Историята на дизайнера от Северна Корея, който промени завинаги Shelby Mustang


07 May 2019

Най-вероятно, ако не сте от върлите фенове на Ford и продукцията на Shelby, е слабо вероятно името Джон Чун да ви говори нещо. Макар и да е познато на малцина, то има много важно място в историята на Shelby American. Ето накратко защо.

Чун избягва от Северна Корея, където е роден, през 1957, скоро след края на Корейската война, в която взима участие на страната на Южна Корея. Войната е отнела семейството и родното му място и на практика нищо не го задържа в опустешената страна. Преди това живее в Сеул при своя чичо, при когото избягва от Северна Корея.

След като се озовава в САЩ, набързо се насочва към Art Center College of Design в Калифорния (сега носещ името ArtCenter), където получава стипендия и плаща по 350 долара на семестър за обучението си. Същият институт е дал на автомобилната индустрия имена като Крис Бенгъл, Люк Донкерволке, Лари Шинода и други. В продължение на седем години Чун учи упорито всеки ден, а вечерите работи като механик, за да връзва двата края.

Когато завършва, той е вече в средата на 30-те си години и намирането на работа не е никак лесна задача. Късметът му се усмихва, когато Фред Гуудуел, главен инженер в Shelby American, го среща и му предлага работа. Скоро след това кореецът се озовава в трансформирано хале на летището в Лос Анджелис, където твори задачи, поставяни му лично от Карол Шелби. След десетки скици, голяма част от неговите идеи намират място в Shelby Mustang GT350 и GT500 от 1967 година. Две истински легенди.

Още по-впечатляваща е работата му по логото на Shelby American. В продължение на няколко месеца, Чун изучава структурата и устройството на различни змии, за да може да претвори по най-добрия начин изгледа им на чертожната дъска. След много упоритост и труд се ражда емблемата на студиото, която остава разпознаваема и до ден днешен.

Чун става изключително ценен кадър в автомобилната индустрия в САЩ, тъй като има добри инженерни познания, които превръщат дизайна му в доста по-подходящ за бъдещи разработки от гледна точка на производство и поддръжка. С годините работи още за Chrysler, а освен това консултира и Hyundai при дебютния износен модел на марката за САЩ. Чун почива на 6 юли 2013 година.

Фенове сме! A вие?