Култовата Honda RC211V: 5-цилиндровата MotoGP ракета, разработена от и за Валентино Роси


16 Sep 2019

Защо се връщаме 13-17 години назад и поглеждаме към тази Honda RC211V? Заради нейния уникален 5-цилиндров агрегат, който звучи прекрасно и заради успехите на байка. Сетихме се за тази машина и решихме, че няма да имате нищо против да ви я припомним или, за онези от вас, които не са запознати с нея, да ви я представим. Защото си заслужава.

През 2002 настъпва нова ера в Световния шампионат по мотоциклетизъм, с въвеждането на нови правила и сформирането на добре познатия ни вече клас MotoGP. Максималният работен обем на двутактовите машини остава 500 кубика, а разрешеният брой цилиндри – 4, като на 4-тактовите агрегати „е разрешено” да разполагат с между 3 и 6 цилиндъра, стига работният обем да е до 990 куб. см. Което кара марките да експериментират с най-различни машини за първия сезон на MotoGP, като тази на Honda, освен супер любопитна, се оказва и смазващо добра.

Работното място на Роси за 2003-та: втората модификация на Honda RC211V.

MotoGP байка на Роси за 2003-та: Honda RC211V

Honda NRS500 отстъпва мястото на разработената през 2001-вa RC211V. Нейни майстори са HRC (Honda Racing Corporation), а RC означението в името на байка идва от традиционната за Honda представка за 4-тактовите и състезателни машини, докато цифрите означават първия заводски байк за 21-ви век. V-то накрая седи заради конструкцията на двигателя.

Двигател и то какъв. HRC избират „златната среда” по отношение на позволения брой цилиндри, спирайки се на супер екзотичната схема с 5 бутала, обслужвани от 4 клапана. Работният обем е в горната граница от 990-кубика, а ъгълът между цилиндрите е 65,5 градуса. При дебюта си през 2002-ра това механично произведение на изкуството е в състояние да генерира над 200 к.с., разгръщането на които се контролира почти изцяло само от пилота, БЕЗ наличието на тракшън контрол. Тогава ездачът е разполагал само с три настройки на мотора, в зависимост от различните нужди по време на състезанието. Масата на мотора сух е 148 кг. Лудост.

Лудост, която Валентино Роси управлява брилянтно, в Repsol, заедно с Тору Укава. Комбинацията Роси/Honda RC211V се оказва толкова брутално ефективна, че „Докторът” завършва сезон 2002-ра на първо място, с над 100 точки (по-точно 120) преднина пред Макс Биаджи, следван от Укава на 3-то място с 6 точки зад Макс. По това време за Honda карат също Алекс Барос и Дайджиро Като, завършили съответно 4-ти и 7-ми в генералното класиране на MotoGP.

През 2003-та мощността скача на 240 к.с., като в последствие е добавена и система за контрол на сцеплението. Тогава карат Роси и неповторимия Ники Хейдън, заедно с Като и Сете Гибернау. Макс Биаджи пък е сред сателитните пилоти. Равносметката: втора поредна титла за Роси с RC211V, като Сете и Макс се нареждат зад него. Първите три позиции се заемат от 5-цилиндровата машина на Honda.

Honda RC211V на Алекс Барос, сезон 2004.

Honda RC211V на Алекс Барос, сезон 2004.

Следва изключително интересната 2004-та. След изтичането на договора на Вале, с крайна дата 31 декември 2003-та, италианската легенда сменя мотоциклета с Yamaha YZR-R1, преминавайки в отбор, който, до този момент, не е имал титла в кралския клас от 12 години. Изключително рисков и едновременно любопитен ход, който ясно може да покаже колко важна е ролята на един пилот и колко важна е тази на машината. За Honda остават да карат Алекс Барос, Ники Хейдън и Сете Гибернау. Именно Сете оказва сериозна съпротива на Роси в началото на годината. В последствие обаче Валентино демонстрира майсторството си, а приятелството между италианеца и испанеца избледнява в хода на сезона, тотално приключвайки след 13-тия кръг в Катар, където „Докторът” отпада. Обновената RC211V карат също и съпътстващите титулярите Биаджи, Колин Едуардс и Макото Тамада.

‘Brno Bike' еволюцията на RC211V на Ники Хейдън през 2005-та.

‘Brno Bike' еволюцията на RC211V на Ники Хейдън през 2005-та.

В крайна сметка Вале печели титлата при пилотите с R1-цата, следван от Сете и Макс с RC211V. На 4-то място завършва Алекс, а след него се нареждат Колин и Макото, също с Hond-и, осми е Карлос Чека с Yamaha, а девети – Ники Хейдън с 5-цилиндровата Honda, която вече е с нов заден шарнир и изпускателна система. Старият отбор на Вале печели трета поредна титла при конструктурите, а Yamaha остава на 2-ро място.

2005-та. Петцилиндровата MotoGP машина на Honda започва леко да изостава. Сезонът се оказва първи от 4 последователни, в който HRC изпуска титлата при конструкторите в MotoGP – победител е Yamaha, за пръв път от 13 години. Роси доминира при пилотите, Марко Меландри извоюва втората позиция с отбора си Movistar Honda MotoGP и байк RC211V, а трети остава Ники Хейдън със същия мотор за Repsol.

Honda правят сериозна ревизия на шасито за Бърно, 11-тия кръг от общо 17-те. Състезание, което печели Роси, но след което Ники Хейдън и Макс Биаджи споделят, че RC211V е значително по-добра. В резултат тази спецификация получава прякора ‘Brno Bike’.

26-тицата на Дани Педроса за сезон 2006, в който завършва на 5-о място.

26-тицата на Дани Педроса за сезон 2006, в който завършва на 5-о място.

Последната година на 5-цилиндровата мега машина на Honda е 2006-та. Супер интересен сезон, в който битката при пилотите се решава буквално в последното състезание, във Валенсия. Именно там Валентино пада, а Ники Хейдън завършва на 3-та позиция, която се е достатъчна да заслужи на американеца световната титла, първата и, за огромоно съжаление, единствената за Хейдън, който ни напусна през май 2017-та, в следствие на нелеп инцидент с велосипед. Роси остава на второ място при пилотите, а трети е Лорис Капироси с Ducati Desmosedici GP6. Италианците заемат третата позиция при конструкторите в края на сезона, втори са Yamaha, a пъри – отново Honda. Това е и последната титла за култовата RC211V.

С този мотоциклет Ники Хейдън стана шампион през 2006-та.

С този мотоциклет Ники Хейдън стана шампион през 2006-та.

За 5 години в MotoGP, Honda RC211V печели 48 състезания от 82, което прави над 58 процента. Машината записва 3 титли при пилотите с Роси през 2002 и 2003-та, и с Ники Хейдън през 2006-та, както и 4 титли за конструкторите, между 2003-ра и 2006-та, като само през 2005-та Yamaha успява да си извоюва челната позиция.

Най-достъпният хибриден SUV?