Вижте какво значи 50 години еволюция на турбо моторите на BMW за моторни спортове

  • Галерия с девет от най-славните състезателни турбо мотори на BMW Галерия с девет от най-славните състезателни турбо мотори на BMW
  • 1969: M121 в BMW 2002 TI. Първата състезателна турбо кола на BMW. С нея Дитер Квестер печели титлата в Европейския шампионат за туристически автомобили. 4-цилиндровият мотор достига 6500 об/мин и около 280 к.с. Турбото работи при 0,98 бара. 1969: M121 в BMW 2002 TI. Първата състезателна турбо кола на BMW. С нея Дитер Квестер печели титлата в Европейския шампионат за туристически автомобили. 4-цилиндровият мотор достига 6500 об/мин и около 280 к.с. Турбото работи при 0,98 бара.
  • 1976: M49/4 в BMW 3.0 CSL. BMW 3.0 CSL участва в 24-те часа на Льо Ман през 1976 г. Заради технически проблеми не записва добро класиране, но 3,2-литровият мотор с налягане на турбината от 1,72 бара произвежда около 750 к.с. при 9000 об/мин. 1976: M49/4 в BMW 3.0 CSL. BMW 3.0 CSL участва в 24-те часа на Льо Ман през 1976 г. Заради технически проблеми не записва добро класиране, но 3,2-литровият мотор с налягане на турбината от 1,72 бара произвежда около 750 к.с. при 9000 об/мин.
  • 1977: M12/12 в BMW 320 Group 5. Годината е 1977, а турбо моторите вече са по-познати. Renault дебютира с турбо мотор в F1. BMW пък вади 400 к.с. от 4-цилиндровия си мотор в шампионата за туристически автомобили. През 1979 вече е с над 500 к.с. 1977: M12/12 в BMW 320 Group 5. Годината е 1977, а турбо моторите вече са по-познати. Renault дебютира с турбо мотор в F1. BMW пък вади 400 к.с. от 4-цилиндровия си мотор в шампионата за туристически автомобили. През 1979 вече е с над 500 к.с.
  • 1979: M88/2 в BMW M1. В най-мощната си версия M88/2 надхвърля 1000 к.с. и ускорява M1 до над 320 км/ч. По това време BMW записва някои изключителни битки с Porsche и Ford, като особено известна е победата на “Норисринг” през 1981 г. 1979: M88/2 в BMW M1. В най-мощната си версия M88/2 надхвърля 1000 к.с. и ускорява M1 до над 320 км/ч. По това време BMW записва някои изключителни битки с Porsche и Ford, като особено известна е победата на “Норисринг” през 1981 г.
  • 1981-1987: M12/13 в Brabham BMW. 1,5-литров турбо мотор в Brabham BT52, с който Нелсън Пике печели първата титла за турбо мотор в F1. Наследникът на този мотор е M12/13/1, кой то в квалификационни режими достига до 1400 к.с. - рекорд и до днес. 1981-1987: M12/13 в Brabham BMW. 1,5-литров турбо мотор в Brabham BT52, с който Нелсън Пике печели първата титла за турбо мотор в F1. Наследникът на този мотор е M12/13/1, кой то в квалификационни режими достига до 1400 к.с. - рекорд и до днес.
  • 2011-2012: P14 и P13 в MINI WRC и BMW 320TC WTCC. Голяма гордост за BMW в епохата след F1, защото моторът за WRC използва почти непроменени цилиндровия блок и цилиндровите глави от двигателя на семейния MINI Countryman - толкова здрав е моторът. 2011-2012: P14 и P13 в MINI WRC и BMW 320TC WTCC. Голяма гордост за BMW в епохата след F1, защото моторът за WRC използва почти непроменени цилиндровия блок и цилиндровите глави от двигателя на семейния MINI Countryman - толкова здрав е моторът.
  • 2016: P63 в BMW M6 GT3. Отново близък до серийните коли. P63 е леко модифициран спрямо S63. 4,4-литровият V8 и до днес жъне успехи в различни класове с мощности около 600 к.с., включително в състезания за издръжливост като “24-те часа на Спа”. 2016: P63 в BMW M6 GT3. Отново близък до серийните коли. P63 е леко модифициран спрямо S63. 4,4-литровият V8 и до днес жъне успехи в различни класове с мощности около 600 к.с., включително в състезания за издръжливост като “24-те часа на Спа”.
  • 2018: P63/1 в BMW M8 GTE. С намален обем до 4 литра този двигател е изграден от точно 2300 части. 985 от тях са уникални спрямо стандартния P63. Турбо моторът се използва в BMW M8 GTE и е най-икономичният V8 в моторните спортове, твърди BMW. 2018: P63/1 в BMW M8 GTE. С намален обем до 4 литра този двигател е изграден от точно 2300 части. 985 от тях са уникални спрямо стандартния P63. Турбо моторът се използва в BMW M8 GTE и е най-икономичният V8 в моторните спортове, твърди BMW.
  • 2019: P48 в BMW M4 DTM . 50 години по-късно BMW пак прави 4-цил. турбо мотор за шампионата за туристически автомобили. С над 600 к.с. и 2,5 бара основната работа не е по мощността, а по ефективността. P48 тежи едва 85 кг и е хипер икономичен мотор. 2019: P48 в BMW M4 DTM . 50 години по-късно BMW пак прави 4-цил. турбо мотор за шампионата за туристически автомобили. С над 600 к.с. и 2,5 бара основната работа не е по мощността, а по ефективността. P48 тежи едва 85 кг и е хипер икономичен мотор.

19 Aug 2019

BMW празнува юбилей. Преди точно 50 години за първи път турбо мотор на компанията се появява в състезателна кола. Половин век по-късно баварците вече имат шест победи със своя 4-цилиндров турбо мотор в DTM. Макар BMW да не е първият производител, използвал турбо мотор в моторните спортове, компанията записва името си със златни букви, когато Нелсън Пике печели титлата във Формула 1 през 1983 г. с Brabham. Това е първата титла за турбо кола в историята на спорта.

По този повод в галерията ще откриете някои от най-славните турбо мотори на баварците, които проследяват развитието на турбо технологиите за тези 50 години.

 

Първородната Godzilla!