Карахме Honda Super Cub, най-масовото моторно превозно средство… в света

  • Карахме Honda Super Cub, най-масовото моторно превозно средство… в света

21 юни 2019

100 милиона. Сто милиона произведени броя. Това сочи статистиката за 2017-та година. От 1958-ма досега Honda са произвели повече от сто милиона екземпляра от модела си Super Cub, с което симпатичното моторче безапелационно заема първото място в класацията „Най-масово моторно превозно средство в света“. Toyota изостават сериозно с малко над 40 млн. екземпляра от Corolla, а Volkswagen могат да се похвалят с под 25 милиона Beetle-a.

Всъщност, дизайна на Super Cub се счита за един от най-значимите и разпознаваемите в сферата на транспорта, заедно с този на Ford Model T, Jeep Willys и вече споменатия Beetle. Проектът е заслуга изцяло на г-н Соичиро Хонда, чиито пазарен нюх се оказал безпогрешен – Хонда предвидил глада за лек мотоциклет, който да моторизира следвоенна Европа. И използвайки знанията от състезателните разработки за, внимание, TT на о-в Ман, най-вече в областта на леките конструкции, създава няколко прототипа и накрая, през 1958-ма, Honda Super Cub.

Която, още един интересен факт, реално е първият мотоциклет с пластмасови панели, които „вършат същата работа, като металните, но са значително по-евтини за производство“. Производство, което започва в новопостроената фабрика в Сузука, която е изградена по модел на… фабриката на VW за Beetle във Волфсбург.

Компактното моторче се превръща в хит не само в Европа, но и в САЩ, благодарение на създадената American Honda Motor Company и нейната хитра маркетингова стратегия - ‘You meet the nicest people on a Honda’. Или нещо, като „Най-готините хора карат Honda“. Хитър рекламен подход, с които японците разграничат имиджа на двуколесните си машини и – най-вече – на техните собственици, от този на лошите момчета с Harley и всяващите смут в обществото членове на банди, като ‘Hells Angels’.

Може би малко прекалихме с историята, но просто това моторче го изисква и заслужава. История, заради която бяхме супер любопитни да караме най-новата версия на машинката, изглеждаща почти на 100%, като оригинала. Когато се приближи човек обаче, вижда че пред него стои чисто ново моторче.

Първото впечатление? Много качествена изработка. Панелите пасват перфектно, бутоните по кормилото са оформени и седят с голяма точност, а комбинацията между аналогов скоростомер и дисплей е супер успешна. Показанията на последния са доста стилни, но и малко дребни, така че ще ви трябват няколко карания за да свикнете какво точно показва той. Екстериора на двигателя също е завършен супер стилно и създава впечатление за качество.

Позиция зад кормилото и каране? Супер удобна, перфектен ъгъл на телескопичната вилка (ход 26 мм) и ефективна защита долната част на тялото от вятъра, което е безценно, особено в по-хладно време. Седалката е щедро подплатена, а окачването – учудващо комфортно, отзад с два амортисьора. Изненадващо е колко приятно се носи Super Cub C125 над неравния асфалт, нещо за което помагат и големите 17-инчoви колела с гуми 70/90 отпред и 80/90 отзад.

Едноцилиндровият 4-тактов двигател е предостатъчен за градско каране. Обем 125 куб. см, мощност 9,6 к.с., 10,4 Нм, на които им се налага да задвижват маса от 109 кг, плюс тази на каращия. Моторетката безпроблемно развива 100 км/ч, напълно задоволителни за градската среда. Що се отнася до разхода, с едно напълване на 3,7-литровия резервоар може да минете близо 250 км. Това означава разход от около 1,5 на 100, но той разбира се ще зависи и от масата на управляващия и неговия маниер на… ръчкане.

Скоростите? Системата е малко особена, но ефективна. Сменяте с два взаимосвързани педала от лявата страна, но нямате ляво съединително лостче горе на кормилото, за което да мислите. С петата сваляте надолу, с пръстите качвате нагоре. По този начин ще запазите и лявата обувка непокътната, тъй като лостовата система не изисква побутване нагоре. С пета́ преминавате и на неутрална, но готин елемент от карането на Super Cub е, че може да я държите на 1-ва на светофарите, със спирачка, също както скутер с обикновен вариатор. Предавките са 4 на брой, като единствено трябва да свикнете с низходящите превключвания, които може да се случат по-грубо. Подаване на междинна газ и няколко километра из града, и сте готови да се плъзгате в комфорт и безгрижие.

Keyless? Да, Honda Super Cub се пали с ключ в джоба, посредством врътка отляво, под кормилото. Последната е достатъчно голяма за да бъде удобна, като същевременно не е натрапчива по отношение на дизайна.

Стойка? Моторетката идва серийно с централна стойка, чиято кинематика, в комбинация с масата от 109 кг., правят паркирането на Super Cub лесно и дори за по-фини дами.

Цената? Honda продават Super Cub C125 за 7699 лв. с ДДС, без значение дали ще изберете „нашата“ готина разцветка ‘Pearl Nebula Red’ или не по-малко яката ‘Pearl Niltava Blue’. Серийно машинката идва с диск и ABS система за предното колело и барабан за задното.

Заключението. Honda Super Cub е прекрасно средство за придвижване в града през топлите дни от годината. От чисто ергономична гелдна точка и удобство, имате комфортно окачване и защита от вятъра на долната част на тялото, от икономическа – смешно малък разход, паркирате където си искате, заемате супер малко място (дълга е 1,9 метра), а мястото което заемате, с превръща в доста стилно заето място, защото Super Cub изглежда супер приветливо и стилно.

Текст и фотография: Иван Монев. С изклчение на двете снимки... с Иван Монев, които са дело на Ради Ангелов.

Коментирай

Sending ...