Карахме BMW R 1250 GS Adventure. Най-добрият избор на пазара?


20 Oct 2019

Този мотоциклет е двуколесният еквивалент на някой SUV, може би на BMW X5. Голям (доста…), супер комфортен, прекрасен за дълги пътувания, скъп и достатъчно способен извън пътя. Последното е вечната тема по която анти-феновете на BMW Motorrad спорят с почитателите на марката, и най-вече, със симпатизантите на големия GS. Окей, тежащият около 270 килограма мотор може и да не е толкова адекватен за супер тежък офроуд колкото, да кажем, Honda Africa Twin, но истината е, че – както често се случва и при автомобилите -, задкормилното устройство до голяма степен определя „способностите” на машината. И гумите.

Карахме BMW R 1250 GS Adventure от понеделник до петък, предимно по асфалт, малко по черен път, а много за малко и по пясък. Ето какво представлява внушително изглеждащия GS и какви са нашите впечатления.

Какво представлява? Най-големият мотоциклет от ‘Adventure’ гамата на BMW Motorrad. Много приличащ на нормалния R 1250 GS, но с няколко разлики, като по-големия резервоар (30 литра; 20 при стандартния), по-голямата височина и ход на окачването (+20 мм), серийните предпазни тръби и още няколко работи. GSA, както често съкращават името му, идва и стандартно с колела със спици вместо алуминиеви (серийни и за HP изпълнението на по-малкия R 1250 GS, което ще ви представим във видео съвсем скоро), както и с по-добра защита от вятъра, заради широчината си и някои други аеро елементи.

Но, НО, честно казано, ако специфицирате един стандартен не-Adventure HP с някои оригинални аксесоари, може до голяма степен да го уеднаквите с GSA, без разбира се 10-те литра бонус в резервоара, които така или иначе най-вероятно няма да са ви необходими. Освен ако не се казвате Юън Макгрегър или Чарли Бруман, които в момента обаче биха се зарадвали и на 20-те литра на стандартния GS. Или пък Гастон Райе, а защо не и Елспет Биърд.

Усещат ли се тези 270+кг? Естествено. Но те затрудняват, когато маневрирате с мотора при паркинг ситуации, почти на пръсти, ако сте около високи 1,85. Ако сте над 1,9 метра, GSA ще ви се струва, като доста тежък велосипед. Масата би била проблем и ако изтървете мотора, особено извън пътя, но веднъж потеглите ли, честно казано забравяте, че карате толкова тежък байк.

Как се държи на пътя? Изключително приятно. Седите високо, като в X5. Височината на шофьорската седалка е 890/910 мм, настройва се в две позиции, като може да поръчате и по-ниска или по-висока версия. Седите с около 3-4 см по-високо отколкото на стандартен GS, което не е добре, ако вие самите сте под 1,8 метра. Позицията обаче е супер удобна, чувствате се господар на пътя, а въпросната височина на мотора ви дава и увереност, защото спокойно виждате над колите, какво се случва далеч напред.

Двуцилиндровият двигател не изпитва абсолютно никакво затруднение по отношение на задвижване на тази маса. Всъщност, R 1250 GSA върви, като ужилен, без значение дали сте го карате сам в „смешния” вариант без нито един кейс и пасажер отзад или с 3 кейса и втори човек. Сърцето му е новия боксер, който е с 84 куб. см по-голям, по-мощен отпреди, 136 к.с. и 143 Нм (125 к.с. и 125 Нм при R 1200) и с т.н. 'ShiftCam' технология. Работата на последната се изразява в надлъжно изместващи се разпределителни валове, променящи хода на всмукателните клапани, а оттам – двигател с двойнствен характер. Икономичен в ниските и мощен във високите обороти. Но не си мислете, че усещате превключванията между двете фази – никак даже. Това което усещате е постоянна тяга и линейност, без нервното подритване, което бе характерно за предходния 1170-кубиков боксер.

Ергономията и таблото? Приказка. Всички лостчета и бутони са там, където очаквате да бъдат, серийният 6,5-инчов дисплей дава супер детайлна информация за машината, чете се ясно и на слънце, а управлението му чрез т.н. мултиконтролер (колелцето при лявата конзола на кормилото), е лесно и интуитивно. Същата врътка може да командва и навигацията - адски удобно, а благодарение на Bluetooth свързаността може да си пускате и песни от телефона, да отговаряте на обаждания или да ползвате неговата навигация, чиито насоки да излизат на въросния дисплей.

Става ли за спортно каране? Какво значи спортно каране? Окачването е чудесно, може да го настройвате, ако решите, че знаете как и че няма да го „разстроите” по начин, че да съжалявате. Тестовият мотор е с адаптивното Dynamic ESA (разработка на BMW Motorrad и ZF), което само решава как да се държи и позволява да му зададете твърдостта, избирайки между ‘Road’ и ‘Dynamic’. Тягата на двигателя е предостатъчна, а поведението на GSA при динамично каране по завои може да ви изненада, още повече ако съдите предварително по „едрата” му визия. Спирачната система е безупречна, а пък ABS Pro електрониката и хардуера са от последно поколение (Bosch), разбиращо колко е наклонен мотора и съобразяващо с това разпределението и дозирането на спирачното усилие. Тоест, имате един от най-съвременните помощници.

Как се държи извън пътя? Както го карате. Ние не се престрашихме да го ръчкаме по пясъка, по ред причини – висок и тежък байк с предимно шосейни гуми, който освен това е скъп и не е наш. Нямаше да докажем нищо на никой. Ако се обуе обаче в „рошави” гуми и се кара от подходящо задкормлно устройство, GSA също може да изненада.

Бихме ли си купили GSA? Този мотоциклет е прекрасен. Когато прекарате няколко дни с него, той се превръща в нещо повече от тежко парче метал, превръща се в най-добър приятел. Развивате чувства. Като огромен лабрадор, който разхожда вас вместо вие него. Но в повечето случай и „обикновеният” R 1250 GS би задоволил туринг и офроуд нуждите ви (HP), при това с предимството, че е малко по-нисък и малко по-лек от ‘Adventure’. И по-евтин, което ни довежда до последната точка на този текст.

Цените. BMW R 1250 GS Adventure започва от 33 900 лв. с ДДС, което е с 2500 лв. повече от базовия R 1250 GS. За щастие, след смяната на двигателя, BMW вече дават моторите с малко по-щедро серийно оборудване: LED фар, 6,5-инчов тъч и още няколко неща. Това обаче не значи, че не е нужно да си доплатите за още необходими работи. Като например за т.н. ‘Touring’ пакет за 4200 лв., включващ задължителните за подобен байк круиз контрол, подготовка за навигация и система за монтаж на куфари, плюс не толкова задължителните опции за безключово палене, активно окачване и допълнителни LED фарчета. Бихме добавили също и подгрев на ръкохватките, влизащ в пакета ‘Comfort’ (+1000 лв., плюс контрол на налягането в гумите и хромиран ауспух), а ако решите че искате и шифтър за смяна на предавките без да ползвате лостчето на съединитрля, ще трябва да кликнете и на плюсчето на пакета ‘Dynamic’ (още 2000 лв. и за дневни светлини, LED мигачи и допълнителни режими на каране – освен Rain и Road получавате още Dynamic, Enduro и Enduro Pro). Така подминавате сумата от 42 хил. лв. още преди да сте си поръчали куфарите…

Никой обаче не е казал, че BMW GSA е евтин мотор. Вероятно е малко надценен, заради трите първи букви, но и никой не може да отрече, че големият GS е и един от най-добрите мотоциклети в света. Карането му е истинско удоволствие, което е безценно. Или в случая с тестовия ни мотор, ... около 42 хил. лв.

Текст и фотография: Иван Монев

Фенове сме! A вие?