Всичко за новата Toyota Supra

  • Галерия с 29 снимки. Галерия с 29 снимки.

15 Jan 2019

Най-накрая. Toyota ни съсипа със загатвания за новата Supra, която чакаме с нетърпение още от показването на страхотния прототип FT-01 през 2014-та. И ето, че Supra Mk5 е вече факт. Макар и не точно такава, каквато мнозина очакваха. Подготвихме ви подробен материал с всички важни факти, за една от най-чаканите коли през последните няколко години.

Концепцията. Новата Toyota Supra e двуместно купе, което японците разработиха заедно с BMW. Колата ползва голяма част от компонентите на новото Z4, а в тази си версия, по-специално на модификацията M40i.

Новата Supra дебютира на пазара в общо три версии, най-бърза с 6-цилиндров мотор и две изпълнения с 4-цилиндров, с различни мощности.

Конструкцията. Supra Mk5 e изработена предимно от стомана и алуминий. И въпреки, че няма по-екзотични материали, като карбон например, шасито и купето са по-устойчива на усукване от Lexus LFA. Което, заедно с перфектното разпределение на масата в съотношение 50/50 между предната и задната ос, обещават доста приятни емоции зад волана. Виновни за това са хората Gazoo Racing, които си партнират с японците от няколко години.

Междуосието е относително малко 2470 мм, със 100 мм по-малко от това на Toyota GT86. Масата? По изчисления на японците, тя е 1520 кг, като версията с 4-цилиндровия мотор е с около 70 кг по-лека.

Екстериорът. Колата доста напомня на FT-01, но и се различава, което разстрои част от феновете. Дизайнът обаче е приятен и по нищо не може да бъде асоцииран с BMW Z4. Само най-наблюдателните и запознати с двете марки (и по-специално с немската), могат да различат огледалата и дръжките на вратите от Z4. Предницата е с нос в стил F1, като третият LED стоп отзад също е изпълнен в този дух.

Джантите са 19-ичнови, а гумите са с различен размер на двете оси: 245/35 отпред и 275/35 отзад. По-слабата версия ще се доставя с 18-инчови, със същата широчина. Що се отнася до цветовете, те са Renaissance Red 2.0, Nitro Yellow, Downshift Blue, Phantom Matte Gray, Absolute Zero White, Tungsten Silver, Turbulence Gray и Nocturnal Black.

Интериорът. Тук вече BMW произхода е доста по-видим. Като започнете от вида на волана, през едно към едно усвоената iDrive система, до джойстика за управление на 8-степенния ZF, който… да, също идва от немците.

Важно е обаче да се отбележат две неща: първо, макар и съставен предимно от BMW компоненти, салонът не ползва тези от новото Z4, а от други модели на марката. И второ, усвояването на хардуер от BMW не е задължително нещо лошо, даже напротив. Това важи със същата сила не само за кокпита.

Toyota са се постарали да направят собствен – и доста як – дизайн на основните уреди пред водача, които нямат нищо общо с немците, а паркинг спирачката, за съжаление, е електронна.

Supra е чисто 2-местен автомобил без „+2“ места за багаж, а пространството под задния капак е с обем 290 литра.

Двигателите и задвижването. 2JZ? Никак даже. Японците все пак казват, че схемата с редови 6-цилиндров мотор и задно предаване, е била едно от първите задължителни неща в началото на разработката. И основна причина да изберат BMW за партньор.

Няма как да знаем точно какъв процент сила е имало това условие при „избора“, но знаем какъв точно е моторът на най-мощната Supra: 3-литровият редови турбо шестак B58B30M1, работещ и в Z4 M40i. Той генерира 340 к.с. при 5000 об/мин и 500 Нм между 1600 и 4000.

Двете по-слаби изпълнения на Supra разчитат на 2-литров мотор, също от гамата на баварците. Четирицилиндровите версии са с 258 к.с. и 400 Нм, както и с 197 к.с. и 320 Нм, в най-базовaта и евтина Supra. Всички изпълнения са със задно предаване и всичките разчитат на 8-степенния ZF 8HP51. Най-мощната версия разчита и на електронно контролиран диференциал с ограничено приплъзване, адаптивно окачване и Track режим на ESP-то.

Динамиката. Топ версията с 340 коня вдига 100 за 4,3 секунди, „по-бързо от някои европейски конкуренти, които са 2-3 пъти по-скъпи,“ отбелязват от Toyota. TopGear.com визират мощното 410 к.с. BMW M2 Competition, кoето е с 0,1 секунди по-бавно до сто, но с ръчни скорости. M DCT кутията го прави 0,1 секунди по-бързо. Максималната скорост на върховата Supra е ограничена на 250 км/ч, но с опционалния M пакет, тя може… Оп, извиняваме се, тук говорим за Toyota.

„Средната по хубост“ Supra с 258 коня вдига сто за 5,2, a базовото купе със 197 коня: 6,5.

Цената и квотите. Toyota казва, че топ изпълнението с 340 коня ще започва от 49 990 долара, като не е ясно дали става въпрос за цената в САЩ. Превърната в евро, това прави малко над 43 хил., което означава, че у нас вероятно ще се продава за около 100 000 лв.

Само дето ако искате, ще трябва да побързате, защото Toyota е отпуснала квота от едва 900 коли за Европа за 2019-та. Което значи, че ще увеличите шансовете си, ако стиснете пачка с 50k евро и тропнете с нея на вратата на завода в Грац, Австрия, където Magna Steyr произвеждат новото Z4 и Supra.

Текст: Иван Монев

Много практичен и интересен!