Най-добрата инвестиция? Този Aston DB5 е един от 12 произведени и струва цяло състояние.

  • Галерия с 14 снимки Галерия с 14 снимки

08 Aug 2019

Купетата на Aston Martin от 60-те се ползват със забележителна слава, благодарение на изключителния си дизайн, безсмъртния Джеймс Бонд и забележителната за времето си динамика. Но те очевидно не са практични коли. Което за първи път прави впечатление на сър Дейвид Браун - активен спортист и почитател на лова, собственик на Aston Martin в тези години, и притежател на инициалите, родили серията DB на британската марка. Когато Браун купува закъсалия Aston Martin (компанията, не конкретната кола) бил особено притеснен, че не могъл да си носи стиковете за поло (това е голфът на 60-те), нито има къде да качи ловните си кучета. DB5 е напълно нефункционален за товарене на каквото и да било, признаваме.

Според легендата Браун се появил на срещата с инженерите си, като водел ловно куче. Качил го на масата и казал: “Направете кола, в която да мога да го вкарам”.

Резултатът е двуврато комби, което попада в категорията шутинг брейк и е толкова красиво, че и до днес остава една от най-елегантните коли на марката.

По това време заводът на Aston е толкова натоварен, че поръчката за производството на серията шутинг брейк е дадена на производителя на каросерии Харолд Радфорд. За основа са използвани обикновените DB5.

Общо от колата са произведени 12 екземпляра, като освен този на снимките има още само три, чиито волан да е от правилната страна, останалите осем са с десен. Истината е, че лепването на шутинг брейк каросерия върху шасито на купето не се оказва добра идея, защото задното очакване не може да се справи с товара, когато багажникът е пълен, и колата става нестабилна. Което по никакъв начин не намалява стойността ѝ днес.

Конкретният екземпляр е върху шаси DB5/2273/L от 1965 г. Прекарал е целият си живот по прекрасните пътища на Швейцария, като е сменил трима собственици. RM Sotheby’s ще го предложи на търг на 15 август - на същия търг, на който ще бъде предложен един от най-специалните екземпляри McLaren F1.

Сумата, от която ще стартира търга не е ясна, но очакваме да е някъде между стратосферата и Марс. Какво ще получите, ако DB5 Shooting Brake попадне в колекцията ви? На първо място безпрецедентен 1132-литров багажник. Мда! А също така оригинално радио, два серийни двуточкови предпазни колана и оригинална кожена тапицерия.

Първият собственик е използвал колата за всекидневни нужди (вероятно не е пренасял тухли), а през 2003 ѝ е направен пълен ремонт, включително с ъпгрейд на мотора до 4,2-литровата версия на редовия шестак, която има 315 к.с. Тогава серийната скоростна кутия е сменена с 5-степенна автоматична на ZF.

През 2009 колата попада при сегашния си собственик, който се обръща към Aston Martin за още заводски тунинг. Обемът на двигателя е увеличен до 4,7 литра, добавени са три карбуратора SU HD8, както и оригинални 15-инчови джанти от 60-те. Всичко това, както и пребоядисването в оригиналния цвят Silver Birch се случва в завода на Aston Martin под наблюдението на инженерите, работили по серията DB в продължение на десетилетия.

Звучи като добра инвестиция за следващите няколко десетилетия...

 

 

Много практичен и интересен!