки.

С какво още може да се вземе? С адски много HP части: карбонов калник, карбонова апликация на алуминиевия резервоар, фрезовани лостчета и степенки, по-комфортна седалка (много добър вариант за онези, който смятат да ползват байка и за по-дълги преходи). Особено яка опция са кованите HP колела, с каквито е екипиран тестовият байк. Те струват около 3 хил. лв., но подобряват работата на окачването и лекотата, с която моторът завива, поради 2,4-те си килограма по-малко.

Как се усеща при каране? Усеща се страхотно. Байкът ускорява ужасяващо бързо (до споменатите 9k оборота; нататък ще видим, но имаме представа от теста ни в Румъния), а активното окачване върши чудесна работа. Ако си сложите петата на десния крак по-назад и опрете шарнира, действително усещате как той не се движи така, както очаквате, наблюдавайки пътя. Системата се адаптира стотици пъти в секунда, за да даде най-доброто сцепление.

Моторът влиза в завой с изключителна лекота, което допълнително е подпомогнато от въпросните HP колела. Те идват с по-широка задна гума, 200/55 R17, при серийна 190-ка, а самите Metzeler Racetec RR K3 се държат сууупер уверено – страхотна гума!

Контролът на сцеплението също е калибриран прекрасно и намесата му е доста ефективна, като същевременно не се усеща брутален. Убедени сме, че тази настройка е изключително трудна, но BMW са се справили страхотно. Затова колко точно ви е „спасило“ DTC-то, може да съдите от графата на дисплея – 0, 10, 20 и 40%, която се пълни според намесата му. „Чудесният“ асфалт на бул. Сливница в столицата например, веднага инициира пълните 40%, при средно навиване на газта. Същевременно, на добър асфалт, комбинацията от баланс на мотора, работа на окачването и на гумите, е изумителна.

Спирачките? Без никакви компромиси: 320-милиметрови дискове отпред и 4-бутани радиални апарати Brembo отпред, радиална помпа Nissin горе и ABS Pro (доста полезен при рязко натискане в завой), работят в хармония. Точно колко рязко сте спирали пък може да видите в друга дигитална графа с данните за отрицателното ускорение. Байкът има и показател за това, колко сте „лягали“ в двете посоки, което също е интересна статистика (а и така ще сте по-уверени в това, което казвате на по бира след карането).

Шифтърът също е особено приятна и сигурна опция. Машинката прави смените много по-лесни, в завой не мислите за лявото лостче горе, като бонус откъм сигурността е, че с него няма как да разбалансирате мотора при рязко връщане на предавки надолу. Системата ‘блипва’ газта автоматично, а колкото до моторната спирачка, при режим Race и налични сликове, тя се намалява автоматично, за да сте още по-ефективни на пистата. Мотоциклетът е адски премислен.

Плюсовете. BMW S 1000 RR e супер изпипан спортен байк, който може да се кара и от по-неопитни хора и който разгръща невероятния си потенциал, когато се кара от опитен моторист. Машина, която просто преобувате в сликове и излизате на пистата без да модифицирате нищо друго, особено ако сте поръчали пакета Race. Изглежда страхотно, а качеството на изработката е подобаващо за BMW Motorrad.

Минусите. От нашия тридневен тест с още разработващ се мотор, заключихме само един – ауспухът. И по-точно неговия звук. За 2018-та BMW са преработили системата, която е по-екологична и съответно, доста по-скучна. Немците предлагат частично решение на това, опционалната титаниева HP генерация Akrapovič (- 5 кг, над 4 хил. лв.), но истинският звук на RR идва при изцяло титаниев Akrapovič (нелегален за шосето, но…) за около 6k.

Цената. Не е малка. Базовият RR започва от малко над 34 хил. лв., но добавяйки пакетите Dynamic, Race, ковани колела и една добра генерация, уверено отивате към 50-те. Това са първите ни впечатления от обновеното BMW S 1000 RR, разгледайте галерията и хвърлете едно око на YouTube канала ни, в който засега имаме само две мото видеа, но скоро ще променим и това.

Текст и фотография: Иван Монев

Сбогом V10!