Карахме новия Jaguar XE


20 Nov 2019

Първо, бързо разяснение. Какво представлява Jaguar XE, защо се появи на бял свят и с какво британците обновиха модела за 2020-та? Първите два въпроса отстрелваме с един отговор – XE е най-малкият модел на британската марка, „появен” се за да хапе от разноцветната пита на немските хегемони Audi A4, BMW Серия 3 и Mercedes-Benz C-Class. Alfa също имат играч тук, Giullia, но по-отскоро и определено с не толкова силни позиции.

„Бейби Jag”-ът дебютира през октомври 2014-та в Париж, с класическа схема на задвижване: надлъжно разположени двигатели и задно или двойно предаване. Ура! И, за разлика от конкурентите си, с предимно алуминиева конструкция, уникална за сегмента. Супер. Продажбите обаче изоставаха от тези на немците, което наложи освежаване на XE. Не, че първоначално колата беше лоша, просто сега бе най-подходящо за JLR да наточат ноктите на „малкто коте” за нова атака.

Новостите? Тях ще засегнем и в детайли, надолу по другите точки в текста, като тук ще споменем само, че – за съжаление – гамата от двигатели е по-опростена. Което, само по себе си не е лошо, но вече не включва силния 3-литров V6, а само 4-цилиндови машини. Изключваме 5-литровия комресорен V8 с 600 коня, вграждащ се в развиващия 340 км/ч XE SV Project 8. Тази модификация е ограничена в 300 броя, които се съмнявам, че ще се продадат изцяло, брилянто откачена е и я обожаваме без дори да сме я виждали на живо. Струва над 340 хил. лева и за жалост няма да я засечем по нашите пътища. Ръчната смяна на скорости също остава в миналото, като сега абсолютно всички XE идват серийно с прекрасния 8-степенен ZF 8HP45.

Jaguar XE отвън. Дизайнът е подострен и, според нас, колата изглежда прекрасно. XE преди фейслифта също бе приятен, но формите на задницата седяха някак недостойно семпли, което се дължеше най-вече на стоповете. Сега те са нови, серийно LED, както и по-намръщените фарове.

Освеженият ‘Baby Jaaag’ определено прави впечатление, освен, ако не заглушите силата му на присъствие с един от черните или сивите цветове. Гамата включва общо 12 разцветки, като нашият тестови екземпляр е в супер якия ‘Firenze Red’ металик. Червеният цвят на спирачните апарати се доплаща (672 лв.) или идва с по-мощната ‘Performance’ спирачна система. Те седят в доста отиващите на колата 18-инчови джанти ‘Style 5029’, стандартни за нашето ниво SE, в комбинация с по-спортното изпълнение R-Dynamic. Серийно всички XE идват със светодиодни фарове, като на тестовия ни Jaaag са добавени матрични LED светлини (1359 лв.), както и ‘Black’ пакет (953 лв.), за да бъде канта на решетката, страничните решетки с надпис ‘JAGUAR’ в предните калници, както и иначе хромираните рамки на остъклената площ, в черен гланц. Същите елементи може да поръчате и от истински карбон, заедно с корпусите на страничните огледала, но там вече отивате на допълнителни 2359 лв. Отзад имате истински ауспухови накрайници, Слава Богу, каквито – между впрочем – са и вече споменатите странични решетки.

Jaguar XE отвътре. Тук новостите са още повече. Най-очевидната е вместването на т.н. ‘Touch Pro Duo’ система с два дисплея, 10-инчов отгоре и 5,5-инчов отдолу, за климатичната инсталация и дублиране на командите на аудио системата. Първоначално решихме, че повтрянето на функциите е излишно, но след като, прекарахме уикенд с колата, се убедихме, че е удобно, особено когато искаш да смениш песента, запазвайки картата на навигацията на горния дисплей. Как работи? Малко по-бавно и не толкова логично, колкото последния iDrive на BMW например, но категорично задоволително и още по-категорично, много по-добре от предходната система.

Зад волана също може да имате дисплей, освен ако не поъчате колата в най-базовото S ниво, следвано от SE и HSE. Въпросните могат да се комбинират и с R-Dynamic добавка, като нашият Jaaag е SE R-Dynamic. Иначе казано, една стъпка преди върховата модификация, в по-спортно изглеждащи одежди. Дигиталното табло е много яко, подреденто е супер логично, шрифтовете и графиките са ясни и умни, а цялостното усещане е за… спокойствие. Jaguar заслужават похвала за това, за разлика от управлението на вентилатора и температурата с едни и същи потенциометри. Макар, че и с това се свиква.

Може да бъде добавен още един дисплей, вместо класическото центрлно огледало за задно виждане. Системата се казва ‘ClearSight’ и предлага образ назад, получен от камера монтирна в антената-перка на тавана, след прехвърляне на палчето под огледалото. Доплаща се 1089 лв., работи супер, но има повече смисъл в RR Evoqe, където я видяхме за пръв път и където вероятността да закриете задното стъкло с багаж е доста по-голяма. Друг неин недостатък, е че – за разлика от изображенията от камерата за заден ход на основния дисплей, при ‘ClearSight’ нямате нито направляващи линии, нито (още по-важно) виждате част от автомобила за референция.

Впечатление прави и липсата на изскачащия метален избирател на режимите на скоростната кутия, подобно на този в RR Evoque. Лостът вече е взаимстван от F-Type и е много по-готин и праволинеен за използване. Още едно браво на британците за планките зад волана, които вече са изработени от плътен алуминий. Освен, че командват спорно най-добрия механизъм в бранша, те изглеждат супер качествено и се усещат такива на допир.

Цялостното усещане в Jag XE? Уютно-спортно, седалките са много удобни и поддържащи, едрозърнестата кожа е качествена, шевовете на таблото са почти перфектно прави (поздрави на BMW), сглобката също е чудесна. Фейслифтът не е решил единствено основния недостатък при сравнение с немците – пространството на задните седалки. Казано най-общо, то е окей, но все пак на втория ред на XE е по-тясно от C-Class, A4 или Серия 3. Багажникът също не е най-големия в класа, 410 литра, със 70 по-малко от този на конкурента от Мюнхен.

Jaguar XE на пътя. Изключителен талан, без преувеличение. Една от най-силните страни на XE е начинът, по който се управява и вози. В това отношение обновеният XE е вероятно най-доброто предложение в класа. Колата буквално съчетава директността и прецизността на Серия 3 с комфорта на C-Class. В нашия случай имаме АWD изпълнение, но системата е с приоритет на задната ос. Кормилното управление, макар и електро-механично, се усеща супер натурално, а директността и ннформативността му е точно в десетката – не е нервозно, като в Alfa Giullia (и тя си има своя чар), нито по-отдалечено, като в C-Class.

Тестовият автомобил е снабден с опционалната система на окачване ‘Adaptive Dynamics’ (1996 лв.), която включва адаптивни хирдавлични амортисьори. Серийно за всички версии е т.н. ‘JaguarDrive Control’, взаимстван от F-Type и предлагащ избор от 4 режима: Comfort, Eco, Ice Snow и Dynamic. Знаете, те определят поведението на скоростната кутия, двигателя и кормилното управление. А в нашия случай и на работата на амортисьорите, зарати опционалните ‘Adaptive Dynamics’ . И, вече, също както в BMW, Audi и Merc, имате опция за индивидуално конфигуриране на различните възли – например, Dynamic за двигателя и скоростите, комбинирано с Comfort за волана. Разход? Даде ни 7,4 за около 400 км тестово каране, предимно извън града, с около 100 км по завои (разбирайте с настъпване). Което е доста прилична стойност, особено при заводските 6,1-6,8 комбиниран по WLTP, за нашия XE D180 AWD.

Динамиката. Примерна по отношение на управлението, както вече споменахме. По отношение на двигателя и задвижването, зависи от… двигателя и задвижването. Ние карахме мощния 180 к.с. 2-литров дизел с 430 Нм, който вдига 0-100 за 8,4 секунди и развива 222 км/ч. Версията само на задно е с 0,3 сек и 6 км/ч по-бърза, но откровено казано, тези осем и четири се усещат, като по-малко. Динамиката на тази версия е повече от достатъчна за повечето хора. Поведението е по-скоро, като на кола със задно, отколкото като с двойно предаване, а ZF 8HP45 кутията е перфектно калибрирана за работа с този мотор. В автоматичен режим е прекрасна, както и когато отговаря на командите, подадени с готините планки зад волана или от 'F-Type' лостa.

Цените, двигателите и нивата на оборудване на Jaguar XE. Тук JLR са оптимизирали иерархичната структура на ‘Baby Jaaag’. Имате само D180 с 2-литров дизел, 180 к.с. и 430 Нм, само със задно или с двойно предаване. Това е за феновете на нафтата. Бензиновите версии със също 4-цилиндровите P250 RWD с 250 коня на задно и 365 Нм или P300 AWD със съответните коне, 400 Нм и… AWD. Просто и ясно. По отношение на нивата на оборудване, както вече споменахме, имате S, SE и HSE, които може да се избират за всички двигатели/задвижвания, както и да се комбинират с изпълненето R-Dynamic.

В цифри, най-достъпният Jaguar XE започва от 81 800 лв. за 180 дизелови коня, задно и оборудване S, а началната цена на най-скъпия е 114 790 лв. - 300 коня бензин с AWD и HSE R-Dynamic.

За сравнение, BMW Серия 3 започва от 72 800 лв. за 320i, а 320d със задно и 190 коня стартира от 73 800 лв., но с ръчни скорости. Audi А4 пък започва от 62 777 лв. за 35 TFSI със 150 коня, предно, 2-литров мотор (не се лъжете по означението) и 6-степенна механична кутия. Съпоставимият с Jag XE D180 дизел на A4 e 40 TDI S tronic със 7-степенна кутия с двоен съединител, предно и 190 коня, с начална цена 78 608 лв., докато quattro изпълнението отива на 83 546 лв. При Mercedes най-евтиният конкурент е C 180 d със 122 коня от 1,5 нафтов мотор, задно (все още), 6-ст. механична кутия – 61 124 лв. Еквивалентната на нашия тестови Jaaag модификация е C 220 d 4MATIC с 2-ка дизел, 193 коня, 9G-TRONIC автомат и базова цена от 83 318 лв.

Забелязвате ли нещо? Сходни цени за сходни версии. Но, НО, както сме писали и казвали и преди, при избора на кола е редно да се сравнят подробно желаните модификации, серийно оборудване, и – най-вече – да се карат. Ние поне не бихме дали близо 100k за нещо, което не знаем как се движи и усеща. За ваше улеснение или просто за задоволяване на любопитството ви и утоляване на жаждата ви за цифри и информация (знаете, ние сме фенове на информацията), ви предлагаме два линка към ценовата листа и каталога на Jaguar XE.

Заключението за Jaguar XE. Откровено казано сме изненадани. Не очаквахме, че ще ни е толкова трудно да намерим недостатък на обновения XE. Да, колата продължава да бъде по-тясна от немците на втория ред, багацникът продължава да е по-малък от техните, а инфо-развлекателната система – да бъде малко по-бавна, макар и вече добра.

Но тези факти и параметри не са от толкова голямо значение, когато имате автомобил с толкова близко до перфектното поведение на пътя. По-близко до перфектното от това на BMW, Mercedes или Audi. Реално, Jag XE успява да се държи, като BMW по отношение на динамиката на управление и прецизност, и като Mercedes, по отношение на комфорта. Не вярвате? Карайте колата и пишете после. Какво ни липсва? Само 3-литровия V6 и версията комби, която би следвало да се казва Sportsbrake. Но дори и без тях, новият XE е най-приятната алтернатива на немците, която и ги превъзхожда в дисциплини, в които господстваха те.

Текст и фотография: Иван Монев

Сбогом V10!